• Anonym (TS)

    Hur kommer man till skott med separation?

    Vi har pratat om separation i flera år. Har varit tillsammans i snart tio år. Oftast är det sambon som tar upp det när jag tycker han borde anstränga sig mer. Då tycker han att vi är för olika, att vi tänker för olika och har för olika krav och att vi borde separera.
    Sen är vi på ruta 1. Jag gör allt, han i princip ingenting och nästa gång detta kommer på tal så är konversationen samma som ovan.
    Jag har tagit upp separationsfrågan vid något tillfälle. Sagt att antingen skärper han sig eller så är separation enda utvägen. Då har han bättrat sig ett par dagar, högst en vecka.
     
    Jag är less på denna endless loop som upprepas om och om igen. Men ingen kommer till skott. Vart börjar man med en separation? Hur kommer man till skott? Vad gör man först? Har en känsla av att jag kommer få göra allt här med... Vi äger ett hus gemensamt. Jag vill bo kvar i samma bostadsområde som jag bor i, då barnen går skola här. Kommer få bo i en trea då eftersom fyrorna aldrig blir lediga. Hur inreder man för en vuxen och två barn?
  • Svar på tråden Hur kommer man till skott med separation?
  • Fjäril kär

    Man måste ju börja rent konkret med att tex ställa sig i bostadskö , man tar kontakt med en mäklare för värdering  och försäljning av huset, man bokar tid med banken för att diskutera ev lån  , man åker och tittar på lediga bostäder, man räknar på sin privatekonomi och tar reda på vad man har råd med ,  man pratar med familjen och berättar om separationen och på så sätt gör den verklig,  man bestämmer ett datum att tex 1 oktober är huset sålt , man separerar sina liv från varandra och tar ansvar för sina egna utgifter tex , man kollar över vad man äger gemensamt och kanske gör ägarbyte på bilar etc , man pratar igenom närmaste planerna som finns och bokar om gemensamma resor till egen semester och separata sommarplaner,  kanske tackar nej till kommande fester och firanden. 

    Etc etc etc....

  • Silverjenny

    Jag känner igen mig så väl i din beskrivning av hur din man tar upp separation så fort du ställer krav på honom. Så gjorde min man också, sedan hade jag ingen rätt att ställa krav på honom för vi hade ju gjort slut. Vi "blev ihop " igen gång på gång tills vi hade börjat avsky varandra och kärleken var borta. Vi hade en stor kärlek så det tog tid att nöta ner det.

  • Tow2Mater
    Silverjenny skrev 2024-05-16 21:42:50 följande:

    Jag känner igen mig så väl i din beskrivning av hur din man tar upp separation så fort du ställer krav på honom. Så gjorde min man också, sedan hade jag ingen rätt att ställa krav på honom för vi hade ju gjort slut. Vi "blev ihop " igen gång på gång tills vi hade börjat avsky varandra och kärleken var borta. Vi hade en stor kärlek så det tog tid att nöta ner det.


    Fats TS säger ju att hon och mannen har olika krav. Jag gissar TS har högre (pedantiska) krav jämfort med mannen (som lägger sina krav lägre).
  • Anonym (Hffyubcferk)

    1 skaffa bostad.
    2 gör en bodelning. Du har rätt till halva värdet på er köpta bostad och halva värdet av sånt ni köpt för gemensamt bruk. 
    3 tala om för barnen. 
    4 flytta

    Inredningen av trean är nog det lättaste i det hela, det finns  massor med tips på nätet. 

Svar på tråden Hur kommer man till skott med separation?