Tror du att bristningar kan förebyggas genom att smörja in sig?

Ja
Nej, det är ärftligt betingat
Vet inte

se resultaten


Resultat

  • Ja (42%)
     
  • Nej, det är ärftligt betingat (42%)
     
  • Vet inte (16%)
     

  • Totalt 186 röster

Livsmedelsverkets råd om alkohol vid amning

Livsmedelsverkets råd om alkohol vid amning

Publicerad 20 januari 2010 10:36 0 Kommentarer

Livsmedelsverket avråder inte helt från alkohol vid amning. Enligt de senaste råden om amning och alkohol innebär det inte någon hälsofara för barnet om mamman dricker alkohol motsvarande ett till två glas vin en till två gånger i veckan.

– Utifrån den forskning som finns är vår slutsats att det inte finns några medicinska skäl att helt avstå från alkohol under amning. Den mängd som barnet kan få i sig via bröstmjölken är liten, om man dricker ett till två glas vin. Däremot är det viktigt att föräldrarna uppmärksammas på att omsorgen om barnet kan påverkas vid alkoholkonsumtion, säger Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen vid Livsmedelsverket.

I de nya råden har den vetenskapliga grund som finns värderats. Eftersom det vetenskapliga underlaget är relativt litet är det svårt att sätta en exakt nivå för hur mycket alkohol som inte är skadligt för barnet vid amning.

Det finns inga studier som tyder på att alkohol skulle ha positiva effekter för amningen. Rådet ska inte ses som en uppmaning till kvinnor att dricka alkohol under amningsperioden.

– Däremot finns det ingen anledning för kvinnor att sluta amma för att de vill dricka ett enstaka glas vin, säger Annica Sohlström.

När det gäller gravida kvinnor kvarstår rådet att helt avstå från alkohol under graviditeten.

Källa: Livsmedelsverket.se

Stina Sandström
stina@minbebis.com

Sätt betyg:
(2.31) 13 Röster


Läsarkommentarer (0)


Du måste logga in för att kunna kommentera artiklar.
Är du inte medlem ännu? Bli medlem!


Mest länkade bloggar