Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

1,5 cm öppen + mensvärk

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

1,5 cm öppen + mensvärk

Inläggav Linduli 03 nov 2011, 15:11

Hej!
Är i v 36+3 och i förrgår när jag var hos läkaren sa hon att jag är 1,5 cm öppen och att det verkar som att bebisen kommer tidigare än beräknat. Jag frågade hur mycket tidigare och hon sa att hon gissar på ca en vecka tidigare, men det kan också vara "imorgon" och är inte heller ömöjligt att det iaf går över tiden...
Nu undrar jag om nån annan haft ungefär lika och hur länge det tog för er tills bebisen var ute efter det? Spännande :)
Linduli
Stammis

Re: 1,5 cm öppen + mensvärk

Inläggav Linduli 04 nov 2011, 11:52

Ingen?
Linduli
Stammis

Inläggav Vitlilja 04 nov 2011, 13:06

Hm.. Jag vet inte om det är till någon hjälp men..
När jag var in på förlossningen med regelbundna värkar, som sedan avtog, var jag öppen 1 cm, min dotter kom 1 dygn senare.
Men i mitt fall var ju förlossningen redan igång och det sa dom till mig på kontrollen också, det var bara att hem och försöka kila tills de riktiga värkarna kom igång sa dom.
Vissa går ju omkring och är öppna 1-3 cm i flera veckor medan andra, som till exempel jag, går från helt stängd och omogen tapp till fullt öppen på ca 1½ dygn eller kortare :P

Kanske inte till så mycket hjälp men man vet ju aldrig.
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav Linduli 04 nov 2011, 14:04

Det kan alltså vara väldigt olika då...
Men intressant att höra hur förlossningen börjat för andra! :)
Jag har molande mensvärk lite från och till.. och så skär det till ordentligt i nedre delen av magen ibland, men det tror jag är foglossning (det sa läkaren). Men inga regelbundna värkar ännu.

Hur ont gör värkarna när de blir regelbundna? Mina har inte gjort jätteont, bara sådär att det irriterar, men har inte tagit nån värkmedicin för dem ännu. Och vissa dagar nästan ingenting, och vissa dagar värre.
Linduli
Stammis

Inläggav Vitlilja 04 nov 2011, 20:16

Jadu:p Det är också olika. För mig är det svårt att förklara. Det kändes som kraftig molvärk, i mage och rygg(typ svanken) och sen blev hela magen stenhård. Man kanske skulle kunna beskriva det som mensvärk fast ondare men jag vet inte, har inte haft mensvärk någon gång innan jag födde barn så det är lite svårt för mig att säga om det stämmer:P enbart efter och då har jag haft sjukt ont, som förlossningsvärkarna var i början typ.
Sen upplever vi alla smärta på så olika vis, det som gjorde sjukt ont för mig kanske knappt känns för dig :P
Vissa får så det knappt känns alls och vissa känner jättemycket.

Jag vet att det låter som en klyscha men man känner när det drar igång, om inte annat så märks det av att värkarna kommer regelbundet och (oftast) ökar i styrka.
Vissa går läääänge med förvärkar, hoppas du inte är en av dom :wink:
Lycka till!
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav Linduli 05 nov 2011, 11:22

Ja jag hoppas också att jag inte är en av dom, det måste vara jobbigt. Är tillräckligt jobbigt som det är nu när det är svårt att svänga sig på natten osv... Vill ha vår bebis nu :)
Jag har ganska låg smärttröskel tror jag, tycker "allt" gör ont, så jag tror att det som gjorde ont för dig kommer att göra ont för mig också.
Får försöka tänka att "snart kommer bebisen" när det känns som värst.. kanske det hjälper :)
Är du föresten gravid igen nu? :)
Linduli
Stammis

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm