Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

1,5 vecka kvar och så fruktansvärda förvärkar!!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

1,5 vecka kvar och så fruktansvärda förvärkar!!

Inläggav Villervallesmamma 23 apr 2010, 19:12

Har nu ungefär 1,5 vecka kvar till beräknad nedkomst och jag vet inte om jag klarar av de dagarna!
Har haft förvärkar ett tag..mest som mensvärk och mått illa..kommer alltid runt 4.30 ..De senaste nätterna har det blivit värre..och jag har nästan trott att det var dags! tar mina alvedon som faktiskt hjälper en del..
Men "imorse" samma tid som alltid, 4.30 så kan jag inte sluta gråta..det gör verkligen ont!! Det som fått mig att inte ringa förlossningen är ju att det är inget "värkarbete" med pauser..utan gör riktigt ont..men nu har det kommit också..värkarbete alltså..som försvann efter 1,5timme..sen är man öm hela dagen och natten i magen ochs en börjar det igen vid 4.30..

Är det någon som vet om det BARA är träning inför förlossningen?
Eller har man sån tur att det faktiskt kanske är så att man öppnar sig lite??
Min BM är inte så bra på att svara på nått..men ni kke vet?

Är mitt andra barn...
Villervallesmamma
Stammis

BF: 100505

Re: 1,5 vecka kvar och så fruktansvärda förvärkar!!

Inläggav stajners 23 apr 2010, 23:02

Visst kan det vara så att detta gör att tappen mjukas upp och att du börjar öppna dej men det är ju svårt att veta om man inte "tar en titt".
Ska du in för kontroll hos din BM snart? Be henne i så fall att kolla om det hänt ngt och att hon gör en hinnsvepning i så fall så kanske det kommer igång.
Hoppas att det sätter igång snart och att du slipper gå hela tiden ut med detta. Låter inget kul.

Jag hade mkt sammandragningar redan från v 16 och ända fram tills vattnet gick i v 37. Efter det att vattnet gick hade jag knappt inga sammandragningar och värkarbetet kom inte igång alls så efter över två dagar med sipprande vatten fick jag tid för igångsättning och då visade det sej att jag var öppen 3 cm ändå och tappen var helt utplånad. Så man vet ju aldrig vad som händer där nere :) Kroppen är bra konstig.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Villervallesmamma 25 apr 2010, 19:55

ja jag hoppas ju verkligen att det händer nånting där nere med alla de där jobbiga förvärkarna! Så man får lite försprång när det väl drar igång... :D
Ska inte dit förrän en dag efter beräknat datum som är om 10dar..så jag hoppas det sätter igång lite tidigare..för det är verkligen jobbigt!Trodde inte de kunde göra så ont..men ja nu vet jag bättre...
Lider med dig som hade så jobbigt så LÄNGE innan!
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav helenaeg 25 apr 2010, 19:57

Jag har aldrig fött själv så jag vet ju inte hur det fungerar men kan man inte ringa och få komma på kontroll om man har så mycket problem och så ont? Att det gör ont för alla innan förstår jag ju men det låter ju som att det är värre än "normalt"..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav *nea 26 apr 2010, 09:02

Jag tycker att du ska ringa och kolla med förlossningen. Det hade jag gjort. Jag blev igångsatt förra gången efter vattenavgång och uteblivna värkar. Men jag hade utplånad livmodertapp och var öppen en centimeter när jag kom in och hade inte haft knappt några förvärkar alls. Så visst kan de ha effekt, men det är ju svårt att avgöra, då "effekten" har väldigt lite med smärtupplevelsen att göra, tyvärr.
I denna graviditeten (min andra) har jag redan haft perioder med smärtsamma sammandragningar (förvärkar) och varit jätterädd att de skulle ha någon effekt på graviditeten. Det började ju redan i v 21! I morgon har jag gått 24 hela veckor och det känns grymt bra. Nu när jag verkar vakna med de här förvärkarna ganska ofta känns det mindre läskigt när det åtminstone finns en chans för barnet att överleva om det skulle vara på g..
Jag har hört att det är vanligare med problem med förvärkar vid andra graviditeten än första. Men jag hoppas för din skull att det händer något och att du kan få några "bonus-centimeter" för all din sömnbrist och din smärta!
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Villervallesmamma 26 apr 2010, 20:00

Men usch va jobbigt för er när det börjar såå tidigt! Förstår att man blir orolig för att det ska dra igång på riktigt..verkligen inte kul!
Känns som jag borde sluta gnälla nu,min bebis är ju färdig!

det som bekymrar mig lite är ju att man inte ska märka när det drar igång på riktigt..men det lär man väl göra? Har inte såå bra minne av hur det kändes när det började..men visst gjorde det väldigt ont direkt,eller?
Jag menar det ger ju sig efter ett tag förvärkarna..eller är det någon som haft en längre stund? De värsta håller i sig i en timme för mig..sen så känns de knappt..

Kanske borde ringa förlossningen och höra...vore skönt att kolla OM man öppnat sig något..så man vet om det är bråttom in när det drar igång..har nästan 1 timme till förlossningen och barnvakten har 2 timmar hit.. :shock:

Ändå hoppas jag ju på att något har hänt när man har så ont!
Fast jag kan ju faktiskt säga att imorse så hade jag inga! Bara den vanliga mensvärken :D
så det var skönt..kanske börjar lugna ner sig nu..?
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav stajners 26 apr 2010, 22:19

Ring din barnmorka annars och be henne ta en "titt". Kanske inte är lika långt till mvc?
Är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite. Det fick jag lära mej. Man känner sej så fånig men jag blev inlagd i v 31 och v 33 för att få stopp på förvärkarna som kom mellan 2 till 4 minuter efter varandra. Som tur var så var inte skruttan på väg ut men jag fick ordinerat soffläge från v 33. Sen vet jag att jag borde ha ringt 2-3 ggr till (både innan och efter de första besöken på atenatal) men tyckte jag var löjlig.
Så blir jag gravid igen har jag lovat att lyssna på min egna kropp och inte känna att jag överdriver. Nu är det ju lugnt för bebben där inne hos dej men man ska inte behöva acceptera hur mkt smärta innan förlossningen sätter igång heller.

Skönt att det var lite lugnt i morse iaf! Försök att ta det lugt och stressa inte. Då kan det lugna ner sej. Eller ett långt skönt och varmt bad.
Hoppas du föder snart!!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Villervallesmamma 27 apr 2010, 19:42

Ja jag förstår inte varför man tycker det är så "svårt" att ringa..men det tar emot av någon anledning. Får se hur det går i natt..Har varit lugnt nu ett tag..helt underbart! Kanske är lugnet före stormen? man kan ju alltid hoppas=o)
Men oj det lät ju inte alls bra! Vilken tur att hon inte var på väg ut..! men måste varit tufft att haft såna täta värkar!

Ja jag sitter å väntar på vårat badkar..typiskt renoverar badrummet och badkaret är det enda som inte kommit...skulle varit klart för 2veckor sen..hade varit underbart och ha det nu=o)

Tack för alla råd!
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav helenaeg 29 apr 2010, 15:38

hur har det gått för dig?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Villervallesmamma 01 maj 2010, 15:09

Det har varit lugnt och skönt nu några nätter...inga känningar alls...har nästan blivit lite besviken..men imorse drog det igång och höll i sig i flera timmar trots alvedon..var så glad!! trodde det var på gång..fast lite panik fick man ju...oj va jag ångrade mig ett tag att jag skulle föda igen,gör ju ont! och så vet man att det är ingenting mot vad som kommer sen.
men nu är det lugnt igen... Har inte ringt till någon heller. Tycker det känns lite onödigt när det egentligen har lugnat sig..
hoppas bebisen kommer snart..4dagar kvar nu..Förstår inte varför man har sån panik över de sista veckorna när man väntat så länge?
Villervallesmamma
Stammis

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm