Marina

Hej Jenny! Det kan vara så att din son ökade fint i vikt i början ...

Fråga BVC

1 åring sömn.... HJÄLP!!!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

1 åring sömn.... HJÄLP!!!

Inläggav AnnaRem 17 apr 2011, 19:40

Hej
Min sötnos har varit ett mönsterbarn gällande sömn och mat under perioden 3 mån-9 mån, han sov i eget rum from då han var 2 mån 3 vk och sov i princip hela nätter från mån 5-9 (undantag 1 uppvak då han fick nappen och somnade om på 5 min max) mellan kl 19-0830 . Därefter brakade helvetet lös.
Mån 9-10 var jättejobbig mkt pga utv-fas men oxå pga jobbig tandsprickning. Mån 11 sov han bra igen.
Men nu är det sååå jobbigt igen : ((( Han är 12 mån +2 vk och sover jättedåligt om nätterna. Han somnar kring kl 20.00 och vaknar flera ggr och runt kl 01 måste jag ta honom till vårt sovrum (han ställer sig upp i spjälsängen och vrålar). När han väl kommer till vår säng somnar han om fort. MEN han vaknar runt kl 06-07 och vägrar somna om trots att han är jättetrött.
Han har inte nattskräck (efter diskussioner med barnläkare så kom vi fram till att han inte lider av nattskräck - läkaren sa att det kommer bli bättre om några månader han tippade på utv-fas).
Men BVC-sköterskan säger att det inte inträffar någon utv-fas i mån 12+3 vk och att vår son kommer att alltid vakna kring kl 06 - hon tyckte att jag skulle sluta gnälla och acceptera att han alltid kommer vakna kl 06. Jag argumenterade emot detta och sa att han alltid vaknat kring kl 08 men hon sa att ju äldre barnen blir desto tidigare vaknar de, stämmer detta?
Han sover oftast bara ett pass om dagen (antingen 09-1130 el 1140-1300). Han vägrar sova två pass trots att han är jättetrött(såvida han inte är sjuk). BVC-sköterskan sa att enda sättet han kan sova fram till kl 08 är om vi börjar köra fem minuterregeln el SHN-metoden (vilket vi inte vill göra!!).
Jag lider av svår depression pga kronisk sjukdom och känner mig helt slutkörd ,sover max 3 tim/natt. Min man är sällan hemma pga att han är chef för ett stort företag som kräver mkt resande.
Jag är superorolig att min sötnos inte kommer återgå till stabila sömnen. Han är jättetrött men kan inte/vill inte sova och jag känner att jag själv håller på att förfalla...
Vad tror ni, är det som läkaren säger att det bara är en fas el är det så att han kommer vakna tidigare och tidigare hela tiden?
Vad har ni för erfarenheter och tips? Tacksam för svar... jag mår verkligen pyton och vill inte må såhär då jag vet att min son behöver en glad och frisk mamma.
AnnaRem
Nykomling

Re: 1 åring sömn.... HJÄLP!!!

Inläggav Stina 17 apr 2011, 23:59

Hej, förstår din oro. Det är jobbigt med sömnbrist för en själv. Det kan ju mycket väl vara så att det är en fas som går över. 5 minuters metoden tror jag inte alls på när han är så stor.

Har du problem att sova med din son? Jag sover mycket med mina barn och de vaknar inte så mycket på nätterna längre men har gjort, de är 5 och 3 nu.

Kanske skulle du ställa in en säng till dig själv i hans rum och sova där ett tag. Helt gå emot "reglerna" för att själv få sova vilket du behöver.

Med facit i hand VET jag att man inte behöver stressa med sömnen hos barn. Sov med din son om det får honom och dig att sova hela nätterna.

En annan sak som jag tror du skulle kunna pröva är att lägga honom tidigare. Känns lite sent med 20.00 för en ettåring. Min treåring somnar kring 19:30.

Kanske kan en sådan sak få honom att sova hela nätterna.

Hungrig? Kan du ge en extra flaska välling innan läggdags?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Miss_K 18 apr 2011, 08:04

Usch! det låter riktigt jobbigt för dig :(

Jag har en ganska pigg dotter som lätt blir övertrött, så har det alltid varit :) Så det har vi fått acceptera.

Jag hoppas att detta bara är en fas för er, vilket det absolut kan vara, barn är ju olika och det kan mycket väl vara en fas även om det inte är något "stort" utvecklingssteg som sker i den åldern, barn är ju olika !. Men min dotter sov absolut inte mer än en gång om dagen när hon var ett år och hon sov absolut inte mer än en och en halv timma. Jag skulle om jag var du pröva att flytta vilan lite till ca 12-13:30 någonstans. Så hamnar mer mitt på dagen. Det kan underlätta så att han inte blir så trött framåt kvällen. Sedan kan du pröva att lägga lite tidigare och jag ser inget fel i att du flyttar över honom i din säng under natten om han krånglar mycket, ibland behöver barn bara lite närhet. Men gör vad du tycker känns bäst själv när han vaknar, man måste göra det som känns rätt. Visst kan det vara så att han kommer att vakna tidigare, det är svårt att styra över, men om han somnar runt sju och sover hela natten till sex så kan ju det fungera med...

Jag har ingen aning om något av detta kan hjälpa men det är lite tips iaf så hoppas jag att du kan få lite nattsömn snart.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav AnnaRem 25 apr 2011, 13:53

Hej
Tack för era svar. Jag har inte kunnat svara pga extrem ångest :cry:
Brukar lägga lillen kl 19 (han stökar runt oftast till 20 i spjälsängen).
Han tar inte välling längre (totaltvägrat sedan han var 8 mån - han sov mkt bättre tack vare vällingen) - har försökt med nya vällingsorter, lite vaniljsocker i vällingen, kallt varmt, you name it - han vägrar ta det!
Tar in honom till oss när han vaknar mitt i natten numera - han sover lite bättre men inte alls bra.
Jag mår så dåligt just nu... Tog upp sömnfrågan med mammagruppen och alla sa att det inte låter normalt och att deras barn sover hela nätter numera. Känner att det är fel på mitt barn och att det är mitt fel att han inte sover bra...
Har blivit sjukskriven av min läkare vilket han tyckte var akut då jag mår jättedåligt å gått ner 10 kg senast månaden (ofrivilligt) men har ingen som kan avlasta mig så jag befinner mig i ett helvete just nu...
Jag kämpar på och är glad + käck omkring min sötnos hela tiden. Men när han sover bryter hela världen ihop för mig... Tankarna rusar fram å tillbaks i huvudet om nätterna så jag har verkligen inte någon sömn tom då när han sover pga mitt tillstånd...
tack för era svar - det värmde att se att någon brydde sig.
Kram/Anna
AnnaRem
Nykomling

Inläggav Dalis 08 maj 2011, 18:51

Hej!
Hur går det för dig? Mår du bättre? Sover din kille bättre? Jag läste ditt inlägg och känner igen mig. Min dotter sov inte på nätterna och jag mådde så fruktansvärt dåligt. Bvc kom inte med några lösningar, bara vänta och se sa dom och att det blir bättre med tiden- men efter 8 månader utan sömn var jag helt totalt förstörd.

Den hjälp jag kan ge är att jag har läst två böcker som är vettiga och som funkar. "Somna utan gråt" och "Sova hela natten". Jag använde "Somna utan gråt" när dottern var liten och den hjälpte till att börja med. Men "Sova hela natten"-boken gjorde att hon nu sover 12 timmar varje natt och vi har inga problem att hantera sjukdom, nya tänder eller att sova borta.

Jag hoppas att du har fått ordning på sömnen. Utan sömn är livet ett helvete, jag vet :(
/Bellan
Dalis
Stammis

Inläggav Miss_K 08 maj 2011, 19:31

Ja undrar också hur det går för er? Hoppas verkligen att det vänt!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

< Återgå till Barn 0-2 år

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm