Föräldrarådgi...

Hej Lotta!Jag vill direkt säga att jag tror inte att ni har gjort ...

Föräldrarådgivaren

Mest länkade bloggar

10 % tycker alkohol under graviditet är OK!

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

10 % tycker alkohol under graviditet är OK!

Inläggav Stina 13 maj 2009, 19:56

I en tidigare veckans fråga som vi hade visade det sig att 10% tycker att det är ok att dricka alkohol under graviditeten. Tio procent svarade: ett glas då och då skadar väl inte?

Eller?!

Tycker det är lite skrämmande att så många tycker det är OK att dricka alkohol under graviditeten. Vad tror ni att det beror på? Okunskap eller att man helt enkelt tänker att det kan inte vara så farligt?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: 10 % tycker alkohol under graviditet är OK!

Inläggav Stina 13 maj 2009, 20:11

puffar :)
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav birtles 13 maj 2009, 20:11

men gud vad sjukt...
Bild
birtles
Stammis

Inläggav Erikas 13 maj 2009, 20:23

För mig är det helt otänkbart att dricka alkohol just nu, och kommer nog dra mig för det i framtiden med. Vill inte att mina barn ska behöva vara i kontakt med alkohol på det sättet jag var när jag var liten, ett glas vin ibland är ok tycker jag men barn märker så tydligt när en person blir förändrad av alkohol och jag tyckte det var jättejobbigt när jag växte upp. Barn behöver trygghet och inte fulla föräldrar.

Och just under graviditeten så VET man ju att det skadar bebisens utveckling och jag kan bara tänka mig att de som tycker det är ok att dricka alkohol under graviditeten är i någon slags förnekelse. De kanske tränger undan riskerna för sin egen njutnings skull, samma sak som med vissa som inte VILL sluta röka under graviditeten. Man vill helt enkelt dricka och då gör man det oavsett. Hemskt är det.. Och mycket omoget.
Känns som att okunskap om att alkohol skadar fostret inte finns i Sverige, här blir man ju verkligen informerad om risker osv!
Om något så är det ju verkligen tabu att dricka när man är gravid. Medans rökning inte tas på fullt lika stort allvar.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Aurora 13 maj 2009, 20:40

Personligen förespråkar jag noll-tolerans av alkohol under grav, men jag tycker ändå att frågan är ställd på ett sätt som uppmuntrar till en skev rapportering av alkoholkonsumtion under grav. Frågorna som är relaterade till ja, är antingen i måttliga mängder eller 1 glas/grav, sen dras slutsatsen att de som sagt detta tycker att det är ok med alkohol. Det är ju skillnad på dessa frågor och om det är ok, att det är ok låter ju som att dessa personer tycker att man kan fortsätta dricka som vanligt, bli berusad osv. Ska man vara petig så är det ju också väldigt debatterat om livsmedelsverekt ens ska ha kvar rådet om noll-tolerans på alkohol.

Ställ om frågan och fråga hur mycket som är okej istället, då får du en bättre bild av om det verkligen är så att folk tycker att stora mängder alkohol under grav är ok. Annars tycker jag inte att resultatet är särskilt chockerande.
Aurora
Alltid online

BF: 090922

Inläggav Stina 13 maj 2009, 21:12

Aurora - Jag förstår ditt resonemang kring frågeställningen.

Eftersom all alkohol går direkt till fostret i magen så kan man undra hur dessa mammor tänker. Om det är så att de faktiskt inte vet att det är farligt och direkt skadligt för bebisen i magen är det sorgligt. Den informationen borde ha nått fram redan på första besöket hos mvc.

De som vet att det inte är bra men ändå väljer att dricka borde läsa vad barnmorskan Christina Santesson säger om alkohol under graviditeten. Barnet i magen blir full för att tala klarspråk.

Vi hade samma fråga för ungefär ett år sedan och siffrorna visar på samma statistik.
Därför tycker jag att frågan är otroligt viktig om man tycker det är ok att dricka under graviditeten. Mängden alkohol är skrämmande om gravida dricker sig själva fulla.

Att ta upp ämnet i en diskussion är även det viktigt för att nå ut till fler. Jag tycker det är hemskt att man inte ser till barnets bästa. Vem skulle hälla vin i nappflaskan. På mvc får man hjälp om man känner att man har sug efter alkohol.

Läs Christina Santessons svar om alkohol för att starta förlossningen.

Nio procent tycker alkohol under graviditet är OK - Barnmorskan Mona Göransson kommenterar
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav Aurora 13 maj 2009, 21:24

Men om man ska skapa debatt bör ju båda sidor lyftas fram. Jag är inte så insatt i detta mer än att jag såg en debatt på tv förut, där forskarna helt enkelt är oense. Man kan inte idag säga hur mycket alkohol som krävs för att fostret ska ta skada, och det är som jag förstått det huvudargumentet för att slopa noll-rekomendationen.

Måttliga mängder är ju ett extremt subjektivt mått. Jag kan också rösta på att det är ok att dricka i måttliga mängder, för mig skulle det kanske innebära att det är ok att dricka lättöl typ (ja, det finns ju faktiskt alkohol där), för nån annan kanske det tyvärr är att ta en nubbe, inte vet jag, men lite är det ju så att det svaret inte säger särskilt mycket...

Jag tycker också att frågan är viktig, men kanske bör man börja från andra änden; hur många barn föds med FAS (fetal alcohol syndrome) och liknande. Om denna siffra motsvarar 10% (vilket jag har svårt att tänka mig) då har vi ett attitydproblem som är relaterat till ett beteendeproblem. Attityden i sig är inte ett problem och det följer inte nödvändigtvis ett beteende med attityden. Om siffran är så hög, då bör man verkligen jobba med dessa frågor. Men är detta verkligen ett samhällsproblem bland "normala" mödrar? Hör inte dessa grava utvecklingsproblem egentligen till kvinnor i samhällets utkant (missbrukare, helt enkelt)?
Aurora
Alltid online

BF: 090922

Inläggav Jag 13 maj 2009, 21:32

Jag kan ju inte se hur någon kan få ett så stort sug efter alkohol under sin graviditet utan att ha något typ av beroende..
Jag är röksugen fortfarande, men jag är ju beroende av nikotinet oxå så det är ju nte konstigt.
Men Alkohol har jag inte ens varit sugen på! Det finns ju alkoholfria alternativ som smakar toppen! (Mjölk tex ;) haha)Akoholfritt vin smakade jag os en kompis, det smakade precis som vin med alkohol brukar, men jag vart int ens sugen på det eftersom det då smakade alkohol nästan..

Jag tycker det är jävigt själviskt att dricka under en graviditet, ÄVEN om det bara är ETT glas vin det handlar om under hela graviditeten.
Det finns forskning som visar att även i små mängder påverkar det fostret, en de vet inte vart gränsen går och har man otur så dricker man det där glaset när tex hjärnan utvecklar något viktigt så.. ja..

Dessutom irriterar det mig att så många tycker det är ok med alkohol som kan ge hjärnskador bla men de tycker det är fel att röka under en graviditet (vilket iaf inte ger hjärnskador, speciellt inte efter EN cigg kontra ETT glas vin).
Det är lika fel vilket som!
Kan man inte avvara den korta tid man är gravid så vette fan om jag tycker man är mogen för barn, eller så påvisar det ett beroende av alkohol (och cigg såklart) i någon form.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Stina 13 maj 2009, 21:48

Mona Göransson som svarar i artikeln "Nio procent tycker alkohol under graviditeten är OK" forskar i ämnet och sa där att siffran vi uppgav stämmer överens med studier hon har gjort bland gravida och att siffran heller inte har ändrats på tio år.

Vilka är det som dricker?

Ur artikeln:
– All alkohol en gravid kvinna dricker passerar över till det ofödda barnet. Barnet blir alltid påverkat av alkoholen, i form av en berusning, den blir alltså full. Barnet har svårt att bryta ner alkoholen på grund av en outvecklad lever och är därför påverkad under ca dubbelt så lång tid som sin mamma.

Vad jag vill är att fler får informationen om detta.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav Dannie 17 maj 2009, 11:18

Jag är inte en av de 10 procenten iaf! Förstår inte hur folk tänker faktiskt.

Säger som Erikas: Man VET idag att det är skadligt för barnet. Förstår inte folk som bagatelliserar drickandet under graviditeten.

Jag tycker snarare att det ska bli skönt att inte dricka. Har på den senaste tiden fått upp ögonen för vad alkoholen gör med folk och kan inte för mitt liv förstå att det är så accepterat. Har själv varit sån som druckit varje helg tidigare och det vart ofta för mycket. Man drack ju för att det var så jäkla "kul" att bli full och för att man hade så mycket "roligare" med kompisarna då. Idag så tycker jag snarare att alkohol är läskigt. Är man i nyktert tillstånd bland alla fyllon på tunnelbanan på väg hem sent en kväll så ser man verkligen den fula sidan av alkoholen.
Och människor förändras så otroligt mycket av den. Jag vill knappt vara i närheten av min pojkvän när han är full om jag är nykter. Jag tycker det känns obehagligt.
Men så här tänkte jag aldrig för 2 år sedan. Det var inte förrens jag vart trött på att må dåligt varje helg och slutade dricka så ofta som det gick upp för mig hur läskig alkoholen är och vad den verkligen gör med folk.

Sen vet jag ju att alla inte dricker för att bli fulla såklart!

Nä, jag ser fram emot en nykter midsommar. :) Och nyårsafton med för den delen.
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Nästa

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm