Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

17 år - gravid v.7, MÅR HEMSKT!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

17 år - gravid v.7, MÅR HEMSKT!

Inläggav aaliyah 05 feb 2010, 23:50

Hejsan alla!

Jag är 17 år och har nyligen fått reda på att jag är gravid med min kille! (Vi bor tsm o han är 23 år.)
Och enligt "graviditetskalendern" på den här sidan, så är jag i v.7, och min mage har växt liite grann. Den är mer utåt. Vi vill behålla barnet.
För 3-2 veckor sen brukade jag alltid ha en konstig smak i munnen, mens-liknande värk på morgonen och dagen och trötthet... MEN NU.....är det minst sagt hemskt! :(
VARJE DAG mår jag JÄTTEdåligt heeela dagen. Jag kan inte ens stå upp eller göra mat till mig själv för då blir jag yr o svimfärdig och det känns som att jag ska spy! Jag har alltid ont i magen, och det liksom värker på ett konstigt sätt...
Jag kan inte gå till skolan pga det här!!! Jag gråter ibland av smärtan och tycker verkligen det är jobbigt.... Jag brukade ta alvedon men nu har jag köpt Postafen på apoteket (mot åksjuka) och det funkade väldigt bra...nu lider jag inte iallafall... Kan inte gå runt och gå så mycket, men det var verkligen en lättnad....
Och alla andra som är gravida brukar vara så glada och må bra när man läser om dom.... men jag mår verkligen inte bra!!!

Är detta normalt???
Har ni mått så i början av graviditeten?
När slutar det vara så här?

Berätta gärna lite, ge tips eller något! För jag börjar bli orolig.... Vill verkligen att det ska sluta!

Mvh/ Aaliyah 17 år och gravid.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

BF: 100926
Status: min dotter♥

Re: 17 år - gravid v.7, MÅR HEMSKT!

Inläggav Danem 05 feb 2010, 23:58

Hejsan! Välkommen hit och grattis till graviditeten :)

Haha ja det är så man mår när man är gravid, inte alla men väldigt många mår som du gör just nu.
Jag själv levde nästan enbart på nyponsoppa i flera veckor eftersom det var det enda som jag inte blev illamående av, ibland kunde jag äta annat men jag var tvungen att vara sugen på det annars gick det inte ner.
Att laga mat gick bort helt, klarade inte av det ett dugg. Postafen hjälpte mig otroligt mycket så det är bra att du börjat med det!

Det finns heller ingen magisk gräns man kan sätta när illamåendet ska försvinna, vissa mår illa i bara några få veckor medans andra mår illa hela graviditeten.
För mig blev det mycket bättre i vecka 14 ungefär och trappades av och var helt borta i vecka 17, det kom sen tillbaka i vecka 38 men det var för att bebisen tryckte på något ställe.

Du får helt enkelt härda ut den här tiden, ta Postafen före du kliver upp och ha gärna ett glas vatten och lite mariekex vid sängen som du kan äta före du kliver upp också.
Det brukar funka för vissa.

Alla andra mår verkligen inte bra under graviditeten så du är fullt normal! :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Gerda 06 feb 2010, 09:19

Det är helt normalt och vanligt att må så som du gör.

Jag mådde också pyton i början, kunde inte göra någonting utan bara spydde och var dödstrött. För mig började det trappas ner från v.12 och sedan följde ganska många veckor då jag mådde riktigt bra, nästan för bra tyckte jag då. Då börjar man istället tvivla på att det finns något där inne för att man mår så bra och inte känner något.

Grattis till graviditeten och det är bara att stå ut de första veckorna men jag förstår att det är svårt med skolan, jag var sjukskriven när det var som värst för mig.
[BildBild
Gerda
Alltid online

Inläggav Piillaan 06 feb 2010, 16:06

Som dom ovan säger så är det helt normalt. Vissa har oturen att drabbas av illamående, kräkningar osv medan vissa mår galant.
Jag vill inte skrämma dig nu, men jag själv mådde skit från vecka 6-15 ungefär. Kom i stort sett inte upp ur sängen, förutom då jag sprang och kräktes. Jag fick inte i mig nå mat, inte ens vatten. Allt kom upp. Och om jag inte åt, så kräktes jag för det.
Under den tiden kändes det som att jag bara ville gå och dö, jag orkade inte. Jag var helt utmattad. Orkade inte ens ringa barnmorskan för inskrivning, utan jag ville bara sova. Det var det bästa som fanns.

Men tro mig, den tiden går över. Det kommer bli bättre :) Tänk framåt hela tiden, men ta ändå en dag i taget. Och prata ordentligt med din sambo om hur du mår, så att han kan hjälpa till att underlätta saker för dig.
Nu vet jag inte om du har ringt till en barnmorska än och bokat tid för inskrivning, men gör det så fort som möjligt isåfall. För om du skulle känna att det blir sämre och nästan outhärdligt, så kontakta henne så att hon kan hjälpa dig.

Hoppas det blir bättre snart. Kramar
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav stajners 07 feb 2010, 20:55

Hej och grattis!
Säger som de ovan men se till att ta Postafenen EXAKT var 12:e timma. Skjut inte på det ngn timma för då kan det bli värre.

Jag mådde illa från v 7 och spydde om jag inte tog Postafen var 12:e timma.
Jag ställde alarmet på kl: 05 och tog en tablett och skivade ett äpple och åt samtidigt. Sen sov jag två timmar till (om jag skulle jobba). Det tar ju 1-2 timmar innan de hinner verka så jag tyckte det var skönt att sova under tiden så att de hjälpte när jag skulle upp.
Skulle jag inte jobba så ställde jag alarmet på 05 ändå för att det skulle stämma de dagar jag skulle upp tidigt. Sen så ställde jag alarmet på kl: 17 och såg till att ta det exakt då.
Sen hade jag alltid med mej frukt om jag skulle iväg ifall jag skulle bli illamående. Det hjälpte mej mkt. Så ha med ngt som du kan äta och drick även mkt vätska.
Bli heller aldrig hungrig utan ät redan innan du känner att du kan bli illamående. Kall mat kan kännas bättre eller frukt. Småät hellre än inget alls.

Detta illamående är verkligen jobbigt! Jag sov mej igenom de veckor jag mådde som mest illa för det hjälpte ganska mkt. Sen i v 16 så kunde jag sluta med Postafenen helt. Hade testat att sluta flera gånger innan v 16 men det var kört alla gångerna för då mådde jag skit.

Att man mår illa beror på hormonändringarna och att kroppen har svårt med detta men man brukar bli av med det när kroppen "accepterat" graviditeten. Men vissa har det hela tiden. En kompis mådde illa från dag ett tills det att hon födde. Hon fick receptbelag medicin och var sjukskriven hela tiden. Akupunktur fick hon med och det hjälpte faktiskt lite.

Hoppas det går över snart!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Nan1e 10 feb 2010, 15:48

Hej hej ock grattis =)

Har också mått väldigt dåligt fram till v 32 ca.
Kräkningarna började i v 12 då jag kräktes konstant i 3 dygn utan att få behålla något. Var i så dåligt skick att de inte vågade hämta mig med helikopter.
(Var ute till havs ca 14h båtfärd hem), så då var det bara att vända och de fick lämna av mig vid kajen, för akut färd in till sjukhuset.
Den gången var jag helt säker på att jag skulle dö :roll:

Blev placerad på en landbas istället efter det :lol:
(jobbade som militär ska väll tilläggas).

Fick även ligga 2 dygn med kräkningar även på land, den gången behövde jag inte någon läkar vård, envisades med att dricka litervis med vatten.

I övrig så kräktes jag oftast ca 2-3 gånger om dagen trots att jag fick tabletter mot illamåendet (ej postafen de kräktes upp direkt även om de var krossade och utspädda i vatten) och Akupunktur, men då var läget under kontroll i alla fall :lol:

Så alla mår inte som prinsessor =D
Men jag kan bara säga, håll ut det blir bättre och inom sinomtid kommer du sitta där med erat lilla undervärk! :D

Många kramar och lycka till!
Bild

Bild
Nan1e
Alltid online

Status: Stolt mamma till Alex

Inläggav Matilda20 10 feb 2010, 16:28

Hej :) Jag är också i vecka sju och jag mår precis som du.. Om inte värre för att postafen fungerar tyvärr inte för mig. Jag har till och med tankar på abort, men så fort dom tankarna kommer så försöker jag bli arg på mig själv. Jag måste hålla ut. Det är svårt för man känner sig så jävla svag! Nu har jag vart tom i magen i tre dagar och jag är orolig för bebisen. Har hört att den fixar näring av sig själv så hoppas på det. Jag ska inte till barnmorskan förens om två veckor. Det känns också rätt tufft, jag har försökt att ringa om tidigare tid idag men inget svar.. Det vore kul om vi höll kontakten och stöttade varandra. Jag kan inte heller gå till jobbet och det ändå jag gör är att ligga i min soffa. Jag är 19 år fyller 20 i sommar så åldersskillnaden är ju inte jätte stor. kram
Matilda20
Alltid online

Inläggav Matilda20 15 feb 2010, 12:35

aaliyah: mår du fortfarande lika dåligt?
Matilda20
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm