Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

19 år, gravid. råd?

Här träffar du andra unga gravida!

19 år, gravid. råd?

Inläggav vemvete 12 sep 2011, 15:20

Jag är 19 år, gått klart gymnasiet har en pojkvän och har nyligen fått reda på att jag är gravid. Min pojkvän vill absolut inte ha ett barn just nu, personligen är jag otroligt kluven och hans respons till det blir att han kommer med kommentarer som att jag lurat honom in i det här och det är långt ifrån sant. Jag har ätit mina p-piller men mår ofta illa och troligtvis har väl tabletten/tabletterna åkt upp innan de har hunnit verka. mitt illamående vet vi ej vad det beror på men har pågått under ca 2 års tid. Jag har alltid tänkt mig att få ett första barn runt 23-25 år och absolut inte tidigare. när detta väl nu skett är jag otroligt mycket mer osäker. Hade han sagt att han stöttar mig i vilket beslut jag än tar hade jag inte tvekat, då hade jag behållt det. men nu är inte fallet så. Vi har varit tillsammans i ca 3 år och haft många upp och nedgångar, men trots ett smått stormigt förhållande har jag alltid känt att jag vill vara med honom så länge det är möjligt, även skaffa barn så småningom. Jag har inte bra kontakt med min pappa, men min mamma har alltid funnits för mig och hon säger att hon stöttar mig och kommer hjälpa mig i vilket beslut jag än tar, då jag bollat mina tankar med henne. Jag flyttade hemifrån för 1½ år sedan och anser mig själv som väldigt ansvarsfull och mogen och tror absolut att jag hade fixat att vara en bra mamma. men är det rätt att behålla ett barn när pappan absolut inte vill? är det rätt mot pappan att bli fast med ett barn resten av sitt liv utan ett val? och är det framförallt rätt mot barnet? Jag är säker på att vårat förhållande kommer ta slut om detta fortgår och är i så fall inställd på att ta på mig detta på egen hand och med hjälp av de underbara människor jag har runt omkring mig. dock vet jag inte vad jag vill. och skulle verkligen uppskatta råd osv utav någon som varit/är i en liknande situation eller klarat av att bli mamma på egen hand i relativt ung ålder. kram
vemvete
Nykomling

Re: 19 år, gravid. råd?

Inläggav Ampellilja 15 sep 2011, 12:08

jag har varit i en liknande situation där pappan inte ville ha barnet och jag var bara 17 när det inträffade. men jag struntade då i vad han tyckte skillnaden var att jag fick missfall ett tag senare. men han ville inte ha barnet och då tyckte jag att han kunde slippa det o jhag skulle ta hand om de själv. men idag vet jag att det inte är lätt att ta hand om ett barn själv. fick barn för en månad sedan och har min sambo som hjälper mig när han kommer hem från jobbet. men på dagen är man ju ensamstående typ :P man är nästan alltid trött o så.. men jag tycker du ska diskutera det med din kille. för o nackdelar. för barnet bör ha både en mamma o en pappa.. jag växte upp utan pappa och tycker det är tråkigt. men jag hade inget val för min pappa dog. men alla barn behöver en mamma o en pappa.. de mår bättre av det. så prata med killen och se vilket som kan vara bäst för er. och tänk över det mer än en gång. du är ju trots allt ansvarig för ett annat liv i minst 18 år
Användarvisningsbild
Ampellilja
Alltid online

BF: 061212
Bor: bodafors
Status: Mamma till den sötaste lilla tuva <3

Inläggav wilmer 15 sep 2011, 12:16

Jag skulle verkligen tänka efter ordentligt om jag var dig. Du är ung och i din ålder så tror man nästan alltid att ens pojkvän sen några år, är mannen i sitt liv. Till 98% så blir det inte så, utan det tar slut pga av att man är så unga och att man utvecklas åt olika håll genom åren.

Du vet ju själv hur det är att växa upp utan någon kontakt med din pappa och då är ju risken att du låter ditt barn få vara med om samma sak. Eller ja, din pojkvän kanske gör sin del ändå men jag tror inte det är bra att skaffa barn OM den ena partern inte vill...det är dömt att misslyckas i längden och då är det barnet som kommer i kläm.

Du är ung och har hela livet framför dig! Jag råder dig till att vänta, njuta av livet, resa, utveckla dig själv och vara fri istället för att få ansvar + ekonomiskt ansvar för en liten människa som ska växa upp och bli vuxen. Har ni den ekonomiska möjligheten att få barn? Det är ju väldigt dyrt också.

Lycka till och lyssna till både förnuft och hjärta så löser sig allt!!
Bild Bild
Användarvisningsbild
wilmer
Stammis

BF: 120320
Bor: Stockholm
Status: Gift med en liten kärleksvilde i maggen

Inläggav Ampellilja 15 sep 2011, 12:34

wilmer har rätt.. tänk dig verkligen för innan du beslutar dig. jag skaffade barn tidigt med jag är bara 22 iår och har en dotter nu på en månad men det har varit min dröm sedan jag var 15. mitt liv har gått ut på att jag vill ha barn. ja drömde aldrig om att gå i skolan o få ett fint jobb o massa pengar eller ut o resa o ha mig. jag trivs i familjelivet med min sambo, hans tvillingar o nu våran dotter. tänk på vad du vill. har du pengar till ett barn. för det är verkligen dyrt.. o barnbidraget kommer man ingen vart med.. tyvärr är det så. de e bara en hjälp inget man ska klara sig på
Användarvisningsbild
Ampellilja
Alltid online

BF: 061212
Bor: bodafors
Status: Mamma till den sötaste lilla tuva <3

< Återgå till Ung och gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm