Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

35 + och mamma 2010 för första gången

Forum för alla blivande mammor över 35 år.

35 + och mamma 2010 för första gången

Inläggav Hopp 21 dec 2009, 19:47

Hej, är vi inte ett gäng här som kan hålla ihop? Jag tycker alla trådar som startats under 35+ mammorna verkar dö ut snabbt, men jag tycker det skulle vara skoj om vi kunde följas åt en del.

Jag blir 36 i mars och väntar första barnet i juli, efter en ivf. För oss har det tagit två år att bli gravida och har ett ma i bagaget.
Nu är jag i vecka 10. Känns bra och overkligt och nervöst. Har gjort 2 vul så det känns skönt att ha sett det lilla krypet. I mitten på jan ska jag göra KUB.
Nu "längtar" jag mest dit. Dels för att komma över vecka 12, men också för att förhoppningsvis få ett bra svar på testet och kunna "stanna där" utan fvp.
Jag bor i Göteborg. Hoppas på goa vänner härinne.
Hopp
Alltid online

Re: 35 + och mamma 2010 för första gången

Inläggav Roni 27 dec 2009, 23:30

[Hopp]
Jag är också 35+, blir 36 i augusti och även jag förstagångsmamma i juli, men lite osäker på mitt bf, eftersom det för oss blir tvillingar, om allt går vägen. Vi bor en bit utanför Jönköping.

Jag har också tänkt göra KUB-test, ska ta blodprovet nu i veckan och har fått tid den 11 januari. Är riktigt nervös inför det!! Bara gjort ett vul innan, i vecka 7, så jag hoppas att allt fortfarande är ok där inne, att båda lever och är friska!! Jobbig väntan och ovisshet i två veckor till!!

Håller med dig om att det känns ganska overkligt just nu... Mitt ihållande illamående har minskat lite grann och jag ser ju inte gravid ut för fem öre än. Nu vill man ju kunna se lite mage snart, så man verkligen fattar!! :wink:
Roni
Alltid online

Inläggav Hopp 28 dec 2009, 16:51

Hej, vad skoja tt höra av dig Roni.
Grattis till dig. Låter roligt med tvillingar. Det hade jag velat ha också.
Har ni också gjort ivf?

Jag tog mitt KUB blodprov idag och gör ultraljudet den 14 januari. Vad samstämmiga vi är i tiden :) Det är säkert bra med dem ska du se, men jag förstår din ovisshet.

Jag hade tur och fick göra ett vul i v 7 och sen i vecka 9 (den var svårmätt i v7) och nu även ett ul 23 dec vid inskrivningen. Allt såg bra ut. Men jag kan ändå inte slappna av helt. Vi har ju haft ett ma. Sen innan man gjort KUB känns det svårt också att slappna av på något sett. Jag hoppas så på att resultatet blir bra. Jag vill inte gå vidare och göra fvp. Känner mig orolig för missfallsrisken. Samtidigt kan jag känna ibland att KUB-testet ger ju bara en sannolikhet och så blir jag lite orolig för det också. Men det stämmer ju till 90%. Hur känner du?

Mitt illamående har också minskat en del nu och även tröttheten. Känns bra. Men jag håller med, man vill börja se lite gravid ut nu så det blir riktigt verkligt.

Låt oss följas åt. Det kommer gå bra för oss. 2010 blir vårt år :) Gott Nytt År om vi inte hörs innan.
Hopp
Alltid online

Inläggav Roni 28 dec 2009, 20:18

Har inte gjort ivf, och har inte varit gravid förut... Trodde inte ens jag kunde bli gravid, efter 7 års försök i ett tidigare förhållande. Men gjorde aldrig någon utredning.

Detta var inte alls planerat, har träffat en kille ett tag... och ja, det gick som det gick. Var t.o.m inne på att göra abort först, men ångrade mig (eller rättare sagt, jag ville aldrig göra abort, men det kändes som det var enda alternativet när läget var som det var). Men beslutade mig ändå för att behålla, trots hans ovilja och trots alla problem det skulle bli som ensamstående... Sen fick jag beskedet om att det är tvillingar, jag berättade det för honom och det vart heltyst ett tag!!! Men när han fått lite tid att fundera, så ändrade även han sig... nu vill han verkligen ha barnen... och mig... :D Han har t.o.m större planer och funderingar på framtiden än vad jag ens hunnit till. Så nu känns allting helt fantastiskt!!! :D

Hoppas också på ett bra resultat på KUB-testet!!! Jo, visst oroar jag mig för att det bara handlar om sannolikhet, men visar det liten risk så tror jag att jag skippar FVP... Vet du om man får svar på KUB-testet direkt när man är där, eller får man vänta ett tag på det?

Oro för missfall finns ju också, även om jag kämpar med att försöka slå bort dom tankarna... hade velat göra ett VUL tidigare, bara för att veta om allt är ok!!! Jobbigt att gå och fundera på om båda finns kvar, om dom lever och växer som dom ska... just nu vet jag ju faktiskt inte alls... Men får ju hoppas på det bästa och försöka tänka positivt!!!

Absolut Hopp, det kommer gå bra för oss!!! 2010 here we come!!! :) Gott Nytt År!!!
Roni
Alltid online

Inläggav Hopp 30 dec 2009, 13:51

Vi ska få svar på KUB-testet direkt på plats och de ska gå igenom det ordentligt. Det bör ju gå till på samma sätt för er. Det kommer går bra tror jag. Vi förutsätter det.
Men vilken tur ändå för dig, trots att det säkert kom som en ordentlig chock. Jag menar efter 7 års försök så funkade det så snabbt sen, om en som sagt som en chock, kan jag tänka mig. Jag tror att ni trots kort tid tillsammans löser detta. Är det meningen så är det och då klarar man allt. Och hans stora framtidsplaner låter ju toppen. Härligt! KRAM!!
Hopp
Alltid online

Inläggav Roni 30 dec 2009, 22:40

Ja, det borde ju fungera likadant här då.

Det var en aning omtumlande början på alltihop!!! Men jag tror också att vi kommer fixa det här tillsammans och framtiden ser riktigt ljus ut. Känns tryggt att även han säger att "Det kommer bli bra det här!!" :D

Hm, jag som börjat oroa mig för att jag inte mådde så illa och inte hade så mycket värk i magen längre... det är tillbaka nu sen igår. Varierar det hemskt mycket för dig med från dag till dag hur du känner symtom?? Jag tyckte att de första veckorna var ungefär likadant varje dag, sen för ca en vecka sen så minskade alla symtom succesivt, men nu är det som förut igen... Inte för att det är så himla roligt att må illa, men känns ändå som en trygghet att symtomen finns där än!!

KRAM, OCH GOTT NYTT ÅR!!
Roni
Alltid online

Inläggav Hopp 31 dec 2009, 12:05

Likadant för mig. Symtomen har succesivt avtagit ganska mycket men nu tycker jag att jag mår lite illa igen. Säkert helt normalt alltså.
Kram på dig och Gott Nytt År till dig med.
Hopp
Alltid online

Inläggav Fiola 01 jan 2010, 10:18

Hej! Jag har hållit mig lite i bakgrunden och läst men inte kommenterat tidigare. Jag är 38 år och bf är 5 juni så nu är jag i vecka 17+6. Jag har gjort KUB och fick ett högt värde på det så därför blir jag inte erbjuden fostervattensprov. Jag håller båda mina tummar att KUB testet visar ett bra värde för er också.
I förrgår var vi på rutinultraljudet och hittills ser allt bra ut så nu kan jag börja slappna av lite hoppas jag. Illamåendet har försvunnit och det enda symtomen som visar på att jag är gravid är att magen börjat växa och en otrolig nästäppa :)
Kram
Fiola
Stammis

Inläggav Roni 01 jan 2010, 18:30

[Fiola] Välkommen till tråden!! :)
Va skönt att ditt KUB-test visade bra värde, och att ultraljudet ser bra ut!! Hoppas på detsamma här!!

Jag trodde ju mitt illamående försvunnit, men nejdå... nu har ja känt av de 4 dar på raken, inte bara på mornarna, utan HELA dagarna!! :roll:

Vill också att magen ska börja synas lite nu!! Verkar som en del kan känna sin livmoder tidigt, men ja kan då inte känna den än... Snart då?? ...Men kanske trots allt ska vara glad att magen inte syns än iallafall... blir det nu tvillingar, så lär jag så småningom se ut som en flodhäst... :lol:
Roni
Alltid online

Inläggav Puma 03 jan 2010, 12:39

Här är en till :) Jag är 39, ska få mitt första barn i mars. Enligt UL blir det förmodligen en tjej.
Puma
Stammis

Nästa

< Återgå till 35+ mammorna

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm