-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
41 år och gravid.....
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
41 år och gravid.....Ja vad säger man. Jag har just fått reda på att jag är med barn och är 41 år gammal.Känner mig helt upp och ner. Jag har ett barn tidigare som är 10 år nu och nu ställs liksom hela min värld upp och ner. Visst har jag lekt med tanken på om att han borde få ett syskon och min man vill nog inget hellre men jag vet varken ut eller in. Jag vill men är så rädd... Rädd för att jag är så gammal. Jag känner ingen som fått barn så sent. Jag är rädd för att min kopp och min själ inte ska klara av det men ändå så lockar det.Jag är rädd för hur jag skall orka vara en bra mamma även när jag närmar mig 60 och "den " då snart skall fylla 20. Kommer min kropp att falla ihop som ett korthus, går det att få tillbaka en del av sin kroppsform man har nu, fast man får barn så här sent.Skall jag ge upp min nu nyvunna frihet- det är enkelt och ha en 10 åring som älskar att vara hemma ensam eller hos kompisar. Jisses vad allt möjligt snurrar. Vad i skall alla tycka och tänka, egentligen bryr jag mig inte men ändå. Vad skall min son säga, tror nog att han blir glad i alla fall. Borde man ta fostervattens prov, Jo. Men vad gör man om det visar något? Man har ju gått så långt när man tar det att det syns att man är gravid.fast jag tycker det märks redan. Finns det någon här som kan dela med sig lite grann, vore så skönt och prata med någon som varit med om det också. Är det för sent och bli mamma när man är 42 för det kommer jag att vara i så fall......
Re: 41 år och gravid.....Jag är inte i samma ålder som du så jag kan inte prata av egen erfarenhet, men en kompis föräldrar fick en liten sladdis när deras äldsta dotter var 12 och mellanbarnet 9. Mamman var 43 när sladdisen föddes. Det har gått superbra! Då var jag 11 så jag fattade inte jättemycket men såhär i efterhand har hon berättat en del av hur hon upplevde det. Hon "erkänner" villigt att det var jobbigare att ha en liten en 10 år senare, att hon inte fullt ut hade samma ork som innan men att det samtidigt, för dem, var och är så värt det.
Min svåger är 50 och de fick precis sitt andra barn nu i våras (min syster är 40). Förstår att det måste vara många tankar som snurrar i ditt huvud nu och jag kan nog inte vara till så mycket hjälp, jag ville mest visa dig att du inte är ensam utan att det är många fler som väljer att skaffa barn lite "senare". I slutändan är det ju trots allt bara du som kan veta hur du känner. Kan du prata med pappan och få ventilera dina tankar och känslor där? Lycka till!
Re: 41 år och gravid.....Jag är inte i din situation, men spontant känner jag: Ett barn efter 4o kommer att hålla dig ung längre! Du kommer fortfarande vara pigg vid 60 när din yngsta är redo att lämna boet, det tror jag absolut.
Min svägerska fick sitt andra barn vid 40 och hon har återhämtat sig jättebra! Min mammas väninna fick sitt första barn vid 44 och hade en lätt förlossning och har inte haft några problem att vara en aktiv mor. Och din son kommer säkert bli jätteglad att få ett syskon. Även om han mot förmodan kommer tycka det är konstigt först så kommer han älska sitt lilla syskon när det väl kommer. Min bror är 7 år äldre än jag och vi är så goda vänner nu och har alltid varit. Grattis till underverket i din mage, fantastiskt att du har förmågan att bli gravid fortfarande, jag vill verkligen önska dig lycka till med allt!
Re: 41 år och gravid.....Hej
Allt händer av en mening..känn i ditt innersta sanna JAG.. Vad tycker och känner du egentligen? Bry dig inte om det fysiska, det där fixar kroppen själv!! Och 42 är INGEN ålder. Är det meningen att du ska gå igenom en abort? Är det meningen att du ska drabbas och uppleva vad en abort innebär...sorg, smärta, ånger, samvetskval osv.. Eller är det meningen att ngt nytt ska komma in i era liv? I ditt innersta hittar du sanningen /Från mig som har en lite annorlunda syn på LIVET Hoppas det var till lite hjälp för dig
|