Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

6 dagar gammal flicka, ersättning, hur mycket?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

6 dagar gammal flicka, ersättning, hur mycket?

Inläggav LilaRöd 19 jun 2011, 15:13

Idag är min lilla tjej 6 dagar gammal.
Ammningen kom igång direkt och 3e dagen testade jag att pumpa, då flöt mjölken verkligen till och tjejen verkade nöjd! Brösten blev hårda och verkade innehålla massor med mjölk. Men igår kväll/natt så är brösten slappa igen och tjejen vill äta typ heela tiden, men verkar ändå inte bli belåten och mätt! Innan kunde hon sova efter ammning i typ 1-2 timmar ibland. Men inatt var det alltså värre. Ville ha bröstet varje kvart ungefär, och sov dåligt. Samma sak var det idag (annars har dagarna funkar toppen)
hon har velat äta väldigt ofta, utan att verka helt mätt.
Så nu för 1 timme sen testade jag att pumpa igen, men det kom INGET från nåt bröst, så jag bestämde mig för att ge ersättning som jag hade hemma som back-up-plan.
Hade 60 ml av BabySemp och hon åt upp 45 ml, och sover nu i sin säng.
(Vilket hon inte velat göra på heela dagen)

Ska fortsätta amma och se om mjölken flyter på igen, och även ge ersättning tänkte jag.
Ska till BVC imorn också och kolla med dom.

Men detta låter väl rimligt? :)
Nybörjare, hihi ;)

Man vill ju bara sitt bästa åt sin lilla tjej <3
Bild

Titta gärna in i min blogg:
http://minbebis.com/blogg/happyscared/
LilaRöd
Stammis

BF: 110610

Re: 6 dagar gammal flicka, ersättning, hur mycket?

Inläggav L8i 19 jun 2011, 16:12

Vill du fortsätta amma är det bästa att inte ge ersättning utan fortsätta kämpa ett par dagar med amningen istället. Till slut kommer brösten producera mer mjölk, även om det är lite kämpigt. O andra sidan är det inget fel på att ge ersättning heller, men jag tänkte som du att jag skulle köra både amning o ersättning, vilket bara resulterade i att mjölken sinade helt och jag blev ganska ledsen.. Bara ett tips :)

Att göra en 60ml flaska låter alldeles lagom för övrigt tycker jag, du kan ju alltid göra mer om det skulle behövas :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav Skoogstrollet 19 jun 2011, 16:59

Jag håller med L8i att det tar ett tag innan brösten anpassar sig. Bara att du tycker att brösten är slappa kan skapa stress vilket gör det svårare att pumpa. Jag har å andra sidan väntat med att pumpa tills nu när jag kommer jobba en del i sommar, men jag märker enorm skillnad på när hon inte ätt på hela natten jämfört med efter några timmar. Efter en hel natt har jag utan problem fått ut 125 ml (sedan har flaskan varit full) jämfört med ca 30 ml med sämre flöde. Dessutom så har oftast bebisarna en effektivare teknik så de får i sig mer än när man pumpar.

Att bebisen äter jätteofta beror på att de dels har en liten magsäck som kommer växa till sig, men i början blir den fort full och tömd, sedan är täta amningar bebisens sätt att driva upp produktionen. Avvaktar du någon dag lär du märka att det lugnar ner sig. Vid varje tillväxtperiod kommer du märka att barnet nästan sitter fast vid tutten igen, men så länge din bebis mår bra och växer som han/hon ska enligt bvc så brukar det vara lugnt, men ta självklart upp frågan så du får en säkrare grund att stå på och kan känna dig tryggare.

Jag gjorde felet att jag lyssnade på min sambos tolkningar (han har en son sedan tidigare medan jag var förstföderska och orolig) och därmed fick hon nog för lite mat jämfört med vad hon önskade. Skriken berodde kanske inte på magont utan hunger ...
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Inläggav LilaRöd 19 jun 2011, 17:45

Tack så jättemycket för svar :)

Ska absolut fortsätta amma, vill att det ska funka, så det kommer jag inte ge upp i första taget.
Hon får gärna sitta fast vid bröstet så länge hon kan bli nöjd av det :)

Har sagt från början att jag är inställd på att helamma OM det funkar, men EJ till varje pris. Med andra ord, om det efter ett tag verkar vara hopplöst så blir det även ersättning. Så vi får se nu framöver hur det går! :)
Bild

Titta gärna in i min blogg:
http://minbebis.com/blogg/happyscared/
LilaRöd
Stammis

BF: 110610

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm