Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

90kg och försöker blir gravid

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

90kg och försöker blir gravid

Inläggav JohannaLejdstrom 08 dec 2010, 14:01

Hej

Jag och min sambo försöker bli föräldrar. Första gången för mig och andra gången för min sambo som redan har ett barn sen tidigare.

Jag är orolig över vikten. Väger nu 90 kg, är inte gravid än. Men orolig hur mkt jag kan tänkas gå upp. Har pratat med måna vänner osv. Alla tycker jag ska satsa nu och istället satsa på vikten efter gravititeten. Många säger även att man kanske inte går upp lika mkt i vikt om man redan har lite övervikt?

Har läst om att vissa går ner lite när dem är gravida? Har längtat efter barn så länge och nu har jag hittat min själsfrände och som jag vill ha barn med. Många kanske tycker man ska gå ner i vikt först sen skaffa barn. Men tar sån tid o gå ner i vikt. Har inget tålamod att vänta till dess. Sedan går man endå upp massa kg igen då kan man lika gärna bli gravid nu?

Det är helt okej, tror ja, om jag skulle gå upp 10 kg. Men vill inte väga mer än 100kg. Visst man går ner kilon efter man född barnet. Men hur mycket kan man gå ner efter födseln? Och amning?

Man kommer säkert tänka att allt är värt när väl barnet kommer. Men är rädd att jag kanske ska bli deprimerad av all övervikt och hur kroppen kommer förändras...
JohannaLejdstrom
Nykomling

Status: Gravid

Re: 90kg och försöker blir gravid

Inläggav barumdem 08 dec 2010, 14:05

Jag gick upp 30kg å vägde 105kg på förlossningen :shock: Men på 1 månad så rasade 20kg av...mmm resten av kilona får heta trivselkilon sålänge :oops: Jag tycker inte du ska oroa dej för vikten alla går ju inte upp så himla mycket. Och sen kan man ju ta tag i den efter graviditeten. Jag tycker iaf att du ska köra på :)
Lycka till!!!
barumdem
Alltid online

Inläggav Fanny 08 dec 2010, 14:43

När jag var gravid så vägde jag 91 kg på inskrivningen i v.12 gick upp 10 kg totalt under graviditeten 2 kg gick jag upp på de 2 dagarna innan förlossningen vet inte varför jag gick upp så mycket på så kort tid eftersom jag inte åt något pga. värkar hade ingen matlust. Vet flera som vägde runt 80-90 kg innan graviditeten som bara gick upp mellan 8-10 kg. Jag gick ner 6 kg direkt efter förlossningen och sedan tog det 2 veckor för de resterande 4 kg att försvinna.

Jag tycker precis som barumdem kör på, bli gravid så kan du ta itu med viktnedgången efteråt.
Lycka till :D
Fanny
Alltid online

BF: 120829
Status: Mamma till Melissa

Inläggav olivia99 09 dec 2010, 13:17

absolut kör på ni jag vägde 102 på inskrivningen o gick upp 6,5 kg o hade jättefina värden hela graviditeten ju..lycka till ;)
Användarvisningsbild
olivia99
Alltid online

Status: Nybliven tvåbarnsmamma

Inläggav LadyMalina 13 dec 2010, 21:52

Sen har vi ju en annan aspekt - det kan vara svårare att bli gravid om man är överviktig. Så det jag gör (är ca 25 kg för tung), är att kämpa med viktnedgång samtidigt som jag försöker bli gravid. Och skulle jag till slut bli det..... ja, det snacket får jag väl ta med BM då hur jag ska gå till väga.... :-)
Lycka till iaf!
Bild
LadyMalina
Stammis

BF: 120424
BIM: 110808
Bor: Lund
Status: Mamma till söt tös <3

Inläggav Suzy_q 27 dec 2010, 18:17

Hej! precis som Ladymalina skrev så kan det ju påverka fertiliteten om man väger mycket. Det gör oftast mycket bara att gå ner 10%. Själv vägde jag 100 på inskrivning med mitt första barn o gick upp 9 kg totalt vilka redan var borta så fort han var ute. Vägde 107 på inskrivningen med mitt andra o har bara gått upp 2kg hittills så det blir nog runt 10 kg den här gången med. Så jag tycker du ska satsa på barn, att gå ner i vikt hinns alltid med. Jag gick ner 14 kg till av alla barnvagnspromenader.
Bild
Bild
Suzy_q
Alltid online

Inläggav CamillaG 24 jan 2011, 04:13

Jag har precis fatt plus och ar nog 92-93 kg. Men jag maste erkanna att det tog mig 7-8 manader att bli gravid och jag borjade antligen trana igen for en manad sen. Jag tror det viktigaste ar att du mar bra sjalv. Forsoker minska stress, se till att sova ordentligt och sen ha talamod. Med mitt forsta barn hande det utan att vi ens forsokte fa nagot att handa, men denna gang tog det langre sa ibland far man ha bra med talamod. Lycka till. Det kommer sakert ga jattebra! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Bor: I Florida

Inläggav _mamma_90 06 feb 2011, 22:29

gick oxå upp 30kg i min förra grav, stod på 104g när jag åkte in på förlossningen, men gick ner dom 20kg rätt fort. :)
Två Pojkar födda -2009.01.03 och 2011.09.16, och en liten trea i magen :)

Bild[/url]Make a pregnancy ticker

Bild

Bild

Bild
_mamma_90
Stammis

BF: 121103
BIM: 120224
Bor: kristianstad

Inläggav Thiies_ 08 feb 2011, 20:43

Här är en som va väldigt fet om jag får säga så :p hehe.. vägde in mig på 108 kg med första barnet, på förlossningen vägde jag 132 kg. INTE KUL men till saken hör den att jag fick havandeskapsförgiftning och var full i vatten... Tyvärr försvann inte så mycket ändå för i Februari 2010 bestämde jag mig för att ta tag i vikten och försöka bli gravid, vägde då 114,2 kg och började vikt väktarna. i oktober väde jag 77,5 kg. Hade några kg kvar till målvikten men då vart jag gravid Men jag är väldigt glad för att jag tog tag i vikten samtidigt som jag försökte bli gravid med tanke på att hög vikt leder ofta till högt blodtryck som i sin tur (i mitt fall) leder till havandeskapsförgiftning. så nu är mitt blodtryck perfekt och risken för havandeskapsförgiftning har minskat ofantligt.

Men när jag vägde in mig med första sonen så sa BM att äter jag som jag gjort innan jag vart gravid så ska de inte va några bekymmer med vikten, tyvärr är jag lite väl glad i sötsaker :p hehe Men lycka till!
Bild

BildBild
Thiies_
Alltid online

BF: 110719
Status: Ser ut att bli en lillasyster till Ricky!

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm