-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
abort
3 inlägg • Sida 1 av 1
abortJag är 18 år, och är gravid i 7de veckan, om jag har räknat rätt. Jag hade min mens senast 11 augusti. jag har pojkvän sen ett år tillbaka, och vi ska göra abort. Jag vet inte om jag gör rätt beslut, men det kanske är bäst så iaf? Min pojkvän ställer upp för mig för hundra procent, han kommer vara med när allting händer. & det känns skit bra. men vi är nog inte riktigt redo.
Jag har precis börjat ettan på gymnasiet efter att ha hoppat av skolan 2 år irad pga svårigheter i skolan, problem hemma. Istället jobbade jag på förskola i 2 år, det var mycket roligt. så jag kan ju endel om barn, men det är ju inte det som är grejen, man ska ju kunna allt, man ska lära sig allting, man ska klara vardagen.. är det någon här som gjort abort, och vet hur det går till?
Re: abortJag har inte gjort någon själv, men har kompisar som gjort det. Gör man det sådär tidigt så gör man det med tabletter. Man tar dom och sen kommer en blödning. Typ....jag har inga detaljer, men det är ju lättare ju tidigare man gör det.
Jag följde med min kusin när hon gjorde en abort, det var i v 17 så det är nåt helt annat då. Då fick hon tabletter dagen innan som "stoppar utvecklingen". Dagen efter fick hon mer tabletter både i munnen och sånna man sätter i slidan. Sen skulle hon få lite värkar för fostret är såpass stort att man måste öppna sig. Hon fick även värkstimulerande dropp. Sen kom fostret ut, hon valde att inte titta på det alls. En sköterska var med henne inne på toaletten där dom tog hand om allt. Sen skulle vi vänta på att moderkakan skulle lossna också, det gjorde den aldrig så dom fick söva henne för att få loss den. Så mitt råd är att göra det så snart du är 100% säker, det är en mycket enklare procedur ju tidigare man gör det. I alla fall fysiskt, psykiskt är det nog rätt lika. Det är nåt man alltid kommer att tänka på. Re: abortDu kan välja mellan skrapning eller medicinsk abort. Den medicinska går till så som sprallos beskriver med tabletter. Först ett par som du lägger in i slidan och några dagar senare ett par piller till som sätter igång förlossningen. På vissa sjukhus skickas man hem med tabletterna och på andra får man ligga inne och få smärtstillande. För vissa gör det fruktansvärt ont, som en förlossning, för andra bara blöder de i några timmar och sen är det över. Det kan vara skrämmande att vara hemma, så jag skulle rekommendera dig sjukhuset där du kan få starka smärtstillande och vara under kontroll ifall något går snett.
Jag har gjort två skrapningar pga missfall. Jag blev sövd och ingreppet tog en kvart och efteråt hade jag inga komplikationer. Hade blodblandade flytningar i typ en vecka efteråt. Det gjorde inte ont någon av gångerna. Efter båda ingreppen blöder man, man kan blöda upp till 8 veckor, men som sagt jag har inte blött mer än några dagar efter min skrapningar och mensen har typ kommit som vanligt igen efteråt. Men vet folk som fått komplikationer av både skrapning och medicinsk abort och blött i flera månader. Min mamma fick mig när hon var 18 och klarade sig. Det löser sig oftast om man har en stabil familj omkring sig. Jag var 22 när jag fick min flicka och hade NOLL KOLL på barn men det löste sig ändå Lycka till!
3 inlägg • Sida 1 av 1
|