Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

ÄL-test: 3-5 månader

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

ÄL-test: 3-5 månader

Inläggav Nova 06 aug 2007, 17:02

I instruktionen till mina ÄL-stickor från testlagret står det att man ska kontakta läkare för en undersökning om man inte lyckats bli gravid inom 3-5 månader.

Står allra sist, under "Viktig information".

Stämmer detta verkligen?? Hur har ni andra gjort och framför allt: hur länge har ni andra som kör med ÄL-stickor försökt bli gravida?
Detta blir min tredje månad som jag använder mig av ÄL-stickor.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Lizzzie 06 aug 2007, 17:36

Konstig infotext med tanke på att det i genomsnitt tar 7 månader att bli gravid.. Först när man försökt aktivt i 1 år utan resultat kan det bli aktuellt med en utredning, men de flesta får nog vänta längre än så.. Det tar helt enkelt olika tid för alla... Oroa dig inte - din tur kommer!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav Nova 06 aug 2007, 19:13

Det är precis samma sak som jag har hört, det läser man ju överallt! Därför blev jag så förvånad över att de uppmanade att söka läkare redan efter 5 månader. Snacka om att oroa folk...
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Lizzzie 06 aug 2007, 19:34

Ja du, verkligen konstigt! Den målgrupp som använder ÄL-test är nog tillräckligt uppstressade över att-bli-med-barn ändå utan att behöva läsa en sån info..
'
Vi använde ÄL-stickor vid några tillfällen, men det funkade dock inte. Den månaden det gav utslag blev jag ej gravid, däremot en månad när vi INTE fick nåt utslag på ÄL-stickorna blev jag gravid.. Men, men vet dem det har funkat för också..

Önskar Dig iallafall lycka till i bebisverksta'n !
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav Nova 07 aug 2007, 05:43

Tack så mycket!
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Femman 07 aug 2007, 08:24

Jag läste samma sak Nova. Jag tror nog att vi får ta det med en nypa salt. Det är ju som sagt inte ovanligt att det tar upp till ett år innan man blir gravid. Det är så mycket som ska stämma när det sker, det är egentligen ett under att det fungerar. Jag tror vi behöver slappna av lite (lättare sagt än gjort) så blir det nog vår tur snart :) Det verkar fungera lika bra för dom som använder ÄL stickor som dom som inte ens tänker på det och låter det bli när det blir :)
Lycka till!
BildBild
Femman
Alltid online

Status: Är så lycklig! Äntligen är vi 3

Inläggav evelina 07 aug 2007, 10:58

jag har försökt med ÄL stickor har väll inte hjälpt så mycket. det sägs att man har störst chans att bli med barn 2-3 dagar före och 24 timmar efter Äg. ÄL visar bara när du har stegring behöver ju inte vara bästa tillfället. så jag chansar inte ska ha sex alla 3 dagar före och 24 timmar efter, har bim 14/8. så en massa mys i helgen blir det.
när har ni BIM?
evelina
Stammis

Inläggav Nova 07 aug 2007, 16:13

Jag har BIM ungefär 29/8.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav SötGöte 07 aug 2007, 16:28

Prövade ÄL sticka och den dag som det blev mest utslag blev det inget sex. Jag trodde att det var kört och att vi skulle få vänta till nästa månad men icke...blev visst gravid ändå några dagar innan. Jag tror att det kan vara bra att veta ungefär när man har ÄL men det kan också vara stressande. Slappna av och försök tänka att det blir när det blir. Stress är inte bra! :)
Bild
SötGöte
Alltid online

Inläggav Emmapemma 08 aug 2007, 21:13

Jag läste samma sak på instruktionerna till mina ÄL-stickor. Tror att det stod att man skulle kontakta läkare om man inte blir gravid inom 4 månader. Tyckte att det lät stressande och hoppfullt på samma gång. :roll:

På gammalt hederligt sätt (oskyddat sex lite då och då) så säger de ju att man bör söka hjälp efter 1 år, men på sätt och vi är det ju logiskt att tiden är kortare om man använder ÄL-stickor eftersom man ju med säkerhet prickar in ÄL. Har dock hört att det bara är c:a 25% chans att bli gravid även när man prickar in ÄL, så man behöver absolut inte oroa sig om det tar några månader.

Vi testade ÄL-stickor för första gången förra månaden och då hade vi bara sex dagen efter jag fick utslag på teststickan och det funkade! :D

Annars tror jag att framgångsreceptet är att ha sex tre dagar i rad fr.o.m. den dag som man får utslag på stickan. ÄL inträffar ju först 1-2 dagar efter att stickan ger utslag men man är ju fertil dagarna före också! :P
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emmapemma
Alltid online

Nästa

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm