-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ännu en fråga om ost
5 inlägg • Sida 1 av 1
Ännu en fråga om ostHej, jag undrar lite vilken ost man egentligen kan äta. Jag har läst alla listorna, men de är ju så innehållsfattiga. Vad är tex en hårdost? Är det bara att den är hård och pastöriserad som gör den ok? Hur vet man att en hård ost är en hårdost?
Jag har ex en spansk "tapas-bricka" med hårda ostar i kylen. Det är hårda ostar av ko, get och får som alla är pastöriserade. Kan jag äta dem? De heter: Vaca, Cabra, Oveja, Ibérico och Ahumado. Någon som vet? Nu är det kanske inte så viktigt att äta ost, men jag tycker att det är gott och nu har jag fått en jättegod hemmagjord marmelad av en kompis som passar superbra med ost... man blir ju sugen!
Re: Ännu en fråga om ostTja det säger väl sig självt att en hårdost är en ost som är hård?
Jag är inte haj på ostar alls men jag är rätt säker på att du kan äta dem du har i kylen, för det är inte mögelostar utan bara vanliga hårdostar? Jag tycker det står ganska bra på SLV om alla ostar under en grön och en röd stapel "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta. Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg." Från: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... cytogenes/
Re: Ännu en fråga om ostHej !
hårdost är sådan ost som du kan skiva med en osthyvel. Du kan äta all hårdost. Du kan även äta mjukost på tub. De andra ostarna, typ dem i stil med brie, mögelost etc, som man skär bitar utav, ska man inte äta, ÄVEN om de är pastöriserade... Är du med ? MA 10/2 2010 (V11)
älskade Lova född 110127
Re: Ännu en fråga om ostInte för att du frågade om det, men färskost går också bra att äta! (Pastöriserad ofc)
Re: Ännu en fråga om ostHehe ok! Tack allihop! Tänker nog gnaga på de hårda ostarna och så får jag blunda när sambon smäller i sig den underbara tallegion som jag inte får äta... Har aldrig tänkt på hur mycket jag gillar ost innan
5 inlägg • Sida 1 av 1
|