-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??
7 inlägg • Sida 1 av 1
Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??Hej.
ni som tagit proverna.. är det superviktigt att man tar prolaktin prov o sköldkörtelprov dag 3 i cykeln..dag 3 infaller nämligen på en lördag.. o det är ju nte öppet då.. hittade en sida där det stod om de olika proven o där stod det mellan dag 2-6. är det bättre o gå dit imorn o ta proverna på dag 2 än månda gpå dag 5.. ? ringde gyn igår men hon trodde inte det var de proven jag skulle ta alls så jag spelad bara med .. blev ledsen.. hon e inte min gynekolog hon har ingen aning om vad han har sagt att jag ska ta... hon trodde det var progesteron jag skulle ta (utan att kolla upp) o sa at det gårbra o ta dag 5... men hon som bm borde ju veta att man tar progesteron prov på dag 21.. t o m jag vet bättre.. eller har jag helt fel? ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??Hej..
Du har rätt. Jag ska ta samma.. Men min doktor sa att är det helg så tar du testet på måndagen det gör inget. Du kan andas ut. Jag fick remiss och mellan cykeldag 2-4 ska jag göra blodprov, på pappret står det både hormon+prolaktin fast i latinska termer så klart.. men kan ju ha fel oxå. lycka till tjejen! Nu har vi kämpat länge ..
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??Hej..
Du har rätt. Jag ska ta samma..tror inte för körteln?hmm.. vet inte. Men min doktor sa att är det helg så tar du testet på måndagen det gör inget. Du kan andas ut. Jag fick remiss och mellan cykeldag 2-4 ska jag göra blodprov, på pappret står det både hormon+prolaktin fast i latinska termer så klart.. men kan ju ha fel oxå. lycka till tjejen! Nu har vi kämpat länge ..
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??hej mallis..
phu.. tack för ditt svar. Jag var där igår (fredag) o tog mitt .. dag 2 i menscykeln.. hittade nån sida (nåt sjukhus i skåne) där det stod om just prolaktinprovet o att man kunde ta det mellan dag 2-6.. så jag chansade igår.. jag vet inte iof vad för prov hon tog för hon sa inte det men gynekologen sa nåt om nåt hormonprov när han ringde.. skönt att få kollat upp det o hoppas det visar nåt som de kan rätta till.. nåt jag har tänkt på under alla dessa månader är att jag har refelbunden äl och mens.. (tempat o kollat med stickor så enligt det har jag haft regelbundet redan direkt efter jag slutade med pp).. men jag har inga älflytningar.. eller inga långa mensperioder.. max 5 dagar o lite mer första andra dagen men sen som nu idag typ inget på ob:N.. har du också så? jag vet inte men googlar man p ådet så skriver ungefär hälften att har man så så kanske det bero rpå att man inte har äl ... eller så är man mindre fertil.. osv.. börjar ju bli orolig .. hehe e 28 år. .kanske hamnat i nåt tidigt "klimakterie" eller mina ägg börjar ta slut;) nej skänt o sido.. så illa lär det la inte vara. låter ju som nåt hormonfel då jag ätit p-piller i typ 12 år utan stopp (1 stopp).. hopppas bara det går att åtgärda.. visar hormonprovet nada får vi vänta i ett år innan vi får prata med de på fertilitetskliniken sa gynekologen till mig.. suck.. o fy.jag blv ju smittad av klamydai för flera år sedan av min dåvarande sambo ( när vi träffades) .. börjad blöda direkt nån dag efter o fick medicin.. han aldrig få sk äggledarinflammation eller anann skit så borde ju inte hunnit bli några ärr eller liknande på äggledarna pga det. min fråga till dig är.. vet du om man får göra äggledarspolning på privat klinnik om man inte försökt över ett år??? om man bekostar det själv.. har jag gjort vul och tagit hormomprover kan jag väl få göra spolningen med o kolla så äggledarna är ok.. annars känns det ju som at ramla på mållinjen. ifall det skulle visa sig efter ett och ett halvt år att det är det som varit felet hela tiden.. tack för ditt svar .. nu är det la ändå vår tur att få ett plus. kul för er att ni fått undersökning alla fall..borde erbjudas efter ett halvår tycker jag!! kram ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??hej mallis..
phu.. tack för ditt svar. Jag var där igår (fredag) o tog mitt .. dag 2 i menscykeln.. hittade nån sida (nåt sjukhus i skåne) där det stod om just prolaktinprovet o att man kunde ta det mellan dag 2-6.. så jag chansade igår.. jag vet inte iof vad för prov hon tog för hon sa inte det men gynekologen sa nåt om nåt hormonprov när han ringde.. skönt att få kollat upp det o hoppas det visar nåt som de kan rätta till.. nåt jag har tänkt på under alla dessa månader är att jag har refelbunden äl och mens.. (tempat o kollat med stickor så enligt det har jag haft regelbundet redan direkt efter jag slutade med pp).. men jag har inga älflytningar.. eller inga långa mensperioder.. max 5 dagar o lite mer första andra dagen men sen som nu idag typ inget på ob:N.. har du också så? jag vet inte men googlar man p ådet så skriver ungefär hälften att har man så så kanske det bero rpå att man inte har äl ... eller så är man mindre fertil.. osv.. börjar ju bli orolig .. hehe e 28 år. .kanske hamnat i nåt tidigt "klimakterie" eller mina ägg börjar ta slut;) nej skänt o sido.. så illa lär det la inte vara. låter ju som nåt hormonfel då jag ätit p-piller i typ 12 år utan stopp (1 stopp).. hopppas bara det går att åtgärda.. visar hormonprovet nada får vi vänta i ett år innan vi får prata med de på fertilitetskliniken sa gynekologen till mig.. suck.. o fy.jag blv ju smittad av klamydai för flera år sedan av min dåvarande sambo ( när vi träffades) .. börjad blöda direkt nån dag efter o fick medicin.. han aldrig få sk äggledarinflammation eller anann skit så borde ju inte hunnit bli några ärr eller liknande på äggledarna pga det. min fråga till dig är.. vet du om man får göra äggledarspolning på privat klinnik om man inte försökt över ett år??? om man bekostar det själv.. har jag gjort vul och tagit hormomprover kan jag väl få göra spolningen med o kolla så äggledarna är ok.. annars känns det ju som at ramla på mållinjen. ifall det skulle visa sig efter ett och ett halvt år att det är det som varit felet hela tiden.. tack för ditt svar .. nu är det la ändå vår tur att få ett plus. kul för er att ni fått undersökning alla fall..borde erbjudas efter ett halvår tycker jag!! kram ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??Hej gumman-tog mina tester igår. 4 olika punkter som doktor ville ha. # st test för hormoner och en för köldskörteln.
vi får se hur det såg ut. Han mailade om det testet jag gjorde i slutet av cykeln att de hormonerna såg bra ut. jaha? vill ju veta mer. Ska in nu den 14e för hss spolning kolla om det är stopp i röret eller ej. Sen tillbaka den 16e eftersamlags test som han skrev. Hoppas det tar sig nu denna gång. Då berättar han om alla prover + hur spermierna ser ut oxå Du, gå till privatklinik. Boka tid. säg att ni har försökt i över ett år. Då kan det lugna ditt sinne plus att du får svar på alla dina frågor. Gör det!! KOlla om den är med i landstingen vilket betyder att du betalar 250kr eller gratis med högkostnadskort. Så värt det! Puss Malvina
Re: Är det nån som tagit prover dag 3 typ som prolaktiN??Hej där!
de var nog samma prov som jag tog då! 3 för hormoner o en för sköldkörteln..dock hörde jag att man skulle ta det där provet i slutet av cykeln ( kollar så man haft ägglossning mm) i samma cykel.. men det kanske inte spelar nån roll..det var en tjej som sa det som också gjort det (som jag känner) .. nu är det den där väntan på hormonproverna..vet du om det skulle ta lång tid o få veta?hon på provtagnignen sa inget.. inte vilka prover jag skulle ta eller hr lång tid det skulle ta.. konstigt.. verkade nästan bitter.. tog fyra rör blod o sen bara hejdå o så gick hon.. hehe tack för ditt gulliga svar.. ja ska ta tag i det i vår efter vår resa så fall. jag har ju slutat med mina piller i maj förra året så snart är det ju ett år.. fast vi inte aktivt försökt i ett år dock.. känns ju som man fått ta blodprov mm o så men inte får spola ledarna så känns det som att trilla på målsnöret ... spännande att se vad blodproven visar.. stress kan ju påverka prolaktin och jag har varit rätt så stressad i höst med 100 procent plug o 100 procent jobb.. hoppas det inet är nåt fel på fsh värdet bara.. dåliga ägg eller att de börjar ta slut.. läste på lite om då e det nog kört.. kramisar Heidi ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
7 inlägg • Sida 1 av 1
|