FLS: När man ska ha mens utsöndrar kroppen hormoner. Dessa hormoner kan plockas upp av ÄL testet som är ett test som är väldigt känsligt. Grav. testet är inte lika känsligt och plockar därför bara upp hormonet man får när man är gravid. Därför är ÄL test inget bra test för att kolla om man är gravid för det ger utslag för en massa olika hormoner som man utsöndrar både vid mens och ÄL. Väldigt många har svaga utslag på ÄL testet hela cykeln så det går inte heller att jämföra mellan varandra.
Om du vill ha ett någorlunda säkert svar utan att ta blodprov så vänta 16 dagar efter ÄL, testa då med ett graviditetstest. När jag kämpade för att bli gravid (det tog 19 månader

) hade jag alltid ett digitalt test som backup. Om det skulle bli utslag på den billiga stickan på "testdagen" så skulle jag inte behöva undra... ett bra tips för en dag blev det utslag på den billiga stickan och på det digitala testet stod det "gravid". En shockupplevelse, men fantastiskt skönt att få det svart på vitt och inte gå runt och undra!
Hoppas att det är en bebbe på gång för dig och inte mensen! Lycka till!