-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Hej! Natten till lördagen hade jag molvärk till och från, det gjorde inte jätteont men jag kunde inte sova så bra. Igår (lör) på dagen var värken borta och allt jag kände var strålande smärta neråt bäckenet, obehagligt och svårt att hantera stående. Framåt kvällen började jag få riktiga sammandragningar som gjorde ont ungefär som kraftig mensvärk. Dessa värkar kom med ca 5-7 minuters mellanrum och varade ca 30-60 sekunder styck. Detta höll på i ca 4-5 timmar. Jag tog alvedon och till slut kunde jag sova. Klockan 03.00 vaknade jag av samma smärtor och det kom och gick med ungefär samma intervaller. Sommade återigen om efter en timme och vaknade relativt utvilad imorse. När jag kissade första gången på morgonen idag upptäckte jag att pappret blev brunt så visar sig att det kom lite blodblandad flytning (eller vad det nu kan ha varit?). Jag ringde då till förlossningen och hon sa att det KAN varit vattnet som börjat sippra så skulle ha en binda och hålla koll om det kom mer. Hon sa att det är helt normalt att få lite blodblandade flytningar när man har sammandragningar. Det kom pyttelite brunaktigt senare men inte alls mycket. Och sammandragningarna har fortsatt OREGELBUNDET hela dagen men har inte tilltagit i styrka. Den senaste timmen har de kommit lite tätare igen, kanske med 10 minuters mellanrum. Klockan är nu 17.00 så "värkarna" har hållt på till och från o ca 24 timmar nu. Jag är i vecka 36+0 idag så visst är det tidigt, men det skulle ju kunna vara så att förlossning är på G. Men hur vet jag om jag är i latensfasen? Hur har det varit för er? Det är mitt första barn. Barnmorskan sa att det kan gå åt vilket håll som helst, antingen är det början på förlossning eller så kan det avta. Men det känns som det hela har varit för intensivt för att bara avta?! Hur länge kan man va i latensfasen? Tack!
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Jag har inga svar på dina frågor egentligen, är i min första graviditet också... Men en vän till mig befann sig i latensfasen i över en vecka, så det kan säkert hålla på ett tag.. Blir det för svårt att sova så kan man kanske få komma in och få en sovdos..?
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Lite så där var det för mig, jag började få värkar första gången en lördagkväll de kom med 10 minuter mellan men efter ca 2 timmar åkte vi hem och jag tog panodil och värmde vetekudden och då avtog det.
Sen började det på tisdagskvällen igen och under natten blev det 5 minuter mellan och gjorde ont så jag inte kunde sova, vi åkte in på kontroll då dottern inte rört sig så mycket i magen den dagen. Kom hem framåt 6 på morgonen efter att fått domen, öppen 1 cm, 3 cm kvar av tappen. Visst var det på gång men det kunde ta flera dagar fick jag höra. Värkarna avtog när vi kom hem där på onsdag morgon och jag fick senare på dagen en värk i halvtimmen kanske under en runda på stan. Sen fram mot kvällen drog det igång på riktigt och vid 22tiden på onsdagskvällen åkte vi in och strax efter 7 på torsdagsmorgonen kom hon. Jag tycker att du ska ringa och be om en kontroll för att se om det är något som hänt, med tanke på dina flytningar och sånt tänkte jag.
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Låter ju som att det är på G... Värkarna gör nytta i alla fall, det kan vara skönt att höra. Det tyckte jag i alla fall, när bm sa det till mig. Jag hade mycket förvärkar. Började som mensvärk redan ca v.25 och förändrades succesivt till tydliga värkar med 5-10 minuter mellan. I början avtog det inom en halvtimme men efter ett tag kunde jag ha värkar i ca 2 timmar innan det avtog (men bara en gång per dag). Min bm sa till och med att hon inte trodde jag skulle gå över i alla fall, och jag kände att den kan komma närsomhelst, nu eller om en månad eller två. Men jag fick vänta... Bf + 12 kom min lille pojk. Så det blir inte alltid som man tror, utan det är bra att försöka vara öppen, för man vet aldrig hur det blir.
Nu tror jag ändå att det är på G för din del, du har ju haft värkar flera gånger under dagen inte bara vid ett tillfälle som jag hade. Men oavsett så har du i alla fall inte ont i onödan, utan det gör nytta! Hoppas du får sova bättre i natt och berätta gärna hur det går för dig.
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Hej på er och tack för svar!
Jag kan meddela att vår lilla dotter föddes i måndags eftermiddag! Hon kom i vecka 36+1. Vi gissar att hon inte ville missa tomten!
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Stort grattis!
Nu blir jag ju väldigt avundsjuk, då jag ser att vi var i samma vecka...
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Åh, grattis! =) Hoppas ni mår bra. =)
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Grattis! Jag tyckte väl det lät som om det var på gång snart^^
Hoppas allt gick bra och att ni mår bra!
Re: Är jag i latensfasen? Hur länge kan den vara? Erfarenheter?Grattis!! Va skönt att det tog fart. Hoppas ni mår bra och att förlossningen gick bra.
9 inlägg • Sida 1 av 1
|