Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Äter som en galning

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Äter som en galning

Inläggav thehan 03 maj 2011, 14:21

Hej!

Jag har de senaste veckorna gått och småätit som en tok och det känns som att det bara blir värre. Idag fick jag reda på att jag är gravid i 6e veckan vilket kanske förklarar en del av det. Men är det bra? Man hör lite olika saker här och var. Vissa budskap säger att man ska vara sund, andra att man ska lyssna på kroppen. Jag får det inte riktigt att gå ihop. Någon annan som varit med om samma form av matlust i början av graviditeten och vet ifall det går över eller om man kan göra något åt det? Tilläggas kan att jag är något överviktig (10kg ca) och vill kunna orka bära kroppen tiden ut.

En annan sak, hur är det med kosttillskott? Har en burk Nutri-fem som är vitaminer och mineraler för kvinnor i fertil ålder. Jag har tagit dem fram till nu, men bör jag fortsätta?

Tack
Användarvisningsbild
thehan
Stammis

BF: 120108
Status: Väntar första barnet

Re: Äter som en galning

Inläggav Louise90 03 maj 2011, 16:25

Hej!
Jag har samma problem här, går och småäter hela tiden. Försöker hålla mig till knäckebröd varje gång jag känner sug efter något men det håller inte alla gånger! Har aldrig småätit så här förut.. Äter jag middag så kan jag inte alls äta lika mycket som förut, men sen blir jag hungrig snabbt igen.

Om vitaminerna så sa min BM att jag kunde äta dom under hela graviditeten, jag har ACO för kvinnor i fertil ålder. Började med dom innan jag blev gravid.
Louise90
Alltid online

BF: 111203
Status: Gravid med tvillingar <3

Inläggav E Maria 03 maj 2011, 16:37

Jag är i vecka 8 och enligt min sambo äter jag som en häst. Själv kan jag inte riktigt se det, men han skrattar bara åt mig när jag säger det. Äter ganska ofta, men framförallt mycket när jag väl äter. Jag har blivit "slasken". När ingen ska ha nåt mer så tar jag resten typ.. hehe.

Ang. kosttillskott så är det bäst att prata med en barnmorska. Folsyra är det bra om du börjar äta om du inte redan gör det...

Och att du är lite överviktig... Hmm, jag fick se en tabell idag på MVC på rekommenderad viktuppgång beroende på vad man väger från början. Jag minns inte vad det stod på överviktig. Men jag är normalviktig och rekommenderas gå upp 11,5-16 kg. Men man ska ju inte banta under en graviditet. Snarare är det väl bra om man drar ner på sötsaker för att inte utveckla graviditetsdiabetes. Och promenader är ju alltid bra...
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav naellie 03 maj 2011, 17:43

Jag har ätit som en galning rent ut sagt under perioder av graviditeten. Bäbisen fullkomlig suger näringen ur en. Jag har också varit tvungen att småäta för att hålla blodsockret uppe och för att hålla illamåendet borta. Men tanken är väl då kanske att du är hungrig för att barnet tar din näring och att du ska fylla på med mat och inte trycka i dig en chokladbit kanske? Förvisso har jag tryckt socker som tusan när blodsockret fallit så jag suttit och skakat, men i övrigt har jag bara sett till att hela hela tiden ha mat i närheten. Mängder med mat på jobbet, hemma, i bilen, med mig i fickan när jag gör nått... :) men ät, ät, ät! håll inte igen!!!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav HelloKitty 03 maj 2011, 18:06

vitaminerna SKA du fortsätta äta. när du är gravid så kan man få extra sug men man ska passa sig. Bra är att äta ofta men mindre. Ät mellnmål med nyttiga saker frukt, grönt, keso, bär osv. även om man inte tänker på de under graviditeten så är det inte kul o ha för många extrakilo när bebis är utee. sen finns de faktiskt graviditetsdiabetes.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav pepsipop 18 maj 2011, 16:32

Jag har samma problem men jag äter för att lindra illamåendet så jag ska få tabletter utskrivna som minskar det o då minskar ätandet. Ligger också ca tio kg plus som ligger kvar sen min förra graviditet för 6½ år sen. Då hade jag samma problem men fick inga piller förrän i 8e mån o då var det redan försent, jag gick upp 50kg med min första trots två promenader med hundarna varje dag o det önska jag inte min värsta fiende. Så denna gången ska jag få såna direkt, man ska inte banta på något vis men försöka att hitta nåt att tugga på som funkar o som kanske inte ger så många kallorier men det är inte lätt.

Lycka till!!!!
pepsipop
Stammis

BF: 120105
Status: Gravid

Inläggav Afasi 22 maj 2011, 14:08

Jag käkade massor i början av graviditeten, det kändes som att jag hade ett enormt hål i magen som inte gick att fylla igen. Jag var konstant hungrig och åt nog mest hela tiden!
Jag är en av alla som tycker att man ska lyssna på kroppen. Stundvis har jag bara varit sugen på godis och pizza, då är det allt jag ätit. Nu är jag istället mest sugen på grönsaker och nyttigheter, antagligen för att kroppen behöver det just nu? Tror nog kroppen har ordnat det där rätt bra :D
Med tanke på din vikt så kanske du ska försöka småäta nyttigare saker, knapra på knäckemacka och gurka kanske? En morot? Leka kanin ett tag :wink:
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav FLS 18 jun 2011, 13:52

Jag fick reda på att jag är gravid idag, jag är konstant hungrig! Jag äter, äter och äter. Jag blir aldrig mätt, det är ingen vanlig hunger heller. Såfort jag inte får mat i mig så får jag en fruktansvärd "hunger" känsla, ungefär som om man inte ätit på flera timmar. Bränner i halsen och bara suger i hela magen efter mat, haha helt galet! Jag små åt, väldigt mycket innan men jag har börjat äta mycket grönsaker, knäckebröd, frukt osv när jag känner mig hungrig istället. Mättar dock inte ett skit!
FLS
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm