Marina

Hej Linda! Det du beskriver är inte ovanligt efter att man fått tb...

Fråga BVC

Alkoholfritt på systemet var inte alkoholfritt

Alkoholfritt på systemet var inte alkoholfritt

Inläggav naellie 19 jul 2010, 16:22

hörrni, en liten VARNING!

jag var på systemet innan. frågade efter hyllan med alkoholfritt och gick glatt dit och plockade på mig lite olika nya ölsorter. så när jag stod där insåg jag att "alkoholfritt" inte alls var alkoholfritt överallt. det kunde vara både 0,3% och 0,5% (vet inte om det var vikt- eller volymprocent, tittade inte så noga). så jag frågade en av tjejerna som jobbade på systemet, och hon sade att det fick räknas som alkoholfritt om alkoholmängden bara understeg en viss procent "så man kan köra på den". fnys tänkte jag. lade tillbaka en massa och valde bara öl som det verkligen stod 0,0% på. vet inte om det gör nån större skillnad med så liten alkoholhalt, men jag tänker minsann inte ta minsta risk- speciellt inte nu de här första veckorna när så mkt ska hända och falla på plats. man får nog tänka sig för när man frågar efter alkoholfritt på krogen också framöver...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Re: Alkoholfritt på systemet var inte alkoholfritt

Inläggav newhell 19 jul 2010, 16:28

Jag drack deras mousserande vin som har 0,5% i sig och tycke rinte det är någon fara alls... Sen är det ju till o med 0,7% i de flesta cidrarna på livsmedelsbutikerna. Ingen fara men förstår om du e lite extra hispig så tidigt in i graviditeten.. :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav naellie 19 jul 2010, 16:46

haha, jo, jag minns när jag jobbade på ica och det kom några småknattar in och skulle köpa cider som det var några minimalaprocent alkohol i. de hade väl blivit skickade av mamma och pappa men jag hämtade andra helt alkoholfria sorter åt dem.

men det är väl just nu v 5-10 som så mkt ska hända så du har rätt i att jag är lite hispig..hihi..tänkte bara om nån mer var lika hispig så kunde jag iaf tipsa om min nya upptäckt för dagen :)

tack ändå, nu vet jag iaf att du är modig så då kanske jag blir det senare också :)
Bild
naellie
Alltid online

Inläggav J.K. 19 jul 2010, 16:52

Intressant tråd!

Jag skickade tillbaka min sambo till vinmonopolet (norska systemet) idag för att lämna tillbaka flaskan med vin han köpte som skulle vara alkoholfritt (men som var 0,5%). Han hade fått den rekommenderad av personalen, och den stod på hyllan som "alkoholfri". Men det fanns ju andra som va helt utan alkohol.

Jag dricker helt alkoholfritt öl, så jag håller mig till helt alkoholfritt vin också. Men jag hade nog inte bekymrat mig över ett glas mousserande som var 0,5% men om man går på fest å förmodligen häller i sig hela flaskan under kvällen, så vill ja att den ska vara helt alkoholfri.
J.K.
Alltid online

Inläggav Magda84 19 jul 2010, 16:56

Jag har druckit carlsbergs alkoholfria öl sedan jag plussade den har 0.5% tror jag. Det räknas ju inte som nån större mängd direkt och jag tror inte/hoppas verkligen inte att det ska ha påverkat bebis nånting. Sen behöver man ju inte dricka 10st om dagen, men när det vankas festligheter kan det va trevligt med lite "öl känsla" tycker jag :)
Och jag tycker du får vara hur nojjig som helst, är ju din kropp o er bebis :) Lycka till!
Magda84
Alltid online

Status: mamma till underbara Nora

Inläggav Lelleh 19 jul 2010, 16:57

Det är absolut ingen fara! Du kan tom dricka en lättöl på 2.1 %.
Dessutom så tar inte bebisen NÅN som helst näring ifrån dig först efter typ v 14 tror jag, än så länge lever den på sin gulsäck. Men samtidigt förstår jag ditt ifrågasättande. Tänk på alla andra länder förutom Norden där det är OK att dricka vin å öl! :roll: Fast det ska man ju givetvis inte göra! :lol: Men du kan nog sluta oroa dig, du har förbrännt den lilla procenten innan den ens hamnat i magsäcken. :wink:
Lelleh
Stammis

Inläggav lipzi_90 19 jul 2010, 21:36

ingen som helst fara, ingen idé att noja, de är så pass lite att de inte spelar någon roll. :)
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav naellie 19 jul 2010, 21:44

haha, jag klarade det inte rent mental. måste nog mogna i tanken. är det era bm som gett er tryggheten eller känner ni det i er själva? pappa bjöd på öl som han köpt in under en europaresa nu i sommar (han hade köpt massor med öl från alla länder han besökt, även alkoholfri) men det var 0,7% på vissa burkar och inte angivet på andra burkar så jag tog inget. skyllde på att jag skulle köra och säkert skulle bli superfull. undrar vad pappa trodde om den kommentaren egentligen, pappar är inte så lättlurade som man kan tro alla gånger...han har redan berättat för mig hur superba barnvagnar är att transportera saker i....;)
Bild
naellie
Alltid online

Inläggav lipzi_90 20 jul 2010, 00:06

min bm sa att 2,25 or inte är någon fara om man tar en. jag har aldrig själv förstått hysterin med att man inte kan äta massa saker och sånt. jag har levt precis som vanligt, och min bebis lever ju så. Jag tycker inte man ska tänka så mkt, sen tycker jag förstås inte att man ska dricka! men att dricka vin som är "alkoholfritt" (0,7) är ju helt ok enligt mig. alla tycker olika.
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav soophie 20 jul 2010, 10:00

Jag har också druckit den "alkoholfria" ölen med 0,5% Enligt vad jag har hört är det i princip omöjligt att göra ölen helt och hållet alkoholfri. Med tanke på att en lättöl är 2,1% är det väldigt lite alkohol den innehåller.
Du behöver inte oroa dig för det :) Men känns det inte bra tycker jag du ska välja ngt annat :)
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Nästa

< Återgå till Marsföräldrar 2011

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm