Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Alla dessa piller!!

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Alla dessa piller!!

Inläggav UngFru 17 feb 2009, 19:40

Jag har en fråga om kosttillskott!

Jag äter Mitt Val Kvinna, Mumomega och nu även järntabletter (hade för lågt blodvärde på inskrivningen). Men jag har helt glömt hur de ska tas för att verka bäst. Jag vet att mitt val och mumomega ska tas i samband med måltid. Men vad ska man svälja ner dem med? Är vatten det bästa? Funkar det med juice eller mjölk? Har hört att mjölk inte är bra med vissa tabletter, men vet som sagt inte om det gäller nåon av dessa. och om man inte kan svälja ner dem med mjök gäller det även om det är mjölk i maten? Ska man i så fall hellre ta dem vid ett annat tillfälle? Järntabletterna vet jag inte alls om det ska tas i samband med måltid eller när som helst. Står inget på. Kan man ta alla tabletter samtidigt eller ska man helst inte det? Många tabletter att hålla reda på! :D Egentligen borde det ju inte spela så stor roll eftersom att det inte står angivet på brukarna, men jag vill ändå vara på den säkra sidan! Onödigt att pilla i sig så mycket tabletter i onödan liksom!
Bild

Bild
UngFru
Alltid online

BF: 090912

Re: Alla dessa piller!!

Inläggav Bagheerah 17 feb 2009, 19:45

Hej!
Järn skall du inte ta tillsammans med kaffe, te eller mjölk (kalcium).
Jag tar omega 3 ock kalcium på morgonen ihop med mat. Ock sedan multivitaminer (Aco Kvinna) ock järn på kvällen ett par timmer efter sista målet med lite juice. C-vitamin måste man ha för att kunna ta upp järnet i kroppen.
Mindre risk att magen krånglar om man tar järn på kvällen oxo.
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav TeresaHellgren 18 feb 2009, 20:41

UngFru skrev:Jag har en fråga om kosttillskott!

Jag äter Mitt Val Kvinna, Mumomega och nu även järntabletter (hade för lågt blodvärde på inskrivningen). Men jag har helt glömt hur de ska tas för att verka bäst. Jag vet att mitt val och mumomega ska tas i samband med måltid. Men vad ska man svälja ner dem med? Är vatten det bästa? Funkar det med juice eller mjölk? Har hört att mjölk inte är bra med vissa tabletter, men vet som sagt inte om det gäller nåon av dessa. och om man inte kan svälja ner dem med mjök gäller det även om det är mjölk i maten? Ska man i så fall hellre ta dem vid ett annat tillfälle? Järntabletterna vet jag inte alls om det ska tas i samband med måltid eller när som helst. Står inget på. Kan man ta alla tabletter samtidigt eller ska man helst inte det? Många tabletter att hålla reda på! Egentligen borde det ju inte spela så stor roll eftersom att det inte står angivet på brukarna, men jag vill ändå vara på den säkra sidan! Onödigt att pilla i sig så mycket tabletter i onödan liksom! :D

Bagheerah skrev:Hej!
Järn skall du inte ta tillsammans med kaffe, te eller mjölk (kalcium).
Jag tar omega 3 ock kalcium på morgonen ihop med mat. Ock sedan multivitaminer (Aco Kvinna) ock järn på kvällen ett par timmer efter sista målet med lite juice. C-vitamin måste man ha för att kunna ta upp järnet i kroppen.
Mindre risk att magen krånglar om man tar järn på kvällen oxo.

Hej!

Skrev ett svar till dig, men det försvann! Försöker här igen med några tillägg:

Förstår att det känns mycket att hålla reda på alla tabletter...

Med MittVal och Mumomega så spelar det inte någon roll vad du sväljer ned dem med. Järntabletterna är precis som MittVal och Mumomega bra att ta i samband med måltid, men med dem kan det vara bra svälja ned dem med någonting annat än mjölk (och helst inte heller kaffe/te/choklad som Bagheerah också skriver). Och att måltiden du äter järntabletterna till inte innehåller (eller iallafall inte mycket) mjölkprodukter heller. Det spelar ingen roll om du tar alla tabletter på en gång eller inte. Gör det som är smidigast för dig.

C-vitamin underlättar upptaget av järn (som Bagheerah är inne på), men det är inte så att du måste dricka/äta någonting c-vitaminrikt för att din kropp ska kunna tillgodogöra sig järnet i tillskottet.

Det finns ju numera även järntabletter i brustablett-form, kanske ett alternativ för dig om du är trött på att svälja tabletter. Och när vi ändå pratar om flytande alternativ så kan du också ersätta mumomega-kapslarna mot flytande omega-3-tillskott, dvs fiskolja. Låt mig bara veta om du vill veta mer om något av dessa alternativ eller om du vill ha mer hjälp med detta (eller någonting annat!)

Vänliga hälsningar,
/Teresa
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav UngFru 19 feb 2009, 14:35

Tack för ett jätte bra svar!!! ( Du med Bagheerah!) Det är underbart att man kan få hjälp med såna här frågor så snabbt och smidigt! :D

Jag har faktiskt en fråga till, som rör samma ämne. Det gäller A-vitamin. Jag har testat http://www.halsovakten.com som jag blev tipsad om av er i ett annat svar. Jätte bra program! Men det oroar mig att det verkar vara så lätt att få i sig för mycket A-vitamin... Nu tex. har jag fyllt i ett glas mellanmjölk, ett glas tropisk juice, en ostmacka samt en tonfiskmacka. Då är jag redan uppe i 86% av RDI A-vitamin. Sedan när jag fyller i min lunch mm var jag uppe i över 90% av RDI.
Kan det verkligen stämma?? Det är ju en stor del av dagen kvar med så jag lär ju komma upp i långt över 100%. Det jobbiga är att jag behöver få i mig mer kalcium men alla de produkterna innehåller ju A-vitamin också.
Sedan så äter jag ju två st mitt val kvinna om dagen och en sådan tablett innehåller 300 microgram (eller vad det nu heter) A-vitamin. Det är ju många som tar två sådan om dagen med, på rekomendation av barnmorskan. Så det borde väl inte vara någon fara då? Men det känns ju som att man får i sig på tok för mycket A-vitamin om man ska tro det programmet. Jag trodde inte det var så lätt att överdosera... Blir lite skraj. Jag har ätit massor tonfisk under graviditeten hittills och det verkar ju innehålla riktigt mycket! Jag äter gärna tonfisk eftersom att det innehåller mycket protein och jag har liet svårt för kött. Vad är det som kan hända om man överdoserar? Och är det någon skillnad på a-vitaminet man får i sig via kosten och det man får i sig via tabletter?
Bild

Bild
UngFru
Alltid online

BF: 090912

Inläggav TeresaHellgren 19 feb 2009, 21:10

UngFru skrev:Tack för ett jätte bra svar!!! ( Du med Bagheerah!) Det är underbart att man kan få hjälp med såna här frågor så snabbt och smidigt! :D

Jag har faktiskt en fråga till, som rör samma ämne. Det gäller A-vitamin. Jag har testat http://www.halsovakten.com som jag blev tipsad om av er i ett annat svar. Jätte bra program! Men det oroar mig att det verkar vara så lätt att få i sig för mycket A-vitamin... Nu tex. har jag fyllt i ett glas mellanmjölk, ett glas tropisk juice, en ostmacka samt en tonfiskmacka. Då är jag redan uppe i 86% av RDI A-vitamin. Sedan när jag fyller i min lunch mm var jag uppe i över 90% av RDI.
Kan det verkligen stämma?? Det är ju en stor del av dagen kvar med så jag lär ju komma upp i långt över 100%. Det jobbiga är att jag behöver få i mig mer kalcium men alla de produkterna innehåller ju A-vitamin också.
Sedan så äter jag ju två st mitt val kvinna om dagen och en sådan tablett innehåller 300 microgram (eller vad det nu heter) A-vitamin. Det är ju många som tar två sådan om dagen med, på rekomendation av barnmorskan. Så det borde väl inte vara någon fara då? Men det känns ju som att man får i sig på tok för mycket A-vitamin om man ska tro det programmet. Jag trodde inte det var så lätt att överdosera... Blir lite skraj. Jag har ätit massor tonfisk under graviditeten hittills och det verkar ju innehålla riktigt mycket! Jag äter gärna tonfisk eftersom att det innehåller mycket protein och jag har liet svårt för kött. Vad är det som kan hända om man överdoserar? Och är det någon skillnad på a-vitaminet man får i sig via kosten och det man får i sig via tabletter?

Hej igen!

Glad att höra att du känner att du har nytta av rådgivningen här i forumet!

Fantastiskt bra att du gör en kostregistrering på internet som vi rekommenderar! Man lär sig verkligen mycket på det. Det räcker ju som sagt sedan ofta med de sju gratisdagar man får, sen har man ett bra hum om hur man eventuellt behöver förändra sina kostvanor för att äta på ett sätt som gynnar en själv och bebisen i magen :)

Det här med A-vitamin är lite klurigt. Man kan säga att det finns tre olika sorters A-vitamin. Det A-vitamin som finns i vegetabilier (som tex morötter), det A-vitamin som finns i animaliska livsmedel (som lever och din tonfisk) och sen det A-vitamin som finns i tillskott, dvs syntetiskt A-vitamin (som dina MittVal-tabletter).

Det A-vitamin som finns i vegetabilier är ett förstadie till A-vitamin som kallas betakaroten. Om inte kroppen behöver mer A-vitamin utsöndras betakarotenet utan att omvandlas. Om jag minns rätt räknar hälsovakten ändå in betakaroten i "A-vitaminkvoten".

Syntetiskt A-vitamin (dvs A-vitamin från vitamintabletter) i för höga doser vet man kan orsaka fosterskador. Livsmedelsverket rekommenderar därför att man som gravid inte ska få i sig mer än 1000 mcg (eller 1 mg) A-vitamin om dagen från tillskott. Men med det A-vitamin som finns i animaliska livsmedel, tex i lever eller i din tonfisk, så har man i djurförsök sett att mycket höga doser av denna typ av A-vitamin kan orsaka fosterskador. Det har diskuterats att det kan föreligga en risk för fosterskador om gravida äter över 6 mg A-vitamin per dag i ett tidigt skede av graviditeten.

Livsmedelsverket skriver iallafall på sin hemsida att enligt de data som finns idag så är intag upp till 3 mg A-vitamin per dag för gravida inte förknippat med någon riskökning för fosterskador.

Sammanfattat kan man därför säga att: titta igenom din lista med mat i hälsovakten. Om jag minns rätt kan du klicka på A-vitamin vid staplarna och på så sätt få upp i din matlista procent över hur mycket A-vitamin de olika livsmedlen du angivit innehåller. Så länge inte mer än 1000 mcg A-vitamin kommer från tillskott och så länge totalmängden A-vitamin från tabletter och animaliskt A-vitamin är under 3 mg så behöver du inte oroa dig.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor ang. detta eller någonting annat!
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm