Annons:

Alla som håller på med IVF

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

Alla som håller på med IVF

Inläggav mumintrollet » 20 feb 2009, 14:42

Hej!
Jag är en tjej på 33 år som bor i Skåne. Jag och min man man har försökt få barn i ca två år. Efter ca ett års försökande utan ett endaste plus fick vi komma på utredning. De har inte kunnat hitta något "fel" på mig, men mannen visade sig ha nedsatt kvalitet på sina simmare. Det blev remiss till IVF. Nu har vi genomgått två IVF-behandlingar som tyvärr misslyckades. Vi ska börja med vår tredje IVF på dag 20 i min nästa menscykel, ska ha mensen 26/2, så det är alltså rätt så snart.
Jag vet att det finns fler härinne som ska göra IVF eller redan håller på med IVF.
Hade varit roligt att följas åt i en egen tråd där vi kan stöta och blöta allt runt våra IVF-resor. Finns här några som vill haka på?
mumintrollet
Alltid online

Mitt Krypin

Re: Alla som håller på med IVF

Inläggav Krulltott » 20 feb 2009, 15:53

Hej mumin!
Jag har just fått mitt första embryo återinfört. Det blev inga till frysen tyvärr. Av 7 ägg var 3 omogna. Det känns som att det var läkarens fel lite grann. Jag började min behandling på en torsdag men plockade ägg på en onsdag, alltså 1 dag kortare än vanligt. Jag tror att de gjorde så för att slippa ta emot mig på en lördag för återinförsel.
Hur som helst, nu ruvar jag på ett ägg och vi får väl hålla tummarna för att det funkar!
Hur känns det att vara framme vid tredje försöket?
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav mumintrollet » 20 feb 2009, 20:27

Grattis Krulltott, nu är du ruvare! :D
Tråkigt om det är så som du misstänker, patienten och resultatet måste ju komma i första hand och inte vilken veckodag det är.
Hur som helst, det är härligt att du fick ett embryo tillbaka i alla fall och nu håller vi tummarna för att det fastnar!

Det känns okej att köra igång snart igen, nu måste det bli tredje gången gillt bara. Är rädd för att misslyckas igen, vet inte hur jag ska orka med det ifall det blir så. Men försöker tänka positivt.

Trevlig helg!
mumintrollet
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Betti » 21 feb 2009, 01:02

Hej!! Klart jag hänger på!! :)
Mumin kan du inte berätta hur du ska genomgå behandligen eftersom du ska börja på 20 dagen? Jag ska börja på min tredje mensdag med sprutor... Känns som att det finns så många olika vis att göra det på. Hur ska man veta vad som är rätt och bäst för en? Vi sitter med precis samma problem som du och din man gör. Hittade inget fel på mig, gubben hade nersatt :(
Jag är beräknad att få min mens runt den 20/3 så hoppas på att den ska komma lite tidigare så vi kan köra igång med försök nr 2 :)
Bild
Användarvisningsbild
Betti
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav jemije » 21 feb 2009, 23:17

Hej!

Jag och min sambo kommer att genomgå IVF till våren efter att ha försökt i över 1½ år. Inga fel har hittats på någon utav oss... :roll: .

Vi har diksuterat lite det här med vilka man ska berätta för, att vi ska genomgå IVF. Jag skulle kunna berätta för våra familjer, men samtidigt vet jag inte om jag vill. Min sambo tycker inte att man behöver det. han menar att det finns ju inga fel på oss, vi har inga störe problem utan vi behöver bara lite hjälp på traven och han menar att det behöver väl inte "alla" veta...

Hur har ni gjort?
Bild
jemije
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Betti » 22 feb 2009, 10:10

Hej Jemije! Visst är det trist att få beskedet att man måste ha hjälp. Vi kände så men på ett annat sätt kändes det skönt att äntligen få hjälp. Att det fanns nya hopp att kanske lyckas någongång.
Vi valde att berätta för familjen och de närmaste vännerna. Vi har tyckt att det har varit jätte skönt att de ha visst då man har fått en massa stötning och de har frågat om hur det har gått och så. Nu är vi de enda som inte har barn av alla våra vänner så pressen har varit stor, och det har enbart varit barnsnack för hela slanten. Så när vi berättade för vännerna försvann denna pressen och alla förstod. Men det är jätte svårt. Jag skulle verkligen inte vilja att alla visste om det, absolut inte fler än de vi har valt att berätta det för. Detta är ju inget man är stolt över att ha fått genomgått, eller genomgår. Man har blivit en erfarenhet rikare och verkligen lärt sig att inte ta förgivet!!!
Bild
Användarvisningsbild
Betti
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Krulltott » 22 feb 2009, 11:08

Jag har berättat för min familj och en del av mina tjejkompisar. Det är inget jag skäms över och känner att jag behöver dölja. Jag har behövt dela att jag bär på en stor sorg och sen när man är mitt i IVF-en så kan biverkningarna bli jobbiga och då har jag velat säga det också. "Nu är jag så himla trött och surig för att..."
Jag hade inte kunnat gå med all denna spänning, sorg och oro utan att prata med vänner och familj. Sen är min sambo inte lika öppen, han har bara berättat för sin bästa vän, inte för någon annan.
Alla hanterar ju saker olika.

Jag är på ruvardag tre nu och känner inte ett dyft. Vet inte om man ska känna nåt heller :) Mina bröst ömmar men det är nog av Crinonen som jag tar (vaginalt gel, progesteron). Det är en lååååång väntan till testdagen.
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Betti » 22 feb 2009, 14:11

Kanske uttryckte mig fel.. skäms inte över att jag gör ivf, absolut inte!!! Skulle ju helst velat klara av detta själv, vilket man nu tyvärr inte kan.. Är verkligen tacksam att det finns!!!
Bild
Användarvisningsbild
Betti
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Krulltott » 22 feb 2009, 14:49

Betti jag trodde inte att det var det du sa heller :)
Menade bara att jag inte skäms :)
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Betti » 22 feb 2009, 17:19

hihi tyckte själv att jag uttryckt mig lite konstigt när jag läste det igen :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Betti
Stammis

Mitt Krypin

Nästa

Återgå till IVF forum
Annons: