Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Amning-jag vill inte!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Amning-jag vill inte!

Inläggav tjillevippen 16 maj 2011, 09:56

Hej!
Jag vill verkligen inte amma, även innan jag blev gravid kände jag att jag inte vill. Jag vet att bröstmjölken ska vara det bästa, det är därför det känns som att jag kommer bli en dålig mamma när jag säger att jag inte vill. Jag tycker inte att det känns rätt. Och nej, det handlar inte om att jag är rädd för att få mina bröst "urmjölkade", så de får en taskig form. Så utseendefixerad är jag inte. Utan själva grejen amning känns ångestfylld.
Är rädd för att säga det här till min BM, men måste ta upp det på nästa möte. Hoppas hon förstår, men många barnmorskor verkar ju tycka att KAN man amma så SKA man amma.
Jag vet inte om det handlar om att jag och mina syskon inte blev ammade, det kom aldrig igång för min mamma. Sen har jag också en inåtvänd bröstvårta också, så det skulle göra amningen krångligare i sig.
Man kan ju ge närhet till barnet även om det får ersättning, och både jag och min sambo kan vara lika delaktiga vid matningsdags.

Någon mer som inte vill amma?
tjillevippen
Alltid online

Re: Amning-jag vill inte!

Inläggav blomman&biet 16 maj 2011, 10:12

Hejsan
Det spelar ingen roll om man ammar eller inte med utseende av dom, dom blir annorlunda av graviditeten.
Så det är bra att du inte tänker så.
Om du inte vill amma så ska du självklart inte göra det.
Du kan sitta med ditt barn utan tröja och mata med flaska om det är närhet dom tänker på.
Jag förstår att du känner pressen till din bm, gör inte det.
Men du måste vara bestämd och TYDLIG till henne, och säga det spelar ingen roll vad du säger jag tänker inte amma och det är färdigdiskuterat.
Det finns så många mammor som inte kunnat amma och det har gått kanon fint ingen skillnad på deras barn och andras.
Om inte din bm lyssnar på dig be att få en annan eller en privat (kostar inget).
Det är sant många bm tycker att kan man så ska man, men dom glömmer bort något viktigt det är inte dom som ska amma utan det är du.
Ingen kan tvinga dig och vi har så fina ersättningar så det är inte ett bekymmer.
Kram på dig och lycka till
Hör av dig så jag får höra hur det går.
Ps Jag har själv ammat 2 barn och väntar mitt tredje, vi är olika inge fel i det.
blomman&biet
Stammis

Inläggav Thyramyra 16 maj 2011, 10:12

hej! Tycker absolut inte att du ska känna dig som en dålig mamma för att du inte vill amma!
Det råder ammningshysteri i det här landet, men det tycker jag är upp till var och en!
Jag har gett ersättning till båda min barn(av andra orsaker men ändå)barnet får precis lika mycket närhet och kärlek ändå!
Stå på dig vännen! Kram!
Bild
Thyramyra
Stammis

BF: 110516
Bor: Åkersberga
Status: mamma till Lucas,Thyra,Hilda

Inläggav M@lin 16 maj 2011, 10:18

Om du inte vill så vill du inte..Du är ingen dålig mamma för d. Det är upp till var och en tycker jag.
Jag försökte att amma vårat första barn men jag kände att jag inte ville. Jag hade mjölk och d började komma mer å mer efter några dagar men jag orkade bara inte och tillsist så slutade jag.
När vi ska ha barn nr 2 så ska jag säga d till min BM mä att jag inte vill amma denna gången. Det skriver dom ju i brevet till förlossningen sen så dom vet. men jag har bestämt mig för att inte amma och d ska jag inte må dåligt över. Jag är en lika bra mamma ändå. Våran son som fått ersättning mår lika bra som vilken bäbis som helst som får bröstmjölk. han har fått lika mycke närhet oxå.

Sen finnd d ju BM som är så himla mycke för ammning och vissa kommer säkert att "tjata" på dig men stå på dig och säg va du känner och få absolut inga skuldkänslor för d. Ditt barn, din kropp, ditt beslut.

Kram och lycka till!! =))
Användarvisningsbild
M@lin
Alltid online

Inläggav smulan_88 16 maj 2011, 12:33

Hej! Du behöver verkligen inte må dåligt över detta!
Det är upp till var och en, och man "bondar" med barnet även om man inte ammar.

Jag har själv tänkt amma om detta fungerar för mig och baby, men funkar det inte så gör det inte det.

Det handlar ju om hur man känner själv, varför amma om man mår dåligt över detta? Tror inte det blir bra varken för mor eller barn! Vad påtvingat!

Gör det som känns rätt för dig, alla har olika åsikter men i slutändan gör alla det som känns bäst för dem!
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav exit 16 maj 2011, 15:32

Vill du inte pumpa mjölk då? Jag ammar inte men pumpar mjölk och ger ersättning. På det sättet fåt han ju i sig det goda från min mjölk ändå!

Och nej, du är INTE en dåligt mamma för det!
Bild

MA 8/1-12 (v17+2)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm