-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Min dotter är 1 månad och 3 dagar och amningen har blivit ett litet helvete- får man säga såå?!? :/
På natten så vaknar hon första gången ca 3h efter sista matningen och äter då bara pytte lite och somnar sedan, (går ej att väckas) sen vaknar hon så varje timme till ca 10-11 på förmiddagen kommande dag. Då äter hon mer men blir otålig/plågad av gas i magen/lr vad det är och börjar kasta med huvet å slå med armar å ben å får inte tag och Gallskriker! Det senaste med gallskriket började igår.. Hon är alltså hungrig men får inte i sig. Har hört med dvs personer och som jag förstår kan det vara för att mjölken kommer väldigt fort i början och sen saktare men jag vet inte vad jag ska ta mig till!?! Varför har hon börjat gallskrika å vara otröstlig nu? Det kan hålla på i timmar å detta resulterar ju i att mina bröst inte hinner få "vila" och fyllas på och då är dem ju inte fulla när hon vill ha mat igen å då känner ju jag mig som världens sämsta mamma som inte kan ge mitt barn mat. Vi gav oxå lite ersättning på flaska några gånger förra veckan då vi inte trodde att hon blev mätt pga detta beteende- kan vi ha förstört amningen då?Nån som kan hjälpa? Nån som vart med om liknande? Är tacksam för ALLT.
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Har ingen egen erfarenhet... Men har hört att bebisarna kan vara "tuttigare" i perioder, för att öka på mjölkmängden...
Kan ju vara så eller också kanske det är någon fas hon är i, har du hört dig för på "ammningshjälpen" eller BVC? De kanske har några tips och råd för i längden blir det ju jobbigt för dig med. Håller tummarna för att det löser sig för dig och din dotter! Kram
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Har nog egentligen inget tips och är nog inte till någon större hjälp... men...
skulle nog också rekomendera att du ringer och rådfrågar med BVC eller någon amningshjälp. Det kan ju vara så att du har börjat producera mindre mjölk, verkar ju vara ganska vanligt att mjölkproduktionen minskar och sinar för vissa helt utan anledning, så då kan det ju vara så att hon får i sig för lite och därför blir arg? Eller så är det som du gissade att hon har massa gaser i magen och inte kan komma till ro riktigt på grund av dem. Förstår att det måste vara jätte frustrerande när man inte vet vad som är fel. Hoppas att du lyckas få hjälp/råd så att det löser sig för dig och dottern. Lycka till!
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Alina var lite så i början men sen gav vi napp, hon var så pass snuttig så hon behövde den för att sova bra. Nu vet jag inte om ni har napp till eran tjej men annars kan det vara bra att prova.
Jag vet att Alina också skrek ibland när jag matade henne och jag tror det berodde på att hon hade ont i magen, vi fick försöka rapa och massera magen. Annars så låter det som om hon är övertrött, Alina kunde bli lite så när hon var övertrött. Vi fick vagga henne till sömns i famnen men hålla i så hon inte kunde sprattla så mycket, plus att se till att nappen var i munnen så somnade hon till slut(5-15 minuter kunde det ta). Men som dom andra sagt, rådfråga bvc, de brukar ha en del bra tips att ta till^^ Hoppas det löser sig.
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Hej lilli!
Jag har lite samma problem, men dotter är 5 veckor. Hon ville inte sova mer än max 2h i sträck för några dagar sen. Eftersom hon ammade så mycket hann inte mjölken fyllas på och hon blev inte mätt ordentligt. Jag gav henne ersättning efter en och en halv dag av detta, då orkade jag inte mer. Jag tror att hon inte kommer till ro pga att hon inte blir mätt, hon växer så mycket nu och behöver äta mer men mjölkproduktionen hinner inte med. Så fortsätt att amma mycket men ge lite ersättning så lillan får sova lite. Försök också att öka mjölken, kanske genom att pumpa ur när hon har somnat? Och jag tror inte att du har "förstört" amningen bara för hon får flaskan ibland! Här har det blivit bättre nu igen och hon sover 4h efter amningen. Lycka till! Det kommer att bli bättre! /Camilla
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Hej lili!
När jag läser det du skrivit så känner jag igen mig ! Till 110 % !! Det började när min lille var typ 2 månader. Och som jag höll på !! Man känner sig så otillräcklig och vet inte vad man gör för "fel", men jag fortsatte och amma bara hela tiden när han ville. Men kände att det inte var tillräckligt då han fortsatte med det där beteendet. Jag hade jättemycket mjölk från början, man behövde bara "ta" på brösten så kom det mjölk. Men jag provade iaf till slut att pumpa lite och märkte att det inte alls kom lika mycket som det brukar. Och då köpte jag ersättning, vilken skillnad! Han fick det till en början på kvällen bara så att jag (och även han) skulle få sova. Sen när vi var hos barnmorskan visade det sig att han inte alls gått upp som han ska. Det berodde helt enkelt på att min mjölk sinat rejält. Så det var bara att börja med flaska och ersättning istället (ammar ibland fortfarande) , men det blev sån skillnad! Jag mådde så dåligt för han hade ju inte fått tillräckligt med mat på över en månad, inte undra på att han blev så ledsen och sov så dåligt. Först trodde jag att det var en "tillväxt-period" det var därför jag fortsatte, så det kan man ju göra ett tag. Men ett tips är att faktiskt pumpa och se om det kommer nån mjölk. Och att ringa bvc för att komma och väga och prata med dom om tips. Nu har jag en nöjd liten kille här hemma som mår så bra och är mätt //Angelica
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Hej! Å vad jag känner igen mej- gallskrikandet, hopplösthetskänslan och otillräcklighet när hon inte blir lugn!!
Tilde började så vid ca 2 månader och har strulat sedan dess med amningen. Jag har vägrat sluta amma före 6 månader för att jag periodvis lyckats få henne att amma tre gånger om dagen vilket jag är nöjd med. Resten av målen har hon fått ersättning (när hon vägrar ta tag ellernär hon tydligt inte blir mätt). Jag har varit snabb med att testa många olika smakportioner från att hon blev 4,5 månad eftersom det är bra att göra det samtidigt som dom ammar. Jag har ju inte vetat om amningen skulle sluta funka helt o hållet helt plötsligt. Lite som jag tänker på, från vår situation är: - Hon strulade ännu mer (skrikandet) när hon börjat få ersättning. Jag gissar att hon försökte "skrika fram" flaskan. Det ledde till att jag fick svårare att få ur mjölken och började mjölka ur den i rädsla för mjölkstockning. Sedan fick hon den i flaska också. Inte ett smart drag! Då började hon inse att maten kunde komma helt utan ansträngning. Så nu fryser jag all mjölk och låter bara andra ge henne den, i hopp om att hon fattar att man antingen ammar eller får ersättning (som hon inte gillar lika mycket som mjölk) hos mej. Funkar bättre efter detta! - Jag kontaktade amningshjälpen. Dom är toppen tycker jag! Kunde dock inte följa rådet att fasa ut ersättningen helt, för jag hade mailstrul och kunde inte läsa svaret förrän vi fått alldeles för mycket strul... - din bebis är kanske inne i en fas för att öka mjölkproduktionen, såna faser kommer då o då. Då äter dom hysteriskt ofta och skriker för att det ändå inte kommer tillräckligt! Det är normalt och det bästa är att (om det inte pågår länge) att vara iskall o amma på så gott du kan- utan att komplettera med ersättning. För börjar du med ersättning så ökar ju inte din mjölkproduktion så som tanken var... Gå på bvc varje vecka för att hålla koll på vikten och samråd med sköterskan där, så vet du att bebis mår bra! Hoppas det snart blir bättre!!
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?... fast om hon inte går ner i vikt så tycker jag du ska försöka fortsätta att amma. De har perioder när de försöker få upp mjölkproduktionen och detta låter som en typisk sån. Om du orkar så försök att inte ge ersättning, för det minskar ju istället produktionen. Hör med BVC också för säkerhets skull.
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Jag tycker att det är svårt att veta vad som ställer till det, jag tycker nog att det låter som det skulle kunna vara magknip med ... Om det är magknip så spelar det ju ingen roll hur mycket man matar och matar. Magknip kan ju göra att bebisen sover dåligt, vilket leder till övertrötthet och skrik... Jag tycker också att det låter som en bra idé att prata med BVC.
Hoppas att det är bättre!
Re: Amning- kaos vet inte vad jag ska göra!?Åh vad jag känner igen mig. Hubbe vaknade också en gång i timmen och åt och snuttade och drog och slet och gallskrek, gulpade, satte i halsen, hostade och blev ännu argare
Han gör så fortfarande ibland men nu har jag lättare för att ta det. Min man blandar ihop en flaska medan jag ammar och sen trycker vi i honom ersättning. Som Miss K skriver så kan det absolut vara magen. Hubbe hade väldigt känslig mage. Dessutom var han mer hungrig än någon kunde föreställa sig. Inte förrän vi både ammade och gav ersättning blev det bättre. Du ska aboslut inte känna dig otillräcklig, även om det kan kännas hopplöst. Ersättningen blev vår räddning, men jag ammar också
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|