-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Amningsproblem - hur var det för dig?
6 inlägg • Sida 1 av 1
Amningsproblem - hur var det för dig?Har du haft eller har du amningsproblem?
Vad har du fått för hjälp? Har du träffat någon kunnig personal eller läst på nätet? Här är några artiklar om amning på minbebis: Kom igång med amningen Så får du amningen att fungera Har du läst dem? Tycker du att de hjälpt dig eller kan de kanske hjälpa dig med amningen? Stort tack till er som tar er tid att svara och tycka till! minbebis Re: Amningsproblem - hur var det för dig?Jag hade inte direkt några amningsproblem då mjölken rann till väl.
Men däremot så tror jag att om alla nyblivna mammor fick den amningshjälpen som jag fick av en barnmorska som kom in på andra dagen och såg hur fel jag satt. Hon verkligen tog tag om mig och Ella och visade med ett handfast grepp hur jag skulle hålla Ella högt upp och rakt på bröstvårtan. Där är en bra start att börja, se att barnet ligger rätt vid bröstet.
Re: Amningsproblem - hur var det för dig?Mitt problem var att jag inte hade tillräckligt. Även om jag pumpade gärnet så fick jag bara ur 30 ml från båda brösten. Min tjej gick inte alls upp i vikt och var väldigt smal. Då tog jag beslutet att halvamma och ge ersättning och hon blev överlycklig och gick stadigit upp i vikt. Problem2 blev att hon tillslut vägrade tutten eftersom hon ansåg att hon fick jobba för hårt för att få mat. Fick därför ge helersättning från ca 1 månad:(.
Mamma till Heiley (110123)
Re: Amningsproblem - hur var det för dig?Min mjölk rann till ordentligt och på bb var de i extas och berättade att vissa kunde inte få tillräckligt med mjölk vilket jag inte ens visste .
I början hade jag problem med elaka sår fast de försvann inom 2 veckor helt och efter det var brösten härdade och de kom aldrig tillbaka. Jag ammande min dotter tills hon var 5 1/2 månad hon är nu 7 månader och får ersättning välling och smakportioner jag önskar att jag fortsatt amma henne längre då jag ser mammor ute som fortfarande ammar fast barnen är 8-9 månader jag trodde att 6 månander är då det är bäst att sluta amma det är vad jag läst och hört och det önskar jag att jag inte hade gjort utan gjort vad jag känt för nu saknar jag det det hon får nu funkar ju bra men de är som jag känner, någon annan som känner som mig som haft för brått att sluta amma?
Re: Amningsproblem - hur var det för dig?Jag har haft lite amningsproblem.
Inte det att jag haft för lite mjölk för det rann på bra redan på bb men redan första gången Alina tog höger bröst fick jag blödande sår.... Detta läkte aldrig vilket resulterade i att jag efter 2 månader satt och grinade och skrek för att det gjorde så ont när hon åt(använde amningsnapp, utan den hade jag nog slutat amma långt innan detta). På BVC hade man sagt att det bara var att lufta varje gång jag nämnt att det gjorde ont, fram tills jag fick mjölkstockning och klagade på att det gjorde ont hela tiden... inte bara när hon åt... Efter en odling fick jag penicillin och svampdödande. När dom skulle ta odlingen undrade dom hur jag hade kunnat amma överhuvudtaget, så illa såg det ut. Jag hade sår runt halva bröstvårtorna och efter avslutade penicillinkur+svampdödande så kunde jag amma utan problem, i 1½ månad för nu har det börjat göra ont igen. Känns så tråkigt att man inte fick hjälp innan det gick så långt som det gjorde. Förutom dessa infektioner kan jag ju säga att jag haft en helt underbar dotter som fick ett jättebra tag från början så på det sättet har det aldrig varit några problem. Om det blir fler barn ska jag vara mer noga med att dom kollar upp varför det gör ont om det gör ont! ingen ska behöva gå igenom den smärtan och ångesten över att mata sitt barn!
Re: Amningsproblem - hur var det för dig?På BB gick amningen bra. När jag kom hem vart det ett rent helvete, jag hade fått mjölkstockning, men det fattade jag inte då. Jag trodde att jag skulle få genomlida hela amningen med spända bröst och såriga bröstvårtor.
Det gick såklart över men det visade sig att jag hade för lite mjölk så jag fick efter första besöket på BVC börja med mjölkersättning också. Jag halv ammade min son tills han var sex månader. Om amning visste jag inte så mycket när min lilla kom, det var väl därför jag inte fattade att jag hade mjölkstockning.
6 inlägg • Sida 1 av 1
|