-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Hej,
försöker navigera lite i djungeln av regler, för att förstå hur mycket FP vi kan räkna med och hur länge jag kan vara hemma. Då min sambo är arbetslös sedan ett år och jag tjänar relativt bra, skulle jag själv hellst vilja ta ut hela föräldrapenningen - alltså 480 dagar. Vi är inte gifta och som jag har förstått det, går det att ta ut alla dagar själv om man inte har gemensam vårdnad om barnet - stämmer det?? Innebär alltså att om vi inte anmäler om gemensam vårdnad, får jag ta ut alla dagar själv, funkar detta även fast min sambo skriver under faderskapsintyget? - för detta är väl två olika puckar vårdnad/FP och faderskapsintyg?? Är det någon som har erfarenhet av att göra så, och vilka problem kan det medföra? Vad händer om vi anmäler om gemensam vårdnad vid senare tillfälle (när all FP är utbetald)? Sen undrar jag även vad skillnaden mellan sjukpenninggrundande inkomst och föräldrapenning är?
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Ja det stämmer bra men om ni har gemensamvårdnad så får han skriva över sina pappa dagar på dig vilket innebär att du får ta alla hans dagar utom de 60 pappadagarna som är öronmärkta till vardera föräldrar. men han har alltså trots att ni har gemensam vårdnad.
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Föräldrarpeningen är den uppdelad på SGI sjukpeninggrundade dagar och lägstanivådagar
vilket betyder att du får sjukpeningsgrundande dagar på 180 dagar och 90 dagar har ni tillsammans med lägsta nivå det är alltså samma summa oavsett vilken inkomst du haft tidigare och det beloppet tror jag nu ligger på 180 kr per dag vilket är lägstanivån på föräldrapenningen i huvudtaget.. annars så skulle mitt tips vara att boka ett möte på fk och få informationen dirket från dem!
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?läste ditt inlägg en gång yttreligare och hittade ytterligare något som jag kan säga faderskapsintyget är med vårdnaden och har inte så mycket med fp att göra direkt mer än att 60 dagar blir öronmärkta till din sambo och det som är lämpligast eftersom att ni är sambos är att ni har gemensamvårdnad eftersom att det kan bli problem vid t.ex medcin uthämtning etc om bara du är vårdnadshavare han kan t.ex. bli nekad att vara med på möten som berör barnet eftersom att han inte är vårdnadshavare etc. men det är inte så vanligt förvisso men han kan enligt reglerna.
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?hej hej.
Hmm ja som Mrschiara skriver så kan han ju skriva över alla daga utom 60 på dig om ni har gemensam vårdnad. Det finns ju fördelar med att ha gemensam vårdnad om barnet som tex att han har lika stor delaktighet i beslut och liknande som gäller barnet även rent formelt inte bara er emellan. Får jag fråga varför du vill ha ALLA dagar? menar inte att vara otrevlig eller så utan frågar bara av ren nyfikenhet... Lycka till nu!
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?jo en sak till.
Skriver han över hela vårdnaden på dig avsäger han sig mer eller mindre ALLA rättigheter han har till erat gemenasmma barn. Skulle ni då till exempel gå isär så har han bara umgängesrätt varannan helg (med tur) eller när du tillåter honom. Ville bara tillägga det.. Kram
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Tack så mycket för era svar! Jag förstår era punkter, att han formellt sett då inte har några rättigheter, dock har vi tänkt att täcka upp för det med ett eget kontrakt istället.
Det innebär alltså att om vi har gemensam vårdnad så måste han "minst" ta ut 60 dagar, men det går att göra så att jag tar ut alla fulla SGI dagar, och han tar ut bara lägsta nivå dagar, vilket inte skulle göra ngn skillnad då både han och jag skulle få ut 180 kr om dagen oavsett jobb-historik (det var intressant information!)? Skulle han dock enbart skriva under faderskapsintyget, och jag behåller ensam vårdnad under föräldraledigheten så skulle jag teoretiskt kunna ta ut alla 480 dagar själv? Skälet bakom (och det här alternativet är ngt vi funderar på tillsammans) är att vi har bott utomlands länge och min sambo har absolut ingen jobbhistoria i Sverige - dvs inte rätt till nånting knappt. Det har varit otroligt kämpigt och dåligt med möjligtheter för honom att hitta ett jobb pga språket. Vi hoppas verkligen att han ska få ett jobb nu inom närmsta månaderna, eftersom jag pendlar ca 3 timmar (en väg) till mitt jobb och det tär på vår lilla familj samt gör småbarnslivet fullständigt omöjligt med hämtningar och lämningar. Så snart han har hittat ett jobb vill vi verkligen att han ska kunna satsa på det 100% så han kommer igång, och därefter vill jag börja leta efter lämpliga jobb till mig själv som ligger närmre där vi bor - alternativt att vi då kan flytta närmre mitt jobb. Situationen är ganska låst för tillfället - kan inte flytta dit jag jobbar pga vi får inga lån med bara en inkomst etc... Försöker därför se vad vi har för alternativ
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Jag förstår abslout erat dilemma.
Jag tror tyvärr att han måste ta SGI ersatta dagar för sina 60 dagar som är öronmärkta men är inte säker! Ja teroretiskt skulel han bara kunna skriva på faderskapsintyget och du ta vårnaden och sen vill jag bara säga att oavsett vad ni skriver för papper privat så är det vårnaden de går på vid ev tvist! Men är ni medvetna om att han kan ta ut sina 60 dagar ändra fram tills barnen börjar år 1 i skolan alltså till det året barnet fyller 8 år vilket betyder att han inte behöver ta dem nu när ni får barnet utan kan närsom helst under dessa 8 år ta ut sina 60 pappa dagar. t.ex. för att följa med dem till skolan eller ha lite längre semester nått år etc. Jag skulle om ni nu vill leva i hop ändå fundera och verkligen tänka om de 60 dagarna är så viktiga eller om det viktiga är att han faktsikt med "rätt" gå till läkarn etc istället för att se till att ni ska vara hemma så länge som möjligt och du ha ensamvårdnad.. vi vill vara hemma ca 1½ år med våran lilla men det kommer vara så att jag är hemma på 7 dagar i veckan första 4 månaderna sen hoppas vi på att "pappan" ska få jobb och börja jobba direkt efter sin utbildning och då går jag ner på bara 3-4 dagar i veckan på fp på SGI nivå och då kan vi klara oss fram tills bebis är ett år och ta 5 dagar i veckan och sedan vara hemma ända tills jan 2013 och bebis börjar på dagis... och då leva snålt och ha bebis hemma men ändå ha gemensam vårdnad.. för oss är det viktigt, men så resonerar vi.
Re: Anmäla ensam vårdnad = 480 FP dagar för en förälder?Tack igen för ditt svar! Jag ska kolla upp om det är fulla SGI dagar han måste ta ut isåfall, eller om man kan överlåta bara lägsta nivå dagarna på honom.
Ja, om han skulle få ett jobb så skulle vi ju kunna klara oss på mindre dagar och kunna dryga ut tiden hemma på det sättet, det är rätt och vore ju perfekt. Just nu känns det dock inte som att man vågar hoppas på det efter ett helt år av att skriva en massa ansökningar, som det aldrig blivit något av. *trött*. Usch, vill inte vara så pessimistisk, men det är väl hormonerna och längtan efter att äntligen ha lite säkerhet och klarhet i sin finansiella situation...
9 inlägg • Sida 1 av 1
|