Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Arbetslös och ska få första barn

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Arbetslös och ska få första barn

Inläggav maissa 11 maj 2010, 19:25

Hej

Först hoppas jag at Ni kan besvare min fråga även jag skriver lidt på dansk.

Jag er arbetslös och skal föda 1. augusti. Jag kender inte reglerna i sverige om föräldrapenning och jag är orolig och tänker mycket på ekonomien när barnet kommer. Jag får ersätning från a-kassen, jag får 10.060 efter skat varje månad. Min fråga är hvor mycket kommer jag at få när jag föda mit barn. Och har man rätt til föräldrapenning i et år eler mer end 1 år ?

Min mand är arbetslös och han har ingen indkomst och vi har kun det belopp från a-kassan.

Jeg har skickat anmälans blanket och möderskapsintyg til försäkringskassan, när får jag svar om jag är beratige til föräldrapenning ?

Jätte tack for ert svar på forhånd !
maissa
Stammis

Re: Arbetslös och ska få första barn

Inläggav Bitte 11 maj 2010, 20:26

Hej!

Grattis till bebisen!
På försäkringskassans hemsida (fk.se) finns mycket information om föräldrapenning som arbetslös. har du fått blanketten för hur många dagar samt hur länge du vill vara föräldraledig?!
Som par har man, har jag för mig, 480 dagar tillsammans som man får fördela NÄSTAN som man vill. Lägstanivån är 180 kr/dag och om det blir mer än så beräknas på din inkomst.
Jag har inte helt hundra på hur FK fungerar än.. Men det finns kurser hos dem att gå som handlar om föräldrapenning osv!

Hoppas du fick lite svar på dina frågor! :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

BF: 100521
Status: Lycklig

Inläggav maissa 15 maj 2010, 13:25

Hej Bitte

tack så mycke for din svar och eg beklager at jag skiver så sent.

Jag har väret på derss hemmaside men jeg tycker at der finns innte nåt om hvor mycket man får.. jag måste tjekke det igen.

Nej jeg har inte fått blanketen som du prattar om.. endast den blanket hvor jag skrev at jag är arbetslös och ska skrive navn och adresse på min sidsta arbetsplads och var mycket jeg fik i lön och ska dokumentere det med f.ex. kopi av anstälningskontrakt.

Takker igen
maissa
Stammis

Inläggav Bitte 15 maj 2010, 14:02

Hej igen!

Skickar med länken till sidan där man kan räkna ut hur mycket ersättning man har rätt till! Hoppas att det fungerar som den ska..

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... er/planera

Om du har skickat in de papprena så borde de andra blanketterna var på väg. Vet att det tog nästan en månad om inte mer innan jag fick mina.. Så fort går det inte! Sen tar det tid igen innan man får besked. Jag loggade in med mitt BankID för att se hur läget var, så har du e-legitimation så kan man göra ganska mycket!

Lycka till igen!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

Inläggav maissa 24 maj 2010, 16:42

Hej Bitte

Ursäkta för en sent svar!

Tack så mycket för din hjälp!

Jag har väret in på det link du sat in här men jag kunne inte beräkna hvor mycket jag kan få i föräldrepenning da min årsinkomst är i danske kr. och jeg tror de vil beräkna det på en bestemt måde. Så jag vänter med det.

Jag har idag modtaget et brev från försäkringskassan och de beder mig at sända ett arbetsgivarintyg och lönesepcifikation .

Jag har endast en fråga:

När skal jag senast ge försäkringskassan besked hur jag vil fördela min dagar?

Tack på forhånd
maissa
Stammis

Inläggav Bitte 24 maj 2010, 20:25

Hej igen,

Ingen fara! Och varsågod :)

Ahaa ja, då kan det kanske vara lite problematiskt. Du kan inte räkna om det i svenska kronor först? Vet inte hur det fungerar då faktiskt..

Som jag har förstått vill de ha besked så snart som möjligt pga handledartiden. De är ju inte kända för att vara snabba direkt. Men något "sista datum" vet jag inte om de har. Men skicka in blanketterna om dagsfördelningen så snart du kan.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

Inläggav maissa 27 maj 2010, 08:25

Hej igen :)

Jag tror det blir lidt kopliceret om jag ska räkna det til svensk kr. !

Det er riktig at de ska have paperna så fort som möjligt (innan d. 7. juni) Ok det er helt i orden. Jag skicka blanketterna idag.

Tack så mycket Bitte
maissa
Stammis

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm