Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Arg! Varning för Emmaljungas bas till babyskydd!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Arg! Varning för Emmaljungas bas till babyskydd!

Inläggav E Maria 30 aug 2011, 19:27

Jag är så jättearg och besviken...

I helgen var jag iväg för att titta ut vilket babyskydd vi ska ha. Vi ska köpa en Emmaljungavagn så vi valde mellan emmljunga, britax och maxi-cosi, eftersom de går att fästa på en Emmaljungavagn...

Vi åkte till babyland på backaplan. Där hade de Emmaljungan inne med bas och britax med bas. maxi-cosi hade dom bara inne utan bas. Vi testade emmaljungan och britax och pratade om dessa två och jag frågade lite...

Många känner till att Emmaljungas bas fick tok-dåligt resultat på ett test 2009 (tror jag det var). Jag frågade om detta test och om felet var åtgärdat. Men hon som hjälpte oss ryckte på axlarna och sa att hon inte hört talas om detta test...

Vi åkte till babyproffsen som låg alldeles i närheten för vi ville ju prova maxi-cosin också. Dom hade den inne med bas och vi hörde oss för även här. Vi hade ju testat de andra två så vi nöjde oss med att testa maxi-cosi och jag sa att den verkade stabilare än både britax och emmaljunga... Den försäljaren frågade vart jag hade testat emmaljungan... Sen berättade hon om det där testet som jag ju läst om och sa att den basen är inte godkänd och att emmaljunga inte har kommit ut med någon mer bas. Därför får dom på babyproffsen inte sälja den basen, för den är INTE godkänd... Fattar ni hur arg jag blev?

Bara för att babyland jobbar på det viset med ett stort lager och vill såklart tömma det... Har dom ingen moral i kroppen? Dom försökte sälja en bas som visat sig vara livsfarlig där babyskyddet bara flugit ur basen vid en krock... Jag är jättearg och jättebesviken... Visst kan det hända att hon talade sanning och inte kände till testet, men det är ju nästan lika illa... Och såklart vet någon där om detta. Måste ju vara hur många som helst som frågat om detta sen det testet...?

Vill bara att alla får ta del av detta som är inne i tankarna om vilket babyskydd ni ska ha... Det är inget fel på emmaljungas babyskydd, bara på basen... Men köp inte den för Guds skull....

För övrigt bestämde vi oss för maxi-cosi CabrioFix och hoppas att detta blir bra..
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Re: Arg! Varning för Emmaljungas bas till babyskydd!

Inläggav Gotland 30 aug 2011, 19:36

Jag kan tycka att även om hon inte kände till testet så måste hon väl ändå veta vilka av produkterna hon säljer som är godkända och inte. Det tycker jag är märkligt. Gå tillbaka och berätta det på babyland.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav E Maria 30 aug 2011, 19:39

Ja, jag ska nog i alla fall skicka ett mail och förklara varför jag inte har något som helst förtroende för dem längre...
Bild

Bild
Alltid online

Inläggav 67d 30 aug 2011, 21:18

Det är tur att vissa läser på och kan sprida info vidare. Det får ju bara inte ske att dom säljer icke godkända produkter! :evil:
BildBild

BildBild
67d
Alltid online

Status: Mamma till 2 pojkar, Oliver och Theo

Inläggav stajners 02 sep 2011, 19:07

Med risk för att låta fientlig (vilket jag inte är!), men de som äger Babyland på Backaplan är väl icke av svenskt ursprung? Har inte med saken att göra så sett, men vill bara få klart för mej om det är samma affär vi pratar om. Är det den affären och fortfarande samma ägare, så vill de enbart tjäna pengar och struntar heeelt i sina kunder. Köper du nåt där som går sönder så får du en utskällning och ingen hjälp, trots att det finns garanti. Så jag skulle bojkotta denna butik och ta andra som är mer hjälpsamma. De är kända för att inte se till sina kunders bästa tyvärr.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav stajners 02 sep 2011, 19:09

Dock brukar de ligga bra till prismässigt.
MF 30/4 2011, v 6
stajners
Alltid online

Inläggav Mamma87 04 sep 2011, 10:10

Hej!
Jag har själv en Emmaljunga First class + med bas. Jag köpte min på Barnenshus december 08. Jag vart utskäld av min dåvarande svärfar för att jag köpt en sån och att ja var en usel mor som satt mitt barn i den. Men jag åkte tillbaka och de sa att de skickar tillbaka den och de gjorde ja och nu ska den vara godkänd. De gjorde om nåt så den vart säkrare.
Men ja vet inte alls.. Sen vart de ju inte bättre av att min dåvarande svärfar hade sönder spärren till Handtaget så ja lär nog bytta hela alltet nu till nästa bebis i mars..
Men ja va nöjd med allt.. Men ja har för mig att de krävde tillbaka basarna för omgörning..
Bild

Bild

Bild
Mamma87
Nykomling

Inläggav everyoneloveskate 04 sep 2011, 12:50

Stajners -

Det är väl Nids4Kids eller vad den heter? Ligger en liten i samma hus som Lindex & Gina Tricot och en stor borta vid ÖB. Vi har köpt "mindre" grejer av dem, så som sängkläder, gosedjur osv. men jag skulle inte köpa en vagn eller bilstol där, trots att priserna är bättre.

Var där med svärföräldrarna när vi väntade Malva. De är från UK och har någon slags dille på vaggor; "en bebis MÅSTE ligga i vagga den första tiden". Jag delar inte den åsikten, men de ville prompt köpa en så vi gick dit för att titta. De hade inga vaggor, men en av de äldre kvinnorna som jobbar där tog fram en mjuklift från Brio. De hade bara en kvar och vi kunde få den till ett "mycket billigt pris". När jag frågade om det verkligen kunde vara bra för bebisens rygg (när vi kollade på vagnar i UK var de väldigt noga med att tala om vilka liggdelar man kunde använda över natten om man sov borta, och vilka som inte var bra för ryggen) så blev hon jättearg! Hon sa att unga nu för tiden tror att allt måste vara jättedyrt och "inne" för att det ska fungera; hon hade minsann sovit på bara marken i sitt hemland som barn och det var inget fel på hennes rygg! Kan säga som så att vi gick därifrån ganska snabbt...

Förövrigt tycker jag det var superdåligt att 1. de överhuvudtaget säljer den där basen, har de ingen skam i kroppen? 2. den anställda, som ju ska vara expert, inte ens hade hört talas om testet? Tur att du var väl informerad och att du sprider det vidare så ingen köper skiten!
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav E Maria 06 sep 2011, 18:27

Den affären jag menar ligger som att ma går in i ett litet varuhus. Det är en affär som säljer mattor på vänster sida när man kommit in. Sen är butiken rakt fram och faktiskt väldigt stor...

Vad jag vet så återkallade inte Emmaljunga basen, men de skrev en liten länk på sin hemsida om "erbjudande att uppgradera bas". Så har man fått den inskickad så är den säkert fixad... Det tror jag nog. Men detta informerar dom inte om...

Jag har ännu inte tagit mig tid att skicka iväg något mail.. men jag ska göra det...
Bild

Bild
Alltid online

Inläggav stajners 06 sep 2011, 19:43

Ja, men är det inte den då som jag tänker på? Då ligger ÖoB bredvid. Asch! Har inte koll på Götet längre (3 år sen jag bodde där nu). everyoneloveskate, har du koll? Blir i vilket fall som helst inte ett dugg förvånad om det är den affären jag menade som TS var i...helt otroligt att den affären får finnas. Att företag vill sälja sina saker i en affär med sån personal.
MF 30/4 2011, v 6
stajners
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm