-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Att spricka/brista vid förlossningen
8 inlägg • Sida 1 av 1
Att spricka/brista vid förlossningenVäntar mitt andra barn, är i v38 så det närmar sig. När jag fick första barnet sprack jag ganska mycket och börjar bli orolig att jag ska göra det igen, det var fruktansvärt jobbigt veckorna efteråt. Någon som känner igen sig eller vet hur det brukar bli andra gången efter att ha spruckit vid första förlossningen?
Re: Att spricka/brista vid förlossningenNu sprack jag iofs inte så överdrivet mkt vid första förlossningen, jag fick sy sammanlagt 5 stygn, 3 invärtes och 2 utvärtes eller vad man ska säga. Min andra förlossning fick jag inte ens en liten bristning, så det fanns inte ens någonting som behövde läkas. Men jag tror att det är ganska individuellt hur mycket man spricker, men säg till din barnmorska på en gång när ni kommer in till förlossningen att du vill ha hjälp för att slippa spricka. Att du vill bli ordentligt uttöjd när du börjar krysta.
Re: Att spricka/brista vid förlossningenDenna tråd ska jag ha koll på, undrar precis samma sak. Jag sprack en hel del förra gången...2 graden kallade dom det. Det var inte riktigt hela vägen, men nästan. En kompis till mig sprack hela vägen och när hon skulle föda sitt andra barn så såg BM att det inte skulle gå. Ärret är ju liksom inte lika stretchigt som vanlig hud. Så när det var dax klippte dom henne. Hon tyckte det var suveränt! Kontrollerat och inte alls samma onda efteråt.
Men det är väl individuellt som allt annat.. Re: Att spricka/brista vid förlossningenjag är oxå väldigt nyfiken på hur hur det har gått för er andra som fått barn nr 2, själv fick jag 3 gradens bristningar det enda som fattades var att ringmuskeln oxå gått sönder. Blev infekterat och det tog över ett halvår att läka, känner ff av ärren vid sex 2 år senare. Nu är ju inte jag gravid idag men känner mig orolig för vi planerar barn nr 2. Är oxå nyfiken på hur ni som fått kejsarsnitt har haft det efter?
Re: Att spricka/brista vid förlossningenJag tror jag hade tredje gradens också, men hade viss bristning i ringmuskeln men bara på utsidan. Har inga problem av det längre, men just att det var så jobbigt att läka och svårt att röra sig/sitta efteråt... Och att det nu finns en ettåring att jaga efter utöver att ta hand om lillen... Ska säga till bm och skriva i förlossningsplan och be maken påminna om det när vi väl är där!!
Min bm pratade om kejsarsnitt i början av graviditeten men efter att läkare undersökt och sett att det läkt fint kändes det, och det gör det fortfarande, bättre med naturlig förlossning, vilket också var vad läkare och bm sa var bäst. Ska berätta hur det gick sen...
Re: Att spricka/brista vid förlossningenHuh! Det låter hemskt att ha spruckit så mkt som vissa av er har gjort. Förhoppningsvis slipper ni det igen och att barnmorkan verkligen ser till att det inte blir så. Då är det ju bättre att de klipper i så fall.
Jag blev klippt (sydd med totalt 11 stygn) då dottern låg i djup tvärställning pga att hon bara roterade ett halvt varv så hon kom ut snett med hela långsidan av huvudet först och alltså inte med bakhuvudet först. Det var en pers och mkt töjning med hjälp av BM, olja mm. Men tillslut blev det klipp när hjärljuden gick upp och de ville testa det före sugklocka och det fungerade ju jättebra. Är ju inte gravid igen men hoppas på det snart och förhoppningsvis så liggerdet barnet rätt så att allt går enligt konstens regler Klippet i sej upplevde jag bara som positivt om man räknar bort smärtan efteråt när allt skulle läka. Det tar ju som sagt lång tid. Hoppas ni slipper spricka så mkt igen!!
Re: Att spricka/brista vid förlossningenOhhh...aaahh...gör ont i mig att läsa om era bristningar.
Jag var verkligen livrädd för att brista, tror jag skrev det 3-4 ggr i förlossningsbrevet. Jag ville hellre att förlossningen skulle dra ut på tiden. Förberedde mig genom att träna bäckenbotten mycket och lärde mig att slappna av i bäckenbotten. Sedan smörjde jag mig några dagar i veckan veckorna innan. Under förlossningen fokuserade jag på att andas och försöka slappna av, speciellt just i underlivet. Krystade inte mycket aktivt endast 2-3 st, krystvärkarna skötte sitt. Fick endast ett skavsår, inga stygn. Såklart var jag öm och det sved några dagar efter, men klarade toalettbestyren bra. Dessutom kunde jag knipa dagen efter förlossningen så träningen innan hade nog gjort sitt. Vet inte om allt det jag gjorde hjälpte eller om jag bara hade tur att ha elastisk hud och en bra barnmorska.
Re: Att spricka/brista vid förlossningenMissförstå mig rätt nu, men det är så skönt att läsa att andra också spricker massor, jag sprack också hela vägen + att ringmuskeln gick av så BM sydde inte ihop mig efteråt utan jag syddes ihop på operation under narkos... till mig sa de att jag kan begära kejsarsnitt vid ett eventuellt andra barn, och jag har ju inte lust att gå sönder i rumpan igen (hur blir det då? Det läkte fint denna gång men om det blir så igen hur blir det med knipförmågan där bak då?) ....
Min pysselblogg:
http://sofiahsblogg.wordpress.com/ Junies blogg: http://minbebis.com/blogg/juniesmamma/ ![]()
8 inlägg • Sida 1 av 1
|