-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
AugustimammaRe: Augustimamma07 vaknar, ammar (snart gröt/välling)
09 promenad sover 1-2h 12 grönsakspure + amning 12-13 sover ca 1h efter mat 15 ammar 15-16 sover ca 1h 18 gröt och frukt 19-20 amma - sova Vaknar 1-2 ggr för amma under natten Elvira sover fortfarande mycket. Förhoppningsvis ska all amning inom närmaste månaderna bytas ut mot välling och gröt och nattvarden försvinna!
Re: Augustimamma8.30 vaknar & kliver upp (felicia "leker" och jag har lite egen tid)
9.30 - 10.00 ammar och felicia somnar 11.30 - 12.00 vaknar, gör lite olika saker 13.00 ammar innan promenad, felicia somnar 15.00 - 16.00 sitter i köket medans vi lagar mat, äter kanske gröt eller dricker vatten 16.00 - 17.00 ammar och sover en timme eller två 18.00 - 20.00 kvällsrutiner, leka, gosa ibland bada och så lägger vi oss och ammar o myser tills felicia somnar under natten ammar hon alltifrån inget alls upp till 3 - 4 ggr, men eftersom vi sover i samma säng blir jag aldrig störd
Re: AugustimammaEfter lite drag i tråden så dog diskussionen igen
Idag fick hon prova välling för första gången. Ingen supersucce, men nga ml gick i. Dessutom fick hon prova kyckling för första gången. Fast det var i köpeburk med grönsakspure så jag tror inte att hon märkte att detvar något nytt. Roligt att kunna ge lite mer nu vid 6 mån. Speciellt eftersom Elvira inte är speciellt intresserad av bröstet längre. Vill i princip bara nattamma nu... Hur går det för er?
Re: AugustimammaAdrian har också provat någon burkkyckling från 5 månader men ville inte alls. Kan förstå honom, den luktade verkligen kattmat! Men gröten slinker ner fint nu med nestles kateinplommonpuré, 1/2-1 portion varje eftermiddag. En annan storfavorit är avokado som han blir asförbannad när den tar slut
Han sitter också bättre och bättre men tippar fortfarande titt som tätt.. Liga på mage är numera inte alls så intressant, mycket roligare att stå på alla fyra och vagga fram och tillbaka. Hoppas faktiskt han väntar lite med att få in den där kryptekniken, tycker snigelålningen han kör med nu är tillräckligt snabb
Re: AugustimammaSmart sätt med amningskudden!
Jag testade släppa Isabelle lite mer igår och hon satt hur fint som helst men tippade emellanåt. Hon har börjat åla sig framåt och hon älskar att kuta runt i gåstolen. Igår blev hon 6 månader och jag fattar inte vart tiden tagit vägen! Nyss så liten och nu helt plötsligt fixar hon så mycket själv. Jag läste att man kan testa smaksätta vällingen med tex kanel så kan den slinka ner lättare. Tips bara om det skulle strula för någon. Vi fick tips från BVC att tillsätta lite messmör i Isas gröt för hon sköter inte magen som hon ska. Provade först med katrinplommon, päron, stenfrukter, olja i maten och övermogen banan som har varit det ända som hjälp innan men inget hjälpte. Messmör fick som tur var fart på't. Det känns som om hon är väldigt liten i maten nu för tiden. Hon vill knappt amma längre för hon är rädd att missa något roligare, så kanske 2 min åt gången och under den tiden ska hon bara busa och härja samtidigt. Hon får inte mycket annat heller under dagen. Lite mat/frukt och gröten på kvällen. Avokado ska jag testa ge. Smidigt att bara kunna sitta och skrapa. Hur vet jag att den är riktigt mogen? Har aldrig varit ett fan av avokado själv. Nästa vecka ska jag sätta mig och boka in lite besök på dagis/förskolor. Börjar bli dags att söka nu..
Re: AugustimammaOj här var det drag igen! Kul!
Jag har slutat amma helt, det kanske jag redan sagt :s Här hemma blir det lunch och middag bestående av burkar med kött för 5 månader och uppåt. Dom ärpoppis. Dessutom 1 portion gröt och 2 ersättningar (som jag försöker byta ut mot välling, inte så poppis)... Sitter gör han ju sedan ca 2 månader tillbaka men han har fortfarande inte rullat runt mer än en handfull ggr! Hon på bvc tyckte att jag skulle ha honom mer på golvet på rygg eller mage och låta honom bli lite arg och frustrerad. Men det gör ju så ont i mammahjärtat! Vi har redan sökt förskolor. Dels kommunala fast med önskemål om speciella förskolor och dels privata förskolor. På en privat där jag själv gick har jag fått ganska positivt besked om att det löser sig med plats till honom. Men man är redan sent ute i Malmö på de privata. Vet inte hur det ser ut i resten av landet. Här ska man i princip sätta barnet på kö samma dag det föds för att ga chans på de privata. Trevlig helg! Här ska vi renovera förråd hela helgen!
Re: AugustimammaAdrian kan vända sig åt båda håll men kan inte påstå att han gör det speciellt ofta. Och han ligger på golvet mest hela tiden, babysittern ratas helt och vi har ingen gåstol eller liknande.. från mage till rygg händer väl men från rygg till mage bara om något är riktigt kul och han inte når det, hänt kanske 5-6 gånger.. Men han vänder sig från rygg till mage i sängen för han vill sova på mage..
Ang förskolor så har vi bara sökt kommunala.. De privata i området har inte så jättebra rykte så har inte undersökt dom närmare. Tanken är att han ska börja när han är 1 år, har garabtiplats från september, men hoppas på att få på något dagis vi sökt men till alla dagis är det i dagsläget typ 150-200 barn före honom (av de vi sökt) så vi får se.. vill inte sätta honom på ett dagis i väntan på ett annat utan stannar hemma tills vi får ett som vi sökt
Re: AugustimammaOch om avokado.. den ska vara mjuk men inte brun innuti. Vi köper dom som ligger 5 stycken i ett nät, dom är nästan alltid omogna men lägger man i ett äpple och har dom framme (inte i kylskåp) så mognar dom på 1 dag
Re: AugustimammaÄr SÅ uttråkad!!! Vi har sjukstuga här hemma. Elvira är sjuk. Det började natten mellan lö o sö då hon fick ett falsk-krupp anfall. Det var läskigt men gick över snabbt. Sen från sö och framåt har hon varit megaförkyld, hostig och feber (runt 38). Snoret har fullkomligt sprutat och hon hostar så hon får kväljningar. Igår tyckte vi hon var medtagen så vi åkte till akuten, men de tyckte hon var pigg o stark för att ha en så kraftig förkylning
Nu på kvällen verkar det faktiskt lite bättre. Ingen feber och för första gången sen i lördags så somnade hon i sin spjälsäng och har nu sovit i nästan 2h, småhostat men inte så hon vaknar. Håller tummarna straff får sova lite längre perioder i natt, speciellt eftersom jag själv börjar känna mig oroande hängig...
Re: AugustimammaSoma: Usch det låter läskigt. Är det då dom slutar andas eller får svårt att andas? Hur visste du att det var det och hur gjorde ni?
Vilde är också asförkyld sedan natten till söndag. Ingen feber dock. Han har haft en förkylning i månaden och den brukar vara en vecka varje gång. Sedan över en natt är den bara borta... Japp! Koksaltlösning och nässug är min vän (inte Vildes dock)! Skönt att kunna ge det när det behövs då man bara kan ge nezeril några ggr per dygn. Han får nezeril när han lägger sig för natten och sen direkt på morgonen. Har lagt kuddar under madrassen vid huvudändan och då sover han fint under natten.
|