Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Avsmak för fisk... orolig!!

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Avsmak för fisk... orolig!!

Inläggav MLiL 19 aug 2009, 07:29

Hej!

Normalt älskar jag fisk och har tidigare med glädje ätit tex. lax minst någon gång i veckan. Nu sedan jag blivit gravid har jag svårt att äta fisk, i synnerhet lax. Jag vet att fet fisk som lax är jättenyttigt för bebisen i magen och jag har så otroligt dåligt samvete för att jag inte kan få ner en enda tugga. Vad kan jag göra? Ska jag äta kosttilskott (tex. fiskleverolja) eller kan jag avvakta och hoppas att jag tillslut kommer att kunna äta fisk igen? Hur skadligt är det för bebisen om jag inte äter fisk?

Kram!
MLiL
Stammis

Re: Avsmak för fisk... orolig!!

Inläggav Elinor 19 aug 2009, 08:01

Hej!
Jag har haft lite samma problem som du under graviditeten, det jag egentligen gillar bäst har jag en helt annan uppfattning om nu. Som du kanske börjat märka så förändras ju smak- och luktsinne kraftigt och pågår egentligen under hela graviditeten, så man får försöka testa sig fram. Jag har också lite svårt för lax nu, men jag testar med t ex fiskpinnar eller skaldjur istället till en början. Inte lika nyttigt kanske, men ett steg i rätt riktning. Om du är väldigt orolig så kanske tillskott av Omega 3 är bra för dig? Barnmorskan kan nog intyga att det är okej att äta.
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Inläggav Septemberbebis 19 aug 2009, 09:46

Kör med kapslar under den tid som det inte funkar att äta. Apoteket har en produkt som är bra för gravida. Fråga personalen. Alla fiskolja/Omega 3 är inte bra för fostret tydligen och fiskleverolja ska man absolut inte ta som kosttillskott.
Lycka till!
Bild
Septemberbebis
Stammis

Inläggav Aurora 19 aug 2009, 10:07

Jag äter omega-3 (från apoteket), har inte hört att det skullev ara nån fara. Däremot är fiskleverolja en annan grej, så det är nog inte det du ska ha. Jag är vegetarian och förut åt jag inte fisk heller (nu gör jag iofs det under grav ändå :oops: ) och vid inskrivningen sa min BM att då kunde jag ta omega-3 istället. Har ätit det under hela grav.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav Danem 19 aug 2009, 15:06

Jag åt nästan aldrig fisk under min graviditet,
brukar inte äta det så ofta.
Tog heller inga tabletter för det och än så länge verkar Oliver vara normal :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Erikas 19 aug 2009, 15:57

Jag har läst att fet fisk och fiskolja under graviditeten kan skydda barnet mot allergier som man själv bär på. Fan att jag inte fick den infon för några månader sen..
Fiskleverolja ska man inte äta, vet inte riktigt anledningen men man ska väl passa sig för all lever och blodmat?
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Emma&Tobias 19 aug 2009, 16:03

det är inte farligt att inte äta fisk.. omega 3 är bra både för dig och barnet men du kan få i dig det på andra sett. känner många som aldrig ätit en fisk i hela sitt vuxna liv och ändå får friska krya och glada barn..
skaldjur funkar jätte bra och kapslarna med omega3 är ett bra tillskott om du är orolig.. tvinga dig inte till att äta fisken då kommer det bara bli värre.. ta det lugnt och ge dig själv lite tid och andrum... fisken kan du säkert gå tillbaka till lite senare i din graviditet.. sån här olust till olika maträtter och lukter kan skilja från dag till dag och framför allt från vecka till v...
ha det bra!! :D
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav Cayenne87 19 aug 2009, 16:13

Jag äter inte fisk eller skaldjur överhuvudtaget! Ibörjan av gravven åt jag omega3 kapslar. Jag tror de hette mumomega och jag köpte det på hälsokosten, den var speciellt för gravida. Men BM sa att det inte behövdes, så jag köpte ingen ny när burken tog slut.. och min lilla tös verkar frisk och kry iaf :D
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav mars mamman 21 aug 2009, 19:36

När jag var på inskrivningsamtal kom det upp det här med fisk. Där vi bor (utomlands) är det svårt att hitta bra färsk fisk så jag undviker fisk. Så hon rekomenderade mig omega3 som kompliment. Fiskleverolja ska man inte äta.
mars mamman
Stammis

Inläggav Eva_Marcus 06 okt 2009, 14:39

Jag åt omega-3 kapslar både innan, under och efter graviditeten, iom att jag inte äter så mycket vanlig fisk så tycker jag det är ett bra komplement! :shock:
Eva_Marcus
Nykomling

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm