Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Babyshower och dop/namngivningscermoni

Babyshower och dop/namngivningscermoni

Inläggav moia 15 feb 2008, 17:23

Hur har ni tänkt göra?

Vi ska ha en babyshower någon gång i mitten av mars, ca en månad innan BF. Det är en amerikansk tradition som jag definitivt tycker vi ska anamma i Sverige! För oss blir det inte så ambitiöst, utan vi kommer ha en liten fest för våra vänner där vi bjuder på mat/snacks och pratar bebis, mig och min mage hela kvällen (hihi!). Och så får gästerna ta med sig presenter till bebisen eller de gravida föräldrarna om de har lust. Vi hade en sådan babyshower för min kompis när hon fick barn för 1,5 år sedan och det var väldigt trevligt.

Sen kommer vi inte döpa bebisen. Ingen av oss är döpt och det känns fel att stå med en präst och lova in vårt barn i något vi inte tror på. Så istället blir det någon typ av fest, ungefär namngivningscermoni men jag vet inte hur cermoniellt vi ska ha det. Kanske mer som en "Välkommen till världen"-fest för skrutten. Dit ska vi bjuda både vänner och familj. Vi har inte så mycket idéer om hur festen ska se ut än, men tankarna börjar ta fart. Någon som har några bra tips? Jag tänker mig att festen blir när skrutten är kanske ett par månader, inte tidigare iaf. Eventuellt ska vi ha/utnämna gudföräldrar, det vill min bror. Han och flickvännen är tydligen väldigt villiga kandidater, haha! =)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
moia
Alltid online

BF: 100603
Status: väntar på tvåan

Re: Babyshower och dop/namngivningscermoni

Inläggav tummen 15 feb 2008, 17:26

namngivningskalas tycker jag om! Var på ett själv förra våren, de bjöd på lite mat o dryck o tårta, de utnämnde gudföräldrar, så de fick ett litet skriftligt bevis på att de var det, mycket mysigt! Sedan välkomnade de dottern till världen och berättade om hennes namn
o lite bakgrund till namnet. Jag tyckte det var toppen!!! Så fick hon ju en hel del presenter oxå....

Vi planerar oxå ett namnkalas när det är så dags....(är ju ett tag kvar...)

LYCKA TILL!!!
Bild
Användarvisningsbild
tummen
Alltid online

Inläggav Vinterbarnet 15 feb 2008, 17:39

Vi kommer nog att ha dop/namngivningscermoni utomhus på en kyrkplats i skogen, (om vädret tillåter... låter roligt med en babyshower :oops:
BildBild
Vinterbarnet
Alltid online

Inläggav anettejohansson 16 feb 2008, 07:28

Min bror o hans sambo ska ha namnfest !! Men de är för att min bror är svensk o hans sambo är muslim sen får bebis döpa sig senare om den väljer att göra de !
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online

Inläggav akaraka 16 feb 2008, 10:37

Ja jag antar att vi också får ha någon slags namnceremoni istället för dop. Jag vill ju ha dop men min sambo totalvägrar :( Och vem har rätt då? Min dotter är döpt. Så dopklänning finns ju. Hade tänkt brodera in namn på den efter vilka som haft den sen kunde den kanske gå vidare till eventuella barnbarn. suck
Bild
akaraka
Stammis

Inläggav Ki27 16 feb 2008, 11:31

akaraka Vet inte hur själva dopklänningsritualen kommit till, men skulle ni inte kunna använda den på en namngivningscermoni/välkommentillvärlden ändå. Eller blir det helt fel... :roll: jag är inte kristen o så där men jag antar att det skulle funka...? :)
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav SweetMary 16 feb 2008, 12:49

Vi har oxå tänkt ha en namnfest typ... Men jag vet inte alls vad vi ska hitta på... :roll: Håller på och bakar här hemma för fullt, för det hade vi tänkt bjuda på iaf! :) Kaffe och en massa nybakat! :D
Men vi har ingen cermoni-känsla!!! :( Jag vill ju få det till Lucas egen dag så att säga, eftersom vi inte ska döpa... Men min sambo är väl lite lat av sig, orkar inte riktigt ta tag i det där. För honom kvittar det mer eller mindre om vi har nåt eller ej... :(
Några gudföräldrar kommer vi inte utse, vi är totalt oense om den saken! Jag vill ha nån, sambon vill ha nån annan. Så vi skiter i det helt enkelt...
Jag vet bara inte hur denna dag ska se ut! Det är nästa helg, så jag börjar få lite panik! :shock:
BildBild
Användarvisningsbild
SweetMary
Alltid online

Inläggav tilda08 16 feb 2008, 14:20

Vi ska också ha babyshower i mars, vet inte hur vi ska göra med dop, men troligen kommer hon inte döpas, både jag och min sambo är iof döpta men vi känner inte att det är så viktigt.
BildBild
Användarvisningsbild
tilda08
Alltid online

Inläggav moia 19 feb 2008, 08:54

akaraka: Kan ni inte komma överens om något som ni båda tycker känns bra? En namngivningscermoni kan ju likna ett dop på många sätt, man kan väl t o m kalla det dop om man vill - bara att man gör det precis som man själv vill och plockar ihop delar man tycker om. Hitta en vacker plats att vara på och gör något fint av det, med ingredienser som både du och sambon tycker känns bra!

SweetMary: Det låter stressigt att inte veta riktigt hur det ska gå till, men så länge ni har en grundplan så kommer det säkert bli en väldigt trevlig dag! Alla vet ju vem det är som ska firas, och så kommer resten säkert lösa sig. Jag börjar fundera redan nu på hur vi vill ha det (med två månader kvar tills lillskrutten tittar ut) men det är stor risk att jag hamnar i samma sits som dig. Ska ändå försöka tänka lite mer på vad jag vill att dagen ska innehålla... Lycka till med er dag!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
moia
Alltid online

BF: 100603
Status: väntar på tvåan

Inläggav Bellsebubba 19 feb 2008, 09:39

Vi ska ha dop, ifal bebisen vill komfimera sig o sådant när h*n blir större så slipper h*n bli döpt i den åldern. Ja tycker vi ska ha dopet där vi bor men han tycker på gräsö.. Men om vi har de på gräsö så är de ju väldigt många mil bort o då kommer ju inga kompisar dit... O de är ju lite de som är grejen att kompisarna kommer på dopet - tycker jag.
Bild

Bild
Bellsebubba
Alltid online

Nästa

< Återgå till Aprilföräldrar -08

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm