-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Babyshower och dop/namngivningscermoni
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Babyshower och dop/namngivningscermoniHur har ni tänkt göra?
Vi ska ha en babyshower någon gång i mitten av mars, ca en månad innan BF. Det är en amerikansk tradition som jag definitivt tycker vi ska anamma i Sverige! För oss blir det inte så ambitiöst, utan vi kommer ha en liten fest för våra vänner där vi bjuder på mat/snacks och pratar bebis, mig och min mage hela kvällen (hihi!). Och så får gästerna ta med sig presenter till bebisen eller de gravida föräldrarna om de har lust. Vi hade en sådan babyshower för min kompis när hon fick barn för 1,5 år sedan och det var väldigt trevligt. Sen kommer vi inte döpa bebisen. Ingen av oss är döpt och det känns fel att stå med en präst och lova in vårt barn i något vi inte tror på. Så istället blir det någon typ av fest, ungefär namngivningscermoni men jag vet inte hur cermoniellt vi ska ha det. Kanske mer som en "Välkommen till världen"-fest för skrutten. Dit ska vi bjuda både vänner och familj. Vi har inte så mycket idéer om hur festen ska se ut än, men tankarna börjar ta fart. Någon som har några bra tips? Jag tänker mig att festen blir när skrutten är kanske ett par månader, inte tidigare iaf. Eventuellt ska vi ha/utnämna gudföräldrar, det vill min bror. Han och flickvännen är tydligen väldigt villiga kandidater, haha! =)
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoninamngivningskalas tycker jag om! Var på ett själv förra våren, de bjöd på lite mat o dryck o tårta, de utnämnde gudföräldrar, så de fick ett litet skriftligt bevis på att de var det, mycket mysigt! Sedan välkomnade de dottern till världen och berättade om hennes namn
o lite bakgrund till namnet. Jag tyckte det var toppen!!! Så fick hon ju en hel del presenter oxå.... Vi planerar oxå ett namnkalas när det är så dags....(är ju ett tag kvar...) LYCKA TILL!!!
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniVi kommer nog att ha dop/namngivningscermoni utomhus på en kyrkplats i skogen, (om vädret tillåter... låter roligt med en babyshower
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniMin bror o hans sambo ska ha namnfest !! Men de är för att min bror är svensk o hans sambo är muslim sen får bebis döpa sig senare om den väljer att göra de !
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniJa jag antar att vi också får ha någon slags namnceremoni istället för dop. Jag vill ju ha dop men min sambo totalvägrar
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniakaraka Vet inte hur själva dopklänningsritualen kommit till, men skulle ni inte kunna använda den på en namngivningscermoni/välkommentillvärlden ändå. Eller blir det helt fel...
Fick en go liten son, september 2008
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniVi har oxå tänkt ha en namnfest typ... Men jag vet inte alls vad vi ska hitta på...
Men vi har ingen cermoni-känsla!!! Några gudföräldrar kommer vi inte utse, vi är totalt oense om den saken! Jag vill ha nån, sambon vill ha nån annan. Så vi skiter i det helt enkelt... Jag vet bara inte hur denna dag ska se ut! Det är nästa helg, så jag börjar få lite panik!
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniVi ska också ha babyshower i mars, vet inte hur vi ska göra med dop, men troligen kommer hon inte döpas, både jag och min sambo är iof döpta men vi känner inte att det är så viktigt.
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniakaraka: Kan ni inte komma överens om något som ni båda tycker känns bra? En namngivningscermoni kan ju likna ett dop på många sätt, man kan väl t o m kalla det dop om man vill - bara att man gör det precis som man själv vill och plockar ihop delar man tycker om. Hitta en vacker plats att vara på och gör något fint av det, med ingredienser som både du och sambon tycker känns bra!
SweetMary: Det låter stressigt att inte veta riktigt hur det ska gå till, men så länge ni har en grundplan så kommer det säkert bli en väldigt trevlig dag! Alla vet ju vem det är som ska firas, och så kommer resten säkert lösa sig. Jag börjar fundera redan nu på hur vi vill ha det (med två månader kvar tills lillskrutten tittar ut) men det är stor risk att jag hamnar i samma sits som dig. Ska ändå försöka tänka lite mer på vad jag vill att dagen ska innehålla... Lycka till med er dag!
Re: Babyshower och dop/namngivningscermoniVi ska ha dop, ifal bebisen vill komfimera sig o sådant när h*n blir större så slipper h*n bli döpt i den åldern. Ja tycker vi ska ha dopet där vi bor men han tycker på gräsö.. Men om vi har de på gräsö så är de ju väldigt många mil bort o då kommer ju inga kompisar dit... O de är ju lite de som är grejen att kompisarna kommer på dopet - tycker jag.
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|