Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

"Barn skaffar man när man är trött på livet"

Här träffar du andra unga gravida!

"Barn skaffar man när man är trött på livet"

Inläggav JessicaOKennie 09 aug 2011, 20:41

Hej! Jag är en 20-årig tjej som tillsammans med min sambo längtat efter ett barn tillsammans. Men jag känner mig så ledsen på mina nära. Mamma som märkt av det lite (köpte t,ex ny bil och tänkte det vore praktiskt med kombi) hon säger hela tiden att vi ska ta det lugnt och "du är bara 20 år och har precis fått fast tjänst, du har hela livet framför dig" henne ville jag inte vända mig till. Så jag valde att berätta för min bästa kompis när jag tog ut p-staven, men hon reagerar precis likadant "Barn skaffar man när man är trött på livet, skärp dig, vad håller du på med?" Men vadå trött på livet? Barn ÄR livet! Det är ju nu livet börjar! och jag vill vara ung mamma!
Nu har jag i alla fall äntligen plussat och är i 5e veckan! :D Jag och min sambo är hur lyckliga som helst!! Jag vill kunna dela med mig av glädjen! Men när till och med min bästa kompis och mamma säger så, då blir jag rädd att berätta och skäms. Kanske det är helt dumt?? Men hur kan något som är dumt kännas så rätt då?? Någon annan som blir bemött på samma sätt?
JessicaOKennie
Nykomling

Re: "Barn skaffar man när man är trött på livet"

Inläggav Afasi 09 aug 2011, 21:03

Tycker du ska strunta i vad andra tycker! Självklart är det roligt när människor blir lika glada som en själv men det viktigaste är att ni gör det som känns rätt för er!
Din kompis kanske tycker att barn är något man skaffar när man är trött på livet men du behöver ju inte dela hennes åsikt och hon kan inte förvänta sig att du ska anpassa ditt liv efter hennes åsikter. Inte heller din mamma kan bestämma när ni är redo att skaffa barn.

Jag tror att dom säkert kommer att glädjas åt barnet senare när dom insett hur fantastiskt det är, din mamma ska ju få barnbarn! :D Ni kan ju hålla det för er själva så länge ni känner för det. Det är viktigt att ni själva har en positiv inställning och pratar mycket med varandra, att ni liksom rotat ner erat beslut ordentligt och inte låter hårda ord eller låter andras åsikter påverka er.

Grattis till graviditeten förresten och lycka till! Hoppas att allt går vägen! :D
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav Babydoll89 09 aug 2011, 21:06

Grattis till graviditeten , lyssna inte på andra fast ja jag vet det är svårt för man ta åt sig av vad dom säger. Och du har helt rätt inställning, livet börjar på mer eller mindre när man skaffat barn :)
Jag blev gravid när jag var 21 och för snart två månader sen kom hon till världen och det är helt underbart, man ser livet ur ett annat perspektiv.

Hoppas allt gå bra!
Bild

Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v8 augusti 2003
MF v8 juni 2010
Dotter född juni 2011 <3
Babydoll89
Alltid online

BF: 121001
Status: Äntligen har vi blivit en liten familj!

Inläggav EmelieNikki 09 aug 2011, 21:29

STort grattis till graviditeten =) Det är ju NI som ska ha barn inte dem andra. Men jag känner igen orden.. blev gravid som 19åring tillsammans med min dåvarande pojkvän. Har nu en helt underbar son på 2,5år en sambo som jag är tokförälskad i som sonen också ser som sin pappa :) så har vi plussat igen för ett tag sen å ska ha en färsking om en månad! Kan även tillägga att jag hade en vän som var hur negativ som helst när jag blev gravid nu är hon frälst i sonen så alla kan förändras de förstår bara inte förän bebisen är här =)
EmelieNikki
Stammis

BF: 110914

Inläggav Danem 10 aug 2011, 19:03

GRATTIS! :D

Jag fyller 24 och har två underbara och helt fantastiska barn och förstår känslan av att nästan skämmas för att berätta en sån nyhet.. "Alla" tycker ju att man ska leva livet före man får barn men jag har aldrig varit så värst intresserad av annat än barn och har alltid velat ha en familj.
Jag ogillar utekvällar och föredrar att vara hemma, nu när jag har barn är det ännu roligare :)

Känns det rätt så är det ju toppen!
De runt om kommer att ändra åsikt, var så säker. Speciellt när magen börjar synas och ni har en UL-bild att visa, i slutet av graviditeten kommer de att vara svinjobbiga som frågar om bebisen har kommit ännu och sen när bebisen är ute får ni skaffa vakthund för att hålla de borta så ni får lugn och ro.. :wink:
Närå, så illa lär det nog inte bli såklart :lol:

Det kanske kommer vara svårt att berätta om graviditeten då du känner så (jises jag vågade inte berätta för min syrra så jag pratade inte med henne förrän jag låg på förlossningen :shock: ) men du/ni kan istället hitta roliga sätt att berätta på, finns massa trådar och tips att hitta här eller googla fram :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav mellanie 16 aug 2011, 19:27

Jag förstår vad ni menar. Jag känner mig också jätte dum för att jag funderar på att skaffa barn, fast jag är 24 år gammal.

Även om jag inte borde känna så, så gör jag det. Det är svårt att ta ur det så lätt.

Jag har funderat på en sak. När man/om man är gravid, hur och när ska man berätta det? Är det t ex för sent att berätta det för folk v.18?

Min rädsla kring hur folk i allmänhet skulle reagera gör ju att man vill berätta det ganska sent, frågan är om det är vettigt?
mellanie
Nykomling

Inläggav Mullemamman 17 aug 2011, 14:54

Grattis till graviditeten!

Himla trist det där med dina nära.. dock är det inte din "apa" att ta hänsyn till deras tankar om det. Det här är du och ditt liv! Det är DU/NI som valt att bli med barn och det är ni som ska leva med det.

Döttrars relation till sina mödrar kan vara tämligen knepig och jag hoppas att din mor ändrar sin inställning. Hon kanske inte själv är redo att bli mormor än och därför reagerar som hon gör? Hur som helst är det hennes problem, inte ditt.
Likaså din vän. Lite tragiskt sätt att se på barnafödandet men alla kan inte ha samma åsikter och just den får stå för din vän. Ta inte åt dig!

Kramar och lycka till :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

< Återgå till Ung och gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm