-
Graviditet
- Bli gravid
-
Gravid forum
- > Gravid vecka för vecka
- > Första trimestern
- > Andra trimestern
- > Tredje trimestern
- > Allmänna trådar om graviditet
- > Kroppen & gravidkost
- > Hälsa under graviditeten
- > Bebisen i magen & ultraljud
- > Barnets namn
- > Vänta barn - medlemsgrupper
- > Majbarn 2013
- > Junibarn 2013
- > Julibarn 2013
- > Augustibarn 2013
- > Septemberbarn 2013
- > Oktoberbarn 2013
- > Novemberbarn 2013
- > Decemberbarn 2013
- > Januaribarn 2014
- > Februaribarn 2014
- Snack om förlossningen
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!
35 inlägg • Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Elvi: Jovisst, självklart tycker jag att pappan borde vara lika delaktig med barnet/en och det är väl till viss del det jag störs av. Om det hade varit så efter hans arbetstid och på helger så hade jag ju haft betydligt mer egentid och möjlighet att få ordning hemma, då det är mina saker som inte kommit på rätt plats efter flytten. Resten av hushållet vore det ju önskvärt om båda skötte.
Men samtidigt så lägger han mycket tid på att skapa ett större hem genom att bygga klart vår kommande övervåning med sovrum till hela familjen. Just trångboddheten gör det svårare att samtidigt låta henne leka synligt och få något gjort. Många andra kan ju passa på att göra en massa medan barnet sover middag, åtmnstone vi som är fl. Sedan så blir tankarna mindre klara och orken mindre av bristen på sömn, men visst kan det sakta men säkert gå framåt. Det är väl bara jag som saknar min tidigare effektivitet för innan graviditeten fanns sådana dagar, men nu har man fler att tillgodose. Sedan var tanken med att köra iväg männen mer ett skämt, det kommer knappast hända här då vi inte har några sådana alternativ. Vad gäller sömnen så har sambon lättare för att få panikångest och depression, så visst försöker jag skydda honom och oss från det ... Tyvärr reagerar han ofta med ilska när han blir väckt och upptvingad, vilket inte gagnar dotterns sömn ... Just nu är dock avvänjningen uppskjuten med tanke på tänder som ställt till natten ordentligt. Dessutom behöver jag vara i lite bättre form, så man orkar stå emot att amma för att slippa skriken. Tanken är ju att börja en helg så det blir lättare att reparera bristen på sömn dagtid med sambons hjälp. Sedan blir hon förhoppningsvis inte lika arg när hon vaknar när tänderna kommit upp ... hoppas jag ... Två tänder på två dagar sker väl inte varje gång ...
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Elvi: Faktiskt vore det ju finfint om sambon hjälpte lite mer med barnet! Men har lite samma problem som Skogstrollet att sambon har jättesvårt att reagera lugnt om han är tvungen att vakna mitt i natten fast på sistone har han kanske börjat ta det lite bättre...Men sömnskola med honom kommer ju inte att funka.
Senast fixade jag sovandet (eller somnandet) då sambon var på arbetsresa över helgen och nu funderade jag på att ta itu med nätterna och kanske även sluta amma då han är borta nästa helg. Har nu även en liten lättare vecka på jobbet så det kunde vara möjligt att orka med lite sömnskolning. Nu i natt somnade tösen ett par gånger själv efter att ha gnällt en stund så det tycks vara möjligt att få henne att somna utan att amma. Efter tredje gången lyfte dock sambon henne i vår säng men före det var det ju lovande Märkte bara igår igen när jag var ledig att jag ställer väldigt stora krav på mig själv att vi MÅSTE ha det roligt med tösen hela tiden - fast det hade vi ju när vi gick i skogen och plockade svamp (och Unni fyllde sin påse med kottar, lingonris och mossa
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!squiik: Med tanke på våra män låter det som en god idé med sömnskola när han är borta, om det nu är han som langar över tösen i sängen då det funkar med annat. Här åker ju sambon aldrig iväg, möjligtvis att han sover borta när han har facklig kurs i några dagar senare i höst ... så vi får antagligen ta några skriknätter.
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Här förbereder jag mig till skriknätter. Sambon ska till Tallin ikväll och vi åker till mina föräldrar över helgen. Vet nog inte om sömnskolan kommer att ändå fungera nu för mina föräldrar tycker väl inte heller att det är roligt att låta tösen skrika...men vi får se. (Dessutom ser det ut att Unni får nya tänder så det kan ju hända att det skiter sig den här gången...
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Aj då, lycka till!
Här blev jag lite peppad av andra i min månadstråd plus att en i på babyrytmiken menade att det kommer aldrig något bra tillfälle, så i natt gjorde jag ett försök när jag var hyfsat pigg. Sambon är ledig fyra dagar, så jag kan kanske få sova lite extra och han har inget arbete han måste vara pigg på. Dock jobbar jag ikväll och imorgon är vi bjudna på fest så det är ju inte optimalt, men men. Igår slukade hon vällingen och somnade vid åtta. Sedan vaknade hon en stund efter jag lagt henne i sängen så då fick hon bröstet, så jag fick se klart mitt program när jag för en gångs skull såg på tv (Sexlingar i familjen). Strax efter 12 skulle hon definitivt ha mat tyckte hon nog, men jag vägrade ge bröstet utan försökte klappa henne till sömns i famnen, då det inte fungerade i famnen. Det enda som fungerade var att vara i rörelse. Först efter över 1,5 timme lyckades jag få henne att somna om och läggas ner i vår säng efter hon gått med på att äta 40 ml välling. Innan hade hon somnat, men vaknat så fort jag la ner henne och skriket ville jag slippa för att inte få en arg sambo också. Sedan vaknade hon vid 5 och kvart över sju då jag tyckte det var okej att amma henne. Halv åtta var det morgon tyckte hon, men jag fick möjlighet att ligga kvar och vila 1,5 timme. Ingen amning mellan 10 och 5 är väl målet i kombination med längre nattsömn. I början får jag nog ta att hon inte sover i spjälsängen. Då är det ju lättare att klappa henne till sömns igen om hon vaknar, men vissa gånger går det ju inte förstås. Idag är hon allmänt grinig och tuttig så jag hoppas att det inte är förkylning eller fler tänder på g. Ikväll jobbar jag så jag hoppas sambon lyckas söva henne ... Jag får väl pumpa ur lite för att fixa natten efter fem timmars jobb ...
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!squiik: Hur har det gått?
Här gick det bra trots att jag jobbade. Sambon fick en skrikig timma innan hon somnade i babyskyddet vid 20.30. Sedan la jag henne i sin säng efter nio och hon sov till 21.37. Då fick jag ta med henne upp och hon somnade i famnen och kunde läggas i sängen igen. Sedan sov hon och vaknade bara vid 02.30 och 03.37 då hon nästan genast tog flaskan med välling och åt 3/4 dl + 1/4 dl innan hon somnade om inom 10 minuter. Sedan fick hon bröstet vid 06.30 och sov till 7.30 då hon glatt snabbt som attan kröp ner till fotänden. Det är tur att man är van att vakna på fem röda. Vi får se hur det går ikväll när vi ska iväg på fest för första gången med lite mer folk. Å andra sidan har vi ju inte gjort något som inte går att göra borta heller. Vällingflaskan får åka med helt enkelt och hon får kanske sova i babyskyddet eller famnen. Det har i alla fall varit smidigt vällingflaskan så här långt.
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Hej Skoogstrollet! Ni är ju på väg att få lite sömn på nätterna
För oss blev det ingen sömnskola, MEN flickan sov fre-lö natten från 20.30 till 6!!! Fick alltså själv också en åttatimmare på natten och det var ju helt fantastiskt. Nästa natt var sen inte lika bra och senaste natt rent ut hemsk, men nu vet jag ju att det är möjligt för att få sova... Hur gick det med festen?
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!squiik: Jodå, festen gick bra. Vi stannade inte längre än till tio, men Ronja satt mestadels i mitt knä och var nöjd. Det enda otäcka var väl den lilla hunden som är bara lite större än våra katter, men betydlgt mer framåt. Sedan somnade Ronja gott i mitt knä kvart över nio efter bara lite välling. Det tog tid att somna då hon var jättetrött, men skrikkalaset slapp vi ändå tack och lov.
Sedan blev natten ett helsike. Hon vaknade med en kvarts mellanrum och sedan sov hon mellan oss och vakna typ varje timma då hon blivit snuvig av en förkylning. Däremot så funkade det med bara välling och ammades först efter fem. Igår kväll fick hon ett bad och Ventoline på kvällen. Hon somnade 21.15 och sin vana trogen vaknade hon efter mindre än en timma och fick sova mellan oss. Där sov hon till 3.05 för välling och sedan ammades hon 5.35 och 6.05. Kvart över åtta tyckte Ronja att det var morgon. Däremot var jag halvdöd vid 5.35 för då hade väl den föregående natten gjort sitt ... Summa summarum har vi fyra nätter i rad lyckats låta bli att amma och ge välling istället och amma först efter 5. Hon har överlag varit på bättre humör och lättare att söva om de tre senaste nätterna. Sedan önskar jag väl fortfarande få bort de täta målen på morgonkvisten och istället bara äta en gång och sedan sova till 7-8 eller totalt 11 timmar. Det vore guld värt för mig. Nu är vi ändå tillbaks i ett annat av hennes gamla mönster, bättre än varannan timme i alla fall, men än är inte målet nått. Jag hoppas ni får det bättre i natt.
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Det låter trevligt att ni börjar få det o fungera
alla måste ju hitta sina egna sätt. Undrar dock om ni prövat med riktig gröt på kvällen? kanske det skulle hålla magen mättare än enbart välling? Har iaf funkkat för vår tjej. Gett en portion gröt gjord på halv dl flingor och så har hon druckit 1 dl ersättning. Det klarar hon sig på tills morgonen. Då äter vi frukost som är gröt och 1 dl ersättning efter. Så har vi gjort sen hon var 5 månader. När vi började med gröten på morgonen slutade jag med amningen innan frukost. Nu har hon ju dock fyllt 1 år redan, så nu är det nog vanlig mjölk som gäller =)
Re: Barnet vaknar på natten igen! Hjälp!Elvi: Då vi inte fått till det tidsmässigt med 2 mål lagade mat än så har hon fått gröt på 1 dl vatten klockan fem och 1 dl välling runt åtta. Ibland har jag ammat henne lite emellan också. Allt för att få henne tillräckligt mätt ... Gröten vi kört på är gjord på köpt pulver. Jag har verkligen försökt ge henne mer, men då vägrar hon öppna munnen. Ibland kan jag lura i henne någon sked frunktpuré efteråt. Någon hemmagjord gröt har jag inte testat.
Ja, nu verkar det ju inte som hon äter knappt något före fem även om hon vaknar några gånger. I natt får hon hålla till godo med det lilla som är kvar i nappflaskan, om hon nu vill ha något. squiik: Hur har det gått sedan ni kom hem? Här hade vi en grinigare natt med tre uppvaknanden på ca en timme. Till slut fick hon lite Ventoline och sedan lugnade det ner sig kändes det som. Jag är ju rätt van vid att hon vaknar tätare efter fem igen. Nu har vi haft kvällsuppvaket utan överflytt till vår säng, så nu får vi se hur det går. Snuvig är hon tyvärr igen sedan hon hamnade i sängen.
35 inlägg • Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
|