-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Barnets efternamn?
31 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Barnets efternamn?Jag och min sambo har olika efternamn..
Och folk verkar tycka det är jätte konstigt att jag vill sätta hans namn på vårat kommande barn.?! För mig är det något helt naturligt då jag har min pappas namn men ej min mamma, då dom aldrig lyckats gifta sig efter 35 år tillsammans Nån mer som kommer göra samma sak?
Re: Barnets efternamn?Haha vad är det som är så konstigt med det?
Vi ska också ta sambons efternamn på bebisen och vi har ändå tänkt gifta oss nångång så det är väl lika att ta det direkt då, sen eftersom vi inte är gifta ännu känns det som lite mer samhörighet eller vad man ska säga för honom och bebisen tycker jag.
Re: Barnets efternamn?Våran bebis skall oxo få pappans efternamn, men mitt som mellan namn.
Inget konstigt i det tycker jag... Jag har min pappas efternamn. ![]() ![]() [/url]
Re: Barnets efternamn?Vi skall ta sambons efternamn men jag skall också byta till hans efternamn, för vi vill heta samma allihopa.. fast vi skall inte gifta oss än utan när vi sparat ihop så vi kan få det bröllopet vi vill ha utan jag skall bara skicka in och byta efternamn helt enkelt
Re: Barnets efternamn?Ja, men jösses! Det spelar väl ingen roll VEMS namn man väljer, huvudsaken är ju att det är det som känns bäst tycker man ju?! När min dotter föddes (108 år sen ungefär...) reagerade folk precis tvärt om! "Va? Ska hon ha ditt efternamn???" Kanske är det något som tenderar att ändra sig?
Jag stod på mig och ville välja mitt namn då det är ett släktnamn. Det är jag evigt glad för idag då jag inte längre bor med min dotters pappa. Även nu då jag gift mig har vi, jag och mannen, valt att ta mitt och Olivias efternamn då han hade ett vanligt son-namn...
Re: Barnets efternamn?Vi ska ta mitt namn till vårat pyre. När vi gifter inom en snar framtid ska även min sambo ta mitt efternamn. Det är väldigt ovanligt, det är bara ungefär 30 st som heter det i hela Sverige. Min sambo däremot har ett son-namn, och jag har sagt hela mitt liv att jag aldrig kommer byta bort mitt efternamn mot ett sådant
Re: Barnets efternamn?Vår bebis kommer få min sambos namn, inte för att vi planerar att gifta oss eller det ena är finare än det andra, utan mest för att inget av hans fem brorsbarn har sina pappors efternamn och jag har en lillebror som är traditionell av sig och med största säkerhet kommer gifta sig, så min pappas efternamn kommer nog gå vidare.
Re: Barnets efternamn?Min lilla pingla ska också ha mitt namn som mellan namn och pappans som efternamn
Re: Barnets efternamn?Vårat knyte kommer också få pappans efternamn, mest för att jag tycker hans namn är finare plus att vi ska gifta oss när tiden är rätt, sen att det skulle bli världens krångligt att byta på både mig och barn sen är ju en annan femma, när vi gifter oss har ju redan barnet sin pappas namn. Sen är min sambo väldigt traditionsenlig iaf vad gäller detta så jag skulle nog aldrig lyckas övertala honom till något annat och eftersom vi ändå ska gifta oss så spelar det ju ingen roll..
Re: Barnets efternamn?Har oxå planerna på det där med giftermål och då får ju alla samma namn.
Tänkte förut att sambon skulle byta till mitt då, det är lite ovanligare än hans.. men sen kom vi på att han heter samma som min bror.. så tar han mitt efternamn. Ja.. så heter min bror och min sambo samma sak! Ingen bra ide kanske
31 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
|