Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Behålla barnet eller inte?

Här träffar du andra unga gravida!

Behålla barnet eller inte?

Inläggav Tjej89 07 jan 2011, 17:21

Igår fick jag reda på att jag är gravid. Jag blev både glad och ledsen, men framförallt rädd. Det är nämligen så att jag har extremt dåligt självförtroende och är i en rätt jobbig period i mitt liv. Därför jobbar jag inte för tillfället. Jag bor tillsammans med min sambo och han jobbar heltid och får ut ungefär 15.000kr i månaden. Jag är 21 och han 23.

Nu behöver jag lite tips och råd!

Jag vet inte om jag hade klarat att ta hand om en bebis med tanke på hur min situation ser ut. Men tanken att göra abort får mig att gråta varje gång.

Är jag egoistisk om jag beslutar mig får att behålla det? Kommer jag kunna ge den en uppväxt som den förtjänar?

Det är så jobbigt!
Tjej89
Nykomling

Re: Behålla barnet eller inte?

Inläggav BellaSanta 07 jan 2011, 17:47

Om du kommer att kunna ge din bebis den uppväxt som den förtjänar kan enbart du själv svara på. Jag vet inte riktigt vad för slags uppväxt du tänker på, men att du är nere eller har dåligt självförtroende gör dig automatiskt inte till en framtida dålig mamma. Det finns hjälp att få och nu är väl ett väldigt bra tillfälle till att ta tag i ditt dåliga mående och söka hjälp?

Ekonomin löser sig alltid om man vill. Föräldrapenning kommer du att få och också barnbidrag. Det brukar ligga på en runt 5000kr i mån +1050kr för de som saknar sjukpenninggrundande inkomst. Kolla med Försäkringskassan. Du är ung, jag var 22 när jag fick min dotter och jag mådde psykiskt dåligt, saknade anställning och förhållandet med flickans pappa tog slut 8 månader efter att hon var född. Jag klarade det eftersom jag var tvungen att klara det. Det fanns inget alternativ för mig. Jag ville ge min flicka allt jag kunde och därmed tog jag mig själv i kragen och försökte med alla medel att ordna upp mitt liv. Att få barn gav mig ett syfte, en drivkraft för att göra något med livet. Jag utbildade mig till slut och har idag fast heltidsjobb och det liv jag alltid önskat. Vad är det som säger att inte du också skulle kunna få det?
Bara det att du ställer frågan om du klarar det visar att du är omtänksam och tänker framåt, du behöver bara lite stöd för att klara det tills du kan stå på egna ben. Har du familj som kan stötta så var inte rädd för att be om hjälp. Kontakta en barnmorska och berätta om dina rädslor och tankar, be om samtalsstöd. Kontakta försäkringskassan och kolla vilket ekonomiskt stöd som du/ni kan få. Tänk på att folk idag får barn utan en tanke på ekonomin i Sverige och klarar sig ändå.

Du får gärna skriva till mig privat om du vill. Jag jobbar som socialsekreterare inom ekonomi och träffar många unga mammor/fattiga föräldrar.

Lycka till!
glamouramamama.wordpress.com
Bild
BildBild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav Tjej89 07 jan 2011, 18:41

Har skickat meddelande till dig, men vet inte om det kommit fram?
Tjej89
Nykomling

Inläggav BellaSanta 07 jan 2011, 19:14

Det kom fram, har svarat! :)
glamouramamama.wordpress.com
Bild
BildBild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav DessiDessi 09 jan 2011, 13:56

Tjej89, verkar som har du fått väldigt bra svar och råd i tråden här! Håller alla tummar för dig, oavsett vad du än väljer!
Bild

Bild

090825 - Missfall v. 5
100114 - MA v. 10 + 5

110421 - Vilmer föddes!
DessiDessi
Alltid online

BF: 121210
Status: Mamma till Vilmer

< Återgå till Ung och gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm