behövs till nyfödd?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

behövs till nyfödd?

Inläggav Tira 14 dec 2008, 21:36

Jag e ju inte alls i närheten av förlossningen men e lite nyfiken på vad man kan behöva till barnet., kanske fler som vill veta med som snart ska föda. Vad för typ av Kläder o annat när man är på bb o kommit hem, i mitt fall till ett sommarbarn? Sen får man ju klart massa saker..men kanske något man inte brukar få som man bör ha med sig eller hemma?

Tjejen som vill veta så mycket som möjligt.. :) e ju så mysigt o intressant!
Användarvisningsbild
Tira
Alltid online

Re: behövs till nyfödd?

Inläggav pussgurkan 14 dec 2008, 21:41

Hej!

Det här kopierade jag igår från en tråd här!
Tyckte den verkade bra att utgå från! :D

TIPS! på bra saker att köpa innan BF !!
av Jenima tis dec 11, 2007 10:29
Nu ligger listan uppe på rätt plats! Lättare för er newbisar att hitta den Nu har jag lagt till vad som kan va bra att ha med till Förlossningen också!

Till Mamma
AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
Amningsinlägg
Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
Amningspump
Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
XL Bindor
Trosskydd
Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
Blöjhink
Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
Salva (för rödlätta rumpor)
Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
Badbalja ( gärna med en badhjälp för att bespara era ryggar)
Barn/Bad olja
Badhandduk
Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
Bärsele/Bärsjal
Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
Spjälsäng
Spjälskydd
Filt
Kudde
Sängkläder
-lakan
-örngott
-påslakan
-madrasskydd
Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
Mobil
Napp (flera olika!)

Till Lek/Fritid
Babysitter (reglerbar!)
Babygym
Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
Hoppgunga
Gåstol
Gåvagn
Bitleksaker

Övrigt
Modersmjölksersättning
Termometer feber/bad
Snorsug
Nappflaska med anpassad dinapp (Skall du inte amma behöver du ung. 4-5 flaskor)
Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
"Mitt första år"
Behållare till infrysning av bröstmjölk

Med till Förlossningen/BB

Till mamma

- mjukisdress (gärna 2 uppsättningar)
- pyjamas
- innetofflor
- amningsbh
- amningsinlägg
- underkläder (Vissa sjukhus förser er med stora nättrosor, dom är jättebra dom första dagarna, så "låna" gärna med er ett par hem)
- bindor(sjukhuset förser er med stora bindor som påminner om blöjor, dessa är super dom första dagarna när du blöder som mest)
- nessesär (med det du tror du behöver på bb)
- kamera
- betalkort(mynt)
- tidningar
- godis
- CD
- mvc journal
- leg.
- patientbricka
- förlossningsbrev

Till bebben
- pyjamas/sovpåse (se ovan ang. sovpåse)
- 3st boddys
- 2st byxor till bebben (dom spyr en del)
- 1par strumpor
- mössa
- filt
- beroende på årstid; ytterkläder
pussgurkan
Alltid online

Status: Mamma till en liten kille född i v 26+5!

Inläggav Tira 14 dec 2008, 21:54

jaa vilken tur..minns den listan nu, har haft den..men min externa hårddisk har pajat o självklart låg den listan där. TACK TACK!
Användarvisningsbild
Tira
Alltid online

Inläggav Nirmala 14 dec 2008, 22:14

Tira: Visst behöver man förbereda inför att bebisen ska komma, men allt det som står på den listan behöver du absolut inte skaffa! Framför allt inte innan barnet är fött och förmodligen inte senare heller...

Mitt tips är att du ser till att ha koll på:

-babyskydd (bilbarnstol)
-vagn
-skötplats (skötbord eller skötbädd, vad som passar hos er)
-badbalja
-sovplats (spjälsäng/vagga/korg)

I klädväg så är det bra att ha några uppsättningar av allt, t ex 4 body, 4 par byxor, 4 pyjamas, några strumpor, nån hjälm/mössa till första tiden. Köp inte för mycket i de minsta storlekarna, barnet växer fort ur de kläderna. Dessutom brukar man få mycket kläder av släkt och vänner. Jag tycker det är bättre att komplettera efter hand sen som man märker vad man behöver. På sommaren är det mycket lättare, då räcker det med en filt i vagnen för att barnet ska hålla sig varmt.

Avslutningsvis vill jag avråda från att skaffa amnings-bh innan barnet är fött. Visst, en kanske kan vara skönt att ha med sig till förlossningen. Men jag gick upp 2 kupstorlekar när amningen satte igång så hade jag köpt en massa innan så hade de ändå inte passat sen när det var dags att använda dem.

Det blir lätt så hysteriskt kring allt man bara måååste ha till sin bebis. Lita på dig själv och känn efter. Att köpa en badtermometer tycker jag t ex känns något överdrivet. Det är bara att doppa armbågen i vattnet så känner du om det känns lagom. Det är ingen exakt vetenskap att barnet måste bada i exakt en viss temperatur.

Lycka till i djungeln av prylar! =)
Bild

Bild
Nirmala
Alltid online

Inläggav Fridelina2 14 dec 2008, 22:15

Glöm inte mobilen väl laddad med pengar. Man ska ringa eller smsa de 158 närmsta vännerna och släktingarna de första dygnen. :lol:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fridelina2
Alltid online

BF: 090403

Inläggav Kattmamma 14 dec 2008, 22:21

Barnvagn, babyskydd, skötbord och lite kläder till babyn är väl det viktigaste. Köp inte för mycket i storleken 50-56, de växer ur kläderna ganska snabbt. Några bodies, byxor, strumpor, en kofta, mössa och några pyjamasar.

Amnings-BH håller jag med om att du bör vänta med att köpa. Hade jag köpt amnings-BH innan förlossningen hade jag haft för små BH:ar. Mina bröst blev ordentligt mycket större när de fylldes med mjölk.
Kattmamma
Alltid online

Inläggav Jonette91 14 dec 2008, 23:44

oj jösses ni gör mig orolig här borta.... jag som tyckte mina bröst har vuxit tillräckligt redan.... men å andra sidan tycker jag mina är för stora normalt sett hur ska min stackars rygg orka med två storlekar eller så till?? :shock:
BildMake a pregnancy ticker
Liten är beräknad till 13/8 -11

Vår underbara Amanda Föddes 21/5 -09 12 dagar innan beräknat^^ välkommen till världen älskling

.
Jonette91
Alltid online

BF: 110813
Status: Gravid, mamma & sambo

Inläggav Kattmamma 14 dec 2008, 23:53

Jonette91 skrev:oj jösses ni gör mig orolig här borta.... jag som tyckte mina bröst har vuxit tillräckligt redan.... men å andra sidan tycker jag mina är för stora normalt sett hur ska min stackars rygg orka med två storlekar eller så till?? :shock:

Mina bomber växte till... atombomber efter mjölkproduktionen kommit igång och det bara sprutar mjölk ur dem. Det blir ju inte så för alla, men det kan vara smart att vänta med amnings-BH tills efter förlossningen.
Kattmamma
Alltid online

Inläggav Nirmala 15 dec 2008, 00:22

Jag gick som sagt upp två kupor när mjölken rann till och när jag slutade amma gick jag ner en av dem igen. Undrar hur det ska bli den här gången?! :shock: Jag var hyfsat storbystad redan från början och känner mig inte så där vansinnigt sugen på att få ännu större...
Bild

Bild
Nirmala
Alltid online

Inläggav Tira 15 dec 2008, 10:22

vad är babyskydd???

Jag har faktsikt redan köpt amningsbh..inte riktigt meningen. Jag hade köpt ett par fina trosor o sen ville jag ju ha bh till, men den som skulle vara till passar ju inte mig..har 75dd/e o då drog jag till en annan butik o hittade en som var så lik trosorna med svart spets o ville prova den...så sa hon i butiken sen att det var en amningsbh. Men så var jag så nöjd med den o den var snyggast av alla de jag hade provat den dagen, så sa jag att jag tar den ändå..jag e gravid o det e ju bara plus..(om den nu passar sen med :S)

Men den kostade bara 200 o jag brukar få lägga 400-500 på en bh. Så det får va så länge jag kan ha den då. Men vi tod någon kupa större vet jag för hon sa det så att jag kan växa lite i den. Men vi får se hur det blir sen helt enkelt. Ännu hgar inte mina bröst växt, inte så jag märker skillnad i bh-storlek, skönt!
Användarvisningsbild
Tira
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm