-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
BF enligt VUL?
4 inlägg • Sida 1 av 1
BF enligt VUL?Idag var jag på tidigt VUL för att se hur det stod till där inne (fick missfall vid förra/första graviditeten).
Till vår stora glädje såg allting bra ut och vi kunde se det lilla hjärtat slå! Ultraljudet på våran Mvc är från stenåldern men läkaren sade, efter att ha mätt fostret, att enligt det skulle jag nu vara i vecka 8+4 vilket kändes lite trist eftersom vi trodde att vi idag var i vecka 9+3. Blir lite förvirrad. Enligt sista mensens första dag är BF 1 augusti. Enligt den dag jag vet att jag hade ägglossning är BF 2 augusti. Och enligt VUL med antikvärde är BF 7 augusti. Inte för att det är någon enorm skillnad men varje dag känns ju som en evighet då man bara vill komma förbi den där efterlängtade veckan 12!!! Vad är egentligen säkraste uträkningen? Den lilla räkan rörde sig ju hela tiden så hur säker kan man va på att vi fick en rättvis bild? Det gick inte att ta något foto heller med det uråldriga UL... (Men man får va glad att det gick att se någonting överhuvudtaget!) Gott nytt år till er alla, hoppas på barn och graviditeter till tusen under 2011!
Re: BF enligt VUL?Grattis till graviditeten
Enligt min läkare och BM är det säkraste den datum man får vid ultrajud. Min BF skulle enligt sista mensen vara 9.5 men UL på sjukhuset säger 10.5 medan UL hos privat klinik säger 15-16.5. Jag litar på sjukhusets datum. Du ska inte bli förvånad om ditt BF blir flyttat ett par gånger ännu under resans gång.Det är alldeles normalt och mycket mycket vanligt. På RUL som oftast görs mellan vecka 18-20 brukar man fastslå det slutgiltiga BF, när man har mätt alla tänkbara organ och ben och alt annat på bebis. Det handar ju om mm och cm, och precis som du säger så rör ju bebis på sig, och det är inte alla gånger den vill vara med till mätningen
Re: BF enligt VUL?du får ditt bf på rutin ultraljudet, och dom tar ingen hänsyn till din mens eller så.. och det är rul-datumet man utgår från för att avgöra eventuell prematur eller överburenhet osv.
tycker 7 aug låter toppen, det är världens bästa bf
Re: BF enligt VUL?Jag var på VUL den 27/12 och trodde då att jag var i v 9+2 men fick reda på att enligt lilla plutten mått att jag var i v 8+0.
Kännde mig precis som du lurad på en vecka... Och det känndes helt plötsligt som en evighet tills v.12. Efter mycker räknande hit och dit så inser jag nog att datumet stämmer ganska bra ändå. Hade nämligen sen ägglossning och befruktningen kan ju ske några dagar efter. Så tror det stämmer ganska bra! Spännande att se vilket datum man får på rutin-UL om allt går vägen dit...
4 inlägg • Sida 1 av 1
|