Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

blodkorv

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

blodkorv

Inläggav idamarja 07 apr 2009, 11:30

undrar om det är okej att äta tex blodkorv som man har kokar i tarmar från tex. ren & älg, innehåller tarmar i likhet med lever mkt a-vitamin? Och så tänkte ja om det är så att tarmar är a-vitaminrika, kan ja då bara äta själva innehållet i korven och inte fjälstret/tarmen?

Blodmat är ju nyttigt så ja tänkte hur det är med den här kombinationen :)
idamarja
Stammis

Re: blodkorv

Inläggav TeresaHellgren 14 apr 2009, 19:13

idamarja skrev:undrar om det är okej att äta tex blodkorv som man har kokar i tarmar från tex. ren & älg, innehåller tarmar i likhet med lever mkt a-vitamin? Och så tänkte ja om det är så att tarmar är a-vitaminrika, kan ja då bara äta själva innehållet i korven och inte fjälstret/tarmen?

Hej Idamarja och förlåt jättesent svar!

Nu har jag förstått varför jag inte alltid får påminnelser till min mail om att det kommit in ett nytt inlägg - det är när nya trådar skapas! Jag får bara påminnelser när den största tråden uppdateras... :shock: haha jaja.

Jag tror inte tarmar är rika på a-vitamin. Tror det är helt ok för dig att äta blodkorv. Men jag slår livsmedelsverket en signal imorgon och skriver sen här igen imorgon - antagligen på kvällen.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav TeresaHellgren 15 apr 2009, 18:22

TeresaHellgren skrev:
idamarja skrev:undrar om det är okej att äta tex blodkorv som man har kokar i tarmar från tex. ren & älg, innehåller tarmar i likhet med lever mkt a-vitamin? Och så tänkte ja om det är så att tarmar är a-vitaminrika, kan ja då bara äta själva innehållet i korven och inte fjälstret/tarmen?

Nu har jag förstått varför jag inte alltid får påminnelser till min mail om att det kommit in ett nytt inlägg - det är när nya trådar skapas! Jag får bara påminnelser när den största tråden uppdateras... :shock: haha jaja.

Jag tror inte tarmar är rika på a-vitamin. Tror det är helt ok för dig att äta blodkorv. Men jag slår livsmedelsverket en signal imorgon och skriver sen här igen imorgon - antagligen på kvällen.

Hej igen Idamarja!

Jag hann tyvärr inte ringa idag, men satsar på att hinna det imorgon istället. Skriver dig sedan här igen.

Du kanske redan har hunnit kolla upp detta på annat håll?
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav TeresaHellgren 16 apr 2009, 21:05

TeresaHellgren skrev:
TeresaHellgren skrev:

Hej igen Idamarja!

Jag hann tyvärr inte ringa idag, men satsar på att hinna det imorgon istället. Skriver dig sedan här igen.

Du kanske redan har hunnit kolla upp detta på annat håll?

Inte heller idag hann jag ringa! Men jag blir ändå mer och mer säker på att det inte finns någon anledning för dig att undvika blodkorv. Vad jag vet från mina anatomilektioner så består tarmar mest av glatt muskulatur och muskler innehåller inte några höga halter a-vitamin. Nu vågar jag knappt säga igen att jag ska försöka hinna ringa imorgon för att dubbel-dubbel-kolla detta, men jag lovar iallafall att skriva till dig här igen så snart jag hunnit ringa.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm