Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Blödande Brööstvårtor =(

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Blödande Brööstvårtor =(

Inläggav Pollypop 10 apr 2011, 13:33

Hej hej alla fina där ute.
Har nu ammat våran lilla kille sen födseln förca 2 veckor sedan men precis som med mina andra barn så får jag blödande sår på bröstvårtorna trots att han tar ett bra tag och trots bristen på andra komplikationer. Med Tjejerna tog det närmare två månader med båda innan problemen försvann men jag vet inte om jag klarar 2 månader med tårar en gång till...

Bröstvårtorna blir liksom torra och spricker.. Smörjer dem med bröstmjölk, har provat bröstvårtssalva, amningsnapp med mera med mera och INGET funkar. Problemet är att det inte bara är när jag ammar som jag får sår, utan även när jag pumpar. Jag vill så innerligt gärna fortsätta amma min son, eftersom jag vet att det är det som är bäst för honom, och jag har ju klarat det här förut.... Men hur länge till kan man klara med smärta som känns som om någon karvar i bröstvårtorna med skallpell och sen biter i dem?:( :shock:

Snälla är det någon som har liknande erfarenheter eller som kan komma med bra tips på hur jag ska lösa det här?!? :cry:

Oj vad långt det här blev nu, förlåt!

Kramar Pollypop!
Bebis
Bild

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 110409
Status: Sambo och förlovad

Re: Blödande Brööstvårtor =(

Inläggav Miss_K 10 apr 2011, 14:57

Usch stackare!! :(

Jag tycker att du kan ringa amningshjälpen. De kommer kanske kunna hjälpa dig med tips på hur du kanske kan skifta ställning så det inte gör så ont osv. Sedan tycker jag inte att du ska pumpa utan handmjölka för att vila bröstet.
Hoppas verkligen att det kan ordna upp sig!
Kram
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Vitlilja 10 apr 2011, 17:40

Hejsan.
Jag har haft väldigt mycket problem med mina bröstvårtor, jag får också så det blir torrt och det spricker för att sedan bli blödande sår på ena bröstvårtan. Den andra ser bra ut nu iaf, men det var värre förut.
Det hel började på bb för att sedan bara bli värre och värre!
Slutade med att jag satt och grinade och nästan skrek för att det gjorde så ont. Så jag fick till slut göra en odling på vårtorna och det visade på båda svamp och bakterieinfektion..
Fick penicillin och svampdödande i kapselform så allt blev jättebra.....fram tills jag slutade med penicillinet... då började besvären igen på höger bröstvårta.

Nu har det börjat bli bättre, det efter att jag smörjer med bepanthen(stavning?) eller purelan efter varje amning(ganska mycket eftersom jag annars blir torr, brukar ta varannan).

Jag tycker att du ska ringa och kräva en odling för att se om det kan vara något(svamp eller bakterier) som ställer till det för dig, då går det ju att behandla.

Jag kan ju säga att jag fortfarande har problem att amma på höger bröst trots amningsnapp men på vänster ammar jag utan amningsnappen nu:D och det gör inte ens lite ont.

Hoppas det löser sig för dig!
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav EmmaStina 11 apr 2011, 18:45

Hej!
Jag har upplevt ungefär samma problem, har försökt att amma men det går inte. Får sår och blöder så fort jag försöker. Men som tur är kan jag pumpa i alla fall. Men ett tag använde jag amningsnapp och då tog det i alla fall längre tid innan det började blöda.
Jag lider med dig och önskar jag hade något bra knep men tyvärr. Jag har själv gett upp amning helt och pumpar bara. För den smärtan som uppstår vid amning gjorde att jag nästan blev "rädd" för min lille son och det vill jag inte bli.
Lycka till och hoppas att du kommer på något bra!
BildBild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav Loam 17 sep 2011, 13:40

Hej! Hade samma problem som du med båda mina barn. Hade lite mindre ont i det ena än i det andra.Jag ammade med det bröstet och handmjölkade det andra och sen när det läkt hyfsat så bytte jag bröst. Efter två veckor var båda läkta. Produktionen var ju förståss större i ena bröstet, men det jämnade ut sig igen med tiden. Det gör ju så jäkla ooont. Jag lider med dig.. jättemycket... Det finns ju amningsnapp också att sätta på bröstet, men det funkade inte för mig. Lycka till!
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

Inläggav Vitlilja 17 sep 2011, 13:55

Pollypop: Hur har det gått?
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav CamillaG 18 sep 2011, 05:25

Jag hade ocksa jattemycket problem med min son...i 5 manader!!! Jag lider med dig for det ar ingen rolig erfarenhet. For mig sa kandes det battre nar jag la sma kylda gel kuddar i bh:n efterat. I mitt fall sa var det sa att min son hade for tajt overlapp sa han kunde inte amma utan att knipa sonder mina brostvartor varje gang vilket gjorde dom sariga och omma. Nar han fick tander slappte overlappen och vips blev amningen mycket battre. Jag gick till en amnings hjalp som upptackte detta men man tyckte inget behovdes goras (man kan klippa upp lappen precis som med bebisar som har tunghafta). Jag hade kollat som nagon ovan namnt om svamp o dyligt om inte det ger nagot resultat sa kolla om dina brostvartor ser ihopknipta ut efter amningen, kan ju vara ett tecken pa liknande problem som jag hade med min son.

Lycka till och hoppas det loser sig sa du slipper pinas
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Bor: I Florida

Inläggav Stina 10 nov 2011, 21:52

Hur gick det Pollypop? Känns det bättre nu?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav FruMadde4barn 11 jan 2012, 04:32

purelan salva finns på babyland och bra amningsinlägg meddela
FruMadde4barn
Nykomling

Inläggav kristallklarvinter 11 jan 2012, 09:12

Ser att det kanske är lite sent nu, men till alla andra som sitter med liknande problem rekommenderar jag e-vitaminkapslar. Man skär ett snitt i kapseln och masserar ut innehållet på bröstvårtan och vårtgården. Kan med fördel även användas på magen och bröst vid graviditet.
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Nästa

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm