-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Början på kolik?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Början på kolik?Hejsan,
Vi har en underbar liten bebis på 4 veckor som har massor av bubblor i magen. På nätterna ligger han och trycker och kämpar med hela kroppen för att få ut luften. Han gråter inte utan gnäller mest eller gör sina tryckande ljud.... Är lite orolig att detta är en början till kolik. Ni som har barn med kolik, var det såhär i början och sen ökade det eller kom det mer plötsligt? Har börjat med sempers magdroppar så ska se hur det fungerar. Funderar även på vad jag ätit om det kan ha påverkat honom. Någon som vet om man kan äta laktosfria mjölkprodukter eller är det soyamjölk/havremjölk etc. som gäller om han är känslig? Tacksam för alla råd och tips!!!
Re: Början på kolik?Min lilla vincent är 6 veckor o han ha haft bubblor i magen i några veckor nu men våran barnmorska bad oss testa Minifom droppar som man köper på apoteket, dom funkar jätte bra han ha inte lika ont i magen längre =)
värt att testa
Re: Början på kolik?De flesta bebisar har magknip i perioder. Riktig kolik är inte speciellt vanligt. Ge magdroppar en vecka för att se om det blir bättre, det gjorde jag och slapp ändra på kosten. Jag har hela tiden ätit det jag vill och det har funkat bra så länge hon fått dropparna!
Re: Början på kolik?Nu har det gått ca en vecka men det har inte blivit bättre trots att jag uteslutit alla mjölkprodukter och gett honom sempers magdroppar. Det är som ni säger säkert massa luft i tarmarna som spökar men man blir lite smått frustrerad när man får ca 2-3 timmars sömn per natt...
Min barnmorska sa att de inte längre rekommenderade minifom p.g.a. att det var för mycket konserveringsmedel i dem, har ni hört ngt om det? Nu är det läggdags...lite ångest då man vet att man inte kommer få sova speciellt mycket, men håller tummarna att det vänder snart.
Re: Början på kolik?De va konstigt att dom inte rekommenderar minfom för de är ju till för just gasig o ond mage,den delar lixom upp stora gasbubblor till mindre så att dom inte gör lika ont o blir lättare att få ut...inget jag hört om men nu e ju min kille rätt stor.... men när han var 0-3 mån fick han minfom,först 10 droppar innan varje måltid o när de inte hjälpte sa min bvc sköterska att vi skulle öka till 15 droppar o då hjälpte de faktiskt
Re: Början på kolik?82:an: Jag har en dotter på 6 veckor. Har sedan ca 2 veckor tillbaka givit henne Minifom. Har inte hört att det inte skulle vara bra. jag tycker det har fungerat bra på Ella. Visst kan hon ha lite magknip ibland. Men hon sover bra på nätterna. Senaste nätterna har hon somnat runt kl 21 och sovit till ca halv fem. Är guld värt för en trött mamma som verkligen behöver sin natt sömn... Lycka till
Re: Början på kolik?Vår lille ligger också och "krystar" och grymtar en period på natten och kämpar med magen. Jag brukar hjälpa till genom att dra upp hans ben mot magen och massera med benen mot magen. Då blir det racerbil i brallan vill jag lova. Bubblorna kommer ut ut fortare så vi kan byta blöja och sen fortsätta sova.
Kan vara värt att prova om du inte redan gjort det! bickyn.blogspot.com
Re: Början på kolik?Hittade den här informationen när jag sökte runt lite grann. Tror nog att jag skippar dropparna, känns inte helt ok. I Norge ska de tydligen vara förbjudna...
Men, alla gör sina val och studierna verkar ju väldigt osäkra. Läkemedelsverket: Det finns inte skäl till restriktioner i användningen av läkemedel som innehåller parabener som konserveringsmedel, till exempel Minifom orala droppar. Som vid all läkemedelsbehandling bör dock lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas. Våren 2007 avrådde det norska Legemiddelverket från okritisk och långvarig behandling med Minifom, orala droppar som används huvudsakligen vid spädbarnskolik. Detta läkemedel innehåller som konserveringsmedel en blandning av parabener (metyl-, etyl-, propyl-, isopropyl- och butylparaben). Norska Legemiddelverket menar i sin avrådan att vissa parabener kan ha en möjlig hormonliknande effekt. Läkemedelsverket har gjort en egen värdering av kunskapsläget angående parabener. Läkemedelsverket konstaterar att det inte finns skäl till restriktioner i användningen av läkemedel med parabener, inklusive Minifom. Granskade djurstudier visar att metyl- och etylparaben inte har ogynnsamma effekter på reproduktionsförmågan hos djur. Höga doser propyl- och butylparaben har visat svag påverkan på hormonnivåer och spermieproduktion hos djur. De granskade djurstudierna har flera brister och betydelsen av fynden för människa är svårbedömd. Det kan därför inte helt uteslutas att det kan finnas risker med långtidsbehandling av spädbarn med höga doser av vissa parabener. Läkemedelsverket kommer därför att verka för att dessa parabener ersätts med andra konserveringsmedel i Minifom. Som vid all läkemedelsbehandling bör lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas.
8 inlägg • Sida 1 av 1
|