Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Borås vs Östra

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Borås vs Östra

Inläggav MammaA 15 aug 2010, 20:23

Hej, jag undrar var ni som fött barn på Östra och Borås har haft för erfarenheter av omhändertagandet av er där,Är ni nöjda med bemötandet, vården tex.
Kände ni er trygga?

Jag har bara erfarenhet av Borås, med hade en lätt förlossning men tivdes inte med personalen då barnmorskan var stressad och lyssnade inte på mig, jag var INTE krävande eller gnällig.
Det blev problem när dom skulle sy ihop mig ,det tog 1,5 tim och det gick inte att bedöva mig, dom försökte med alla tänkbara medel,sprutor,gel,spray,händer det igen ska dom söva ner mig, jag fattar inte varför dom inte gjorde det sist, jag skrek och hade extrem dödsångest i 1,5 tim ju.Det kom in andra tanter som knappt hälsade på mig utan körde upp näven i mitt trasiga obedövade underlivoch rotade runt för att hitta ett bra ställe ett bedöva mig med spruta,sen gjorde ju själva sprutan jävligt ont med fungerade ej.Jag var oerhört lycklig för mitt barn såklart, men totalt chockad över hur jag blivit behandlad,som ett boskap.Jag kunde inte gå riktigt på flera veckor efteråt,fick panikatacker i ett år efter förlossningen av minnes bilder av det som bara tar "några minuter och är lite obehagligt".
På själva bb var det ingen som hjälpte mig då bröstvårtorna blödde och inga andra tipps än:fortsätt att amma när barnet vill(bäbisen ville suga 24h/dygn),-det gör inget om bäbisen får i sig blod, ibland är kräkset mörkt av blod, barnet tar ingen skada av det...,Jag åkte hem tidigare än planerat och lyckades efter MYCKET stort besvär att amma mitt barn efter några veckor med napp och bröstpump.Men nu kanske jag råkade ut för den lilla procenten av kass personal, andra har haft andra erfarenheter,men jag undrar om jag vågar mig på det igen eller om jag ska välja Östra i stället, men det är så stort.Vad har ni för erfarenheter?
MammaA
Nykomling

Re: Borås vs Östra

Inläggav everyoneloveskate 21 aug 2010, 23:02

Jag har ingen erfarenhet av Borås, men födde min dotter på Östra förra året. Var - och är fortfarande - 200% nöjd med förlossningspersonalen där. Den som i huvudsak tog hand om mig var en barnmorske stud. som var den gulligaste, snällaste och mest underbara kvinna någonsin! Barnmorskan som övervakade var också mycket trevlig och bra och eftersom förlossningen gick snabbt blev det inget skiftbyte.

De läste mitt förlossningsbrev mycket noga och memorerade varenda liten rad som stod där, de tog verkligen fasta på allt samtidigt som de påminde mig om att det fanns fler eller andra alternativ om jag skulle känna att jag ändrade mig under kursens gång. De var ytterst lyhörda på vad jag sa och ville/inte ville, vilket jag var så lättade över. Var lite rädd att jag skulle bli överkörd eftersom jag kan vara rätt mesig och inte så rättfram, men när det väl kom till kritan var det inte alls så. Fantastiska kvinnor, blir glad bara jag tänker på min förlossning och på hur bra allt blev :)

Tyvärr var jag inte lika nöjd med BB... Om jag ska vara helt ärlig var det ett helvete, har aldrig mått så dåligt som de dagarna jag tvingades vara kvar där. Vet inte om det var mitt straff för att ha fått en så fin förlossning och så bra personal med mig där, men på BB var var och varannan sköterska riktiga ragator! Min dotter var lite mindre än genomsnittet när hon föddes och hon ville inte gå upp i vikt. Både jag och min sambo märkte ganska snabbt att amningen inte fungerade; hon kunde inte få tag ordentligt, jag blödde och grät hysteriskt varje gång sambon ens närmade sig med mitt hungriga barn. Jag bad om hjälp med amningen flera gånger per dag och frågade flertalet gånger om vi inte kunde få lite ersättning, men nej då, övning ger färdighet blablabla. En sköterska sa "jamen, vad vill du att jag ska göra då? har du inte fattat hur man ammar henne än så finns det väl inget jag kan göra för att hjälpa dig!". Öh, okej?

Vår dotter klarade inte första läkarbesöket då läkaren i fråga tyckte hennes hjärta slog ojämnt. Vi fick stanna kvar och skickades på EKG, blev lovade att delges resultatet samma dag. 11 månader senare väntar vi fortfarande...

När min sambo (som är skotte och vid den tiden inte pratade någon direkt svenska) försökte fråga en sköterska något på engelska fräste hon "nu är vi i sverige, vill du något får du väl prata svenska!".

Alltså, jag skulle kunna skriva en hel roman om alla taskiga jiddrans saker de sa och gjorde på BB. Det var verkligen 5 dagar toalettholken...

Sedan vet jag inte om det är så på många ställen kanske, men jag saknade information! Att någon kanske tog sig tid, att i 5-10 minuter berätta lite om hur man bäst tar hand om sitt ömma och blödande underliv efter förlossningen, hur länge man "ska" blöda kraftigt, när det ska minska, vart duschen finns, vart du kan hämta mat, vart man kan bada bebis, information om besökare (som då inte fick komma upp till rummet pga svininfluensan) etc. I alla fall när det är ens första barn och man är lite grön och alldeles snurrig i huvudet. Fast det kanske bara är jag :)

Inför barn nummer 2, som ej har flyttat in än, tvekar jag lite inför vart jag ska vända mig. Var som sagt så otroligt nöjd med förlossningsdelen att jag gärna skulle föda där igen, men skulle jag vara tvungen att stanna på BB mer än de obligatoriska få timmarna för andra barnet skulle jag hellre sätta mig på en myrstack insmord i sockervatten...
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav xtinagoran 02 okt 2010, 11:18

oj då jag som har funderat på att föda på östra nu imars/april :) Nu blev jag väldigt nervös så var det med min första med att sköterskorna var nonchalanta
xtinagoran
Nykomling

Inläggav Gellis 05 okt 2010, 21:02

MammaA: jag har 2 olika erfarenheter av borås och ingen ifrån östra. jag var jätte anti borås i början men valde ändå att föda däe pga av att det då var ombyggnation på östra.
jag har varit inne där vädigt mycket och har träffat så många och har stött på 1 inkompetent uska och en bitter humhum till bm men resten har varit kanon. och med mer kött på benen ándra gången så sa jag vad jag ville och gav mig inte.

BB var skit, en kärring förföljde mig och var på mig hur jag skulle amma fast att det från första stund funka kanon.
den här gången tjatade jag till mig att hamna på eva avd vilket var jätte skönt.
traffade en jätta bra bm där som var kanon när det gällde amning hon hette Madde.
jag fick oxå sår och dom fixa på 2 röda att amnings mottagningen ringde, jag fick komma dit föra att få tips om hur jag och mitt barn kunde göra ( utöver alla standard sätt ).

med din erfarenhet så kan jag rekomendera dig att kanske gå på aurora samtal.

vissa bm i bb roterar periodvis mellan bb/eva och förlossningen så dom du inte var nöjd med sist kanske inte är kvar.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav tin_mm 30 nov 2010, 22:46

Har enbart erfarenhet från Borås.
Träffade 3 olika skift + att det kom in 4 extra pers precis i slutet så det var full rulle i vårt rum under min förlossning. Min erfarenhet är att alla var väldigt duktiga, snälla och hjälpsamma men de är väldigt fasta på att allt ska gå utan hjälpmedel om inte bebben börjar må dåligt och jag tycker det är dumt att de väntar in i det sista, men så verkar det vara i Sverige över lag. Utomlands tar de mycket större hänsyn till hur mamman mår och ser problemen tidigt och sätter in hjälp innan man riskerar t.ex. akut kejsarsnitt.

Själv låg jag med krafitga, intensiva krystvärkar (varje värk över minuten och bara 10 sek vila mellan) i FEM timmar, eftersom bebben hade fastnat mot blygdbenet på ena sidan. Det utdragna krystandet gjorde att min kropp inte längre orkade, men trots det fick min man tjata på att de skulle göra nått för att hjälpa mig. Efter 4 1/2 timme ringde de äntligen läkare som kom dit direkt och hjälpte till med sugklocka och efter 20 minuter var min lille kille ut. Hon (läkaren) var jätte jätte bra och jag sprack inte alls trots att de använde sugklocka. Önskar bara att de hade gjort det tidigare, för då hade jag antagligen mått mkt bättre efteråt.

Uppe på BB träffade vi bara helt underbara barnmorskor och sköterskor. Trots att vi låg på BB-eva fick vi massor med stöd och hjälp och alla var helt underbara. Man fick bra information om hur allt funkade på BB och jag fick bra hjälp med allt. Jag födde på sommaren, när amningshjälpen är stängd, men när amningen inte ville funka fick jag hjälp av de som fanns där både med info om ersättning och lite bra tips på vad som kunde hjälpa lillkillen att komma igång med amningen. Fick testa en sån där silikonskydd man sätter på bröstet och det hjälpte.

Några få barnmorskor och sköterskor lever ju fortfarande kvar i det förgångna då ersättning, silikonskydd, bröstpumpar m.m. inte skulle användas och knappt fick nämnas. Så jag tror det beror väldigt mkt på vilka man träffar. Skriv en tydlig förlossningsplan och var noga med att de verkligen läser den och säg ifrån både du och din partner om det är nått. Hoppas det går bra :)
tin_mm
Stammis

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm