Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Bröstpiercing och amning?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Bröstpiercing och amning?

Inläggav Ida i Hult 28 mar 2011, 16:00

Än så länge har jag ett bra tag kvar innan min lilla knodd väntas men jag är lite orolig över hur det ska gå med amningen..
Jag hade piercing i bröstvårtan i ca 1 år men eftersom den aldrig läkte och gjorde ont hela tiden ansåg jag det lika bra att ta ur den. Nu är det ungefär 3 år sedan jag tog ur den men jag kan fortfarande känna visst obehag där ärret är.
Finns det någon som har haft piercing men ändå lyckats amma? Det står i en bok jag fick av BM att det kan bli problem med ärrvävnader och sådant om piercingen gick igenom mjölkkanalerna. Vll gärna höra om era erfarenheter och hoppas på att det lugnar mig lite.
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Re: Bröstpiercing och amning?

Inläggav Frihet28 28 mar 2011, 16:39

Hej Ida i Hult

Nu har jag inte erfarenhet av piercing av bröstvårtan MEN efter första barnets amning fick jag ärrvävnad och det spelade inte någon som helst roll vid amningen av nästa barn. Det verkar osannolikt att ALLA mjölkkanaler skulle täppts till av ärrvävnad. Det finns ju MASSOR, och de är inte bara längst fram som man tror innan man sett hur det sprutar till både höger och vänster som en vattenspridare som fått fnatt! :lol:

När du är litet längre gången så kommer du säkerligen att kunna trycka ur litet själv och se att det kan komma ut. Men lätta på trycket dagarna innan lill*n kommer ut, de dropparna är fullladdade med superduperdryck som hjälper mot allehanda sjukdomar framledes.

Lycka till!
Frihet28
Stammis

BF: 211111
Bor: AfrikaEnglandUS
Status: Delighted!! Dubbelmirakel på G!

Inläggav Sissy 28 mar 2011, 17:27

Jag är också lite orolig.
Det är många år sedan jag tog ur min piercing, men jag har rätt rejäl ärrvävnad i bröstvårtan eftersom piercingen "växte ur".

Jag tog upp detta med min BM sist jag var där och hon skrev in det i min journal när vi skrev planering inför förlossningen, så att de som jobbar på BB kan hålla lite extra koll.

När har du BF Ida? För mig är det ju så pass snart, om du vill kan jag försöka komma ihåg att skriva några rader här om hur det har gått för mig med amningen!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Status: Blev mamma till Elly 2011-04-10!

Inläggav Ida i Hult 28 mar 2011, 22:20

Sissy: Jag har BF i oktober någon gång men det är sådana här småsaker som gör mig orolig inför att få ett litet barn, istället för att glädjas hela tiden. Det skulle vara jättesnällt av dig om du delar med dig av dina erfarenheter när ditt barn väl är fött. Jag får se till att berätta för min BM så att hon för in det i min journal också, ifall att...
Ida i Hult
Alltid online

Inläggav Sissy 29 mar 2011, 09:04

Jag ska berätta hur det har gått!

Det är lätt att hänga upp sig på och börja oroa sig på sådana här detaljer, i början av min graviditet var jag till exempel skitnojjig över att få foglossning. Helt i onödan!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Inläggav Sissy 03 maj 2011, 09:12

Hej!
Nu är min dotter drygt tre veckor gammal och amningen har funkat jättebra från första början, ärrbildningen i ena bröstvårtan har inte märkts av alls!

Hoppas det går lika bra för dig Ida!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Inläggav Ida i Hult 03 maj 2011, 15:20

Jag fick tyvärr missfall men nu vet jag ju i alla fall att just amningen är inget att oroa sig över. Tack!
Ida i Hult
Alltid online

Inläggav Sissy 03 maj 2011, 21:16

Nej, vad tråkigt!
Hoppas att du blir gravid snart igen!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Inläggav Ida i Hult 04 maj 2011, 12:05

Tack! Det hoppas jag med. :)
Ida i Hult
Alltid online

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm