-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Choklad med likör?
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Choklad med likör?Det finns alkohol i många livsmedel utan vi inte tänker på det. Finns det sockerarter finns det alltid en möjlighet att alkohol börjar bildas, det är en helt naturlig process. Om man räknar på det är det möjligt att chokladen innehåller lika mycket alkohol som filmjölk – och jag avstår absolut inte från att äta filmjölk. Gör du det?
Re: Choklad med likör?Newhell: Hm... alkoholfri får man hoppas.
Ringblomma: Det var något nytt för mig.
Re: Choklad med likör?Hur är det med körsbär i likör (min favorit av alla praliner) kan man äta den under graviditeten?
Re: Choklad med likör?Glögg kan man dricka när man är gravid, även den med alkohol i för om man kokar glöggen så förvinner ju alkoholen.
Jag drack förr julen när Oliven bodde i magen Och du kan nog äta dina chokladlikörer med gott samvete, kanske du kan koka likören lite snabbt före bara så den mesta alkoholen försvinner ifall du vill vara på den säkra sidan? Iaf så är det ytterst lite alkohol i varje bit så det är lugnt, om jag hade gillat sånt hade jag kunnat ta mig någon sån Precis som Ringblomma säger så finns det alkohol i princip allt vi äter! Som det med att dricka och amma, vi behöver ju inte starta en diskussion om detta här när det redan finns en tråd där jag och andra har skrivit lite
Re: Choklad med likör?Danem: Hehe, nä, jag vill inte bli indragen i debatten kring alkohol och graviditet/ amning. Det finns tillräckligt med sådana trådar.
Glögg ska man ju egentligen inte koka vad jag vet men det är klart att man kan ju göra det ändå. Hur länge måste man egentligen koka den för att få bort alkoholen då är ju frågan? Jag tycker att ni låter väldigt skeptiska till min goda chokladtryffel. Ni borde prova den, den är gudomligt god! Skriver ner receptet om ni vill testa. Man kan ju ge bort till någon annan annars, kan vara en trevlig present till någon som redan har allt. Smält ner 200 gram mörk blockchoklad och häll på 1 dl grädde, koka till en jämn smet. Rör ner 2 msk likör (kaluha eller baileys) och häll sedan över i en form ca 20x15 cm och ställ i kylen för att stelna. Sedan skär man upp så stora och många bitar man vill ha och rullar i kakao. Vill man ha dem utan alkohol, även om de knappt smakar det alls, så kan man byta ut likören mot 1 msk vaniljsocker. Eller så kan man låta bli att ha smaksättare alls. Går inte att misslyckas och är garanterat populära! thessie90: Menar du de i aladdinasken? Jag har ingen aning om hur mycket likör de innehåller men det handlar ju om en eller två praliner i en ask så att det är ju ingenting du kan frossa i iaf. Jag skulle nog ha ätit den med gott samvete. Båda t o m.
Re: Choklad med likör?Jag kommer inte ihåg hur länge glöggen kokades men det behövs inte så länge har jag för mig, den smakade då precis som vanligt.
Fast jag är ju ingen finsmakare så någon som är det kanske känner tydlig skillnad haha Men oj, det lät ju faktiskt riktigt gott! Jag kommer nog att ta receptet och testa göra till veckan och bjussa på julafton Baileys är ju gott och Kaluha smakar väl ungefär likadant.. Dessutom är choklad ALDRIG fel
Re: Choklad med likör?Tack för receptet! Det låter jättegott och enkelt att göra.
Förresten tror jag man ska se upp med glöggen – det kan nog ta lite tid att få bort all alkohol (men det beror ju på hur stark den är från början). Det finns ju alkoholfria alternativ, drack senast i kväll. Hittade en artikel om att koka bort alkohol ur glögg: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf
Re: Choklad med likör?Danem: Ja, visst låter det gott! Jag är riktig chokladoman.
Kaluha är min favorit. Brukar (ja, i icke-gravit tillstånd) dricka white russian, det är min favvo. Kaluha är kaffelikör och baileys är choklad likör tror jag, så helt lika är de inte ändå. Men jag är ingen finsmakare så jag tycker att det är typ samma lika. Hehe! Ringblomma: Men, vilken grej du hittade då. Kul att få dela med sig av receptet! Skriv vad ni tycker sen.
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|