Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Choklad med likör?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Choklad med likör?

Inläggav newhell 17 dec 2009, 07:55

Ja folk dricke rnog en hel del glögg dessutom nu så :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Ringblomma 17 dec 2009, 09:19

Det finns alkohol i många livsmedel utan vi inte tänker på det. Finns det sockerarter finns det alltid en möjlighet att alkohol börjar bildas, det är en helt naturlig process. Om man räknar på det är det möjligt att chokladen innehåller lika mycket alkohol som filmjölk – och jag avstår absolut inte från att äta filmjölk. Gör du det? :)
Ringblomma
Alltid online

BF: 100322

Inläggav Dannie 17 dec 2009, 11:43

Newhell: Hm... alkoholfri får man hoppas. :) Finns ju faktiskt det också.

Ringblomma: Det var något nytt för mig. :shock: Nä, filmjölk äter jag ju gärna.
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav thessie90 17 dec 2009, 12:05

Hur är det med körsbär i likör (min favorit av alla praliner) kan man äta den under graviditeten?
Bild
thessie90
Nykomling

BF: 100716

Inläggav Danem 17 dec 2009, 12:10

Glögg kan man dricka när man är gravid, även den med alkohol i för om man kokar glöggen så förvinner ju alkoholen.
Jag drack förr julen när Oliven bodde i magen :)

Och du kan nog äta dina chokladlikörer med gott samvete, kanske du kan koka likören lite snabbt före bara så den mesta alkoholen försvinner ifall du vill vara på den säkra sidan?
Iaf så är det ytterst lite alkohol i varje bit så det är lugnt,
om jag hade gillat sånt hade jag kunnat ta mig någon sån :)

Precis som Ringblomma säger så finns det alkohol i princip allt vi äter!
Som det med att dricka och amma, vi behöver ju inte starta en diskussion om detta här när det redan finns en tråd där jag och andra har skrivit lite :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Dannie 17 dec 2009, 14:27

Danem: Hehe, nä, jag vill inte bli indragen i debatten kring alkohol och graviditet/ amning. Det finns tillräckligt med sådana trådar. :D
Glögg ska man ju egentligen inte koka vad jag vet men det är klart att man kan ju göra det ändå. Hur länge måste man egentligen koka den för att få bort alkoholen då är ju frågan?

Jag tycker att ni låter väldigt skeptiska till min goda chokladtryffel. :D Hehe! Den är ingenting som choklad med likör så som de i aladdinsaken, sånt gillar jag inte alls.

Ni borde prova den, den är gudomligt god! :) Och fruktansvärt enkel att göra!
Skriver ner receptet om ni vill testa. Man kan ju ge bort till någon annan annars, kan vara en trevlig present till någon som redan har allt.

Smält ner 200 gram mörk blockchoklad och häll på 1 dl grädde, koka till en jämn smet. Rör ner 2 msk likör (kaluha eller baileys) och häll sedan över i en form ca 20x15 cm och ställ i kylen för att stelna. Sedan skär man upp så stora och många bitar man vill ha och rullar i kakao. Vill man ha dem utan alkohol, även om de knappt smakar det alls, så kan man byta ut likören mot 1 msk vaniljsocker. Eller så kan man låta bli att ha smaksättare alls.

Går inte att misslyckas och är garanterat populära!

thessie90: Menar du de i aladdinasken? Jag har ingen aning om hur mycket likör de innehåller men det handlar ju om en eller två praliner i en ask så att det är ju ingenting du kan frossa i iaf. Jag skulle nog ha ätit den med gott samvete. Båda t o m. :)
BildBild
Dannie
Alltid online

Inläggav Danem 17 dec 2009, 18:47

Jag kommer inte ihåg hur länge glöggen kokades men det behövs inte så länge har jag för mig, den smakade då precis som vanligt.
Fast jag är ju ingen finsmakare så någon som är det kanske känner tydlig skillnad haha

Men oj, det lät ju faktiskt riktigt gott!
Jag kommer nog att ta receptet och testa göra till veckan och bjussa på julafton :D
Baileys är ju gott och Kaluha smakar väl ungefär likadant..
Dessutom är choklad ALDRIG fel :lol:
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Ringblomma 17 dec 2009, 21:41

Tack för receptet! Det låter jättegott och enkelt att göra.

Förresten tror jag man ska se upp med glöggen – det kan nog ta lite tid att få bort all alkohol (men det beror ju på hur stark den är från början). Det finns ju alkoholfria alternativ, drack senast i kväll.
Hittade en artikel om att koka bort alkohol ur glögg: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf
Ringblomma
Alltid online

BF: 100322

Inläggav Dannie 17 dec 2009, 23:28

Danem: Ja, visst låter det gott! Jag är riktig chokladoman. :)
Kaluha är min favorit. Brukar (ja, i icke-gravit tillstånd) dricka white russian, det är min favvo. Kaluha är kaffelikör och baileys är choklad likör tror jag, så helt lika är de inte ändå. Men jag är ingen finsmakare så jag tycker att det är typ samma lika. Hehe!

Ringblomma: Men, vilken grej du hittade då. :) Tack! Det var som jag trodde inte bara att koka i någon minut... Jag dricker alltid lättglögg som Blossa som man köper på mataffären. Den är ju på 2,5% tror jag. Så om jag kokar den i 5 minuter så borde ju alkoholen i stort sett koka bort helt. :)

Kul att få dela med sig av receptet! Skriv vad ni tycker sen. :)
BildBild
Dannie
Alltid online

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm