Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Choklad med likör?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Choklad med likör?

Inläggav Dannie 16 dec 2009, 11:42

Jo, jag brukar göra chokladtryffel med likör i till julen. Det handlar om 2-3 msk likör till 1 dl grädde och 200 gram choklad. Hur resonerar ni där? Det är ju en så obetydlig mängd så jag tänker att det borde vara lugnt för bebben.
De går ju att göra utan likören men det är inte lika gott. :)

Det blir ju så lite i varje bit så det borde väl inte ha någon betydelse, eller? :roll:
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Re: Choklad med likör?

Inläggav newhell 16 dec 2009, 12:07

Nej men gud de e ju jättelite!! :P

Har hört det pratas om att det är OK att dricka ett glas rött vin om dagen.. de är däremot konstigt tycker jag.. uscha nej tack!
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Mjstiger 16 dec 2009, 12:21

Jag tycker att alla ska få göra som dem vill!!! Absolut!

Men jag skulle ALDRIG dricka, eller ta en smutta likör, det du tar till dig allt går via moderkakan.
Om du känner av vinet så gör barnet det med! en smutta likör som du skrev 2-3 msk. är LITE för oss vuxna för ett foster i magen är det JÄTTEMYCKET! Barnet är faktiskt mkt, mkt mindre än oss.

Jag är gammal rökare har rökt i 15år och slutade långt innan vi planerade detta liv, för jag ville vara rökfri och inte ha abstinens, eller ha jättemycket sug. Idag känner jag bara det skulle vara gott med en cigg, men inte abstinens, eller jättesug.. Tänker på något annat istället 8)

Ibland så tycker jag att man ska göra kloka när man är vara gravid. Ta bort vissa saker. Senare efter amningen, kan man gå tillbaka till sin likör, vin, cigg, om man har lust.

Jag tycker att ni får ta era beslut och ni är vuxna, om ni tycker att ta en likör, ett vin, en cigg, så gör det.
Det är ingen som hindrar, det är ni själva som väljer och det är ni som kan bestämma för er Ingen annan.
MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav 178anonym 16 dec 2009, 12:51

Funderade själv på samma sak för mamma gör tryffel med cognac i:p Men det är ju så liten mängd så det går nog säkert bra att äta:) Som tur är!!:)
178anonym

Inläggav aneleh 16 dec 2009, 13:12

Mjstiger skrev:
Om du känner av vinet så gör barnet det med! en smutta likör som du skrev 2-3 msk. är LITE för oss vuxna för ett foster i magen är det JÄTTEMYCKET! Barnet är faktiskt mkt, mkt mindre än oss.

Fast 2-3 msk är ju om man äter alla tryfflar själv, annars sprids det ju ut mellan alla som äter.

Jag hade tagit med likör och ätit några tryfflar, behöver ju inte äta många bara för sakens skull, när man vet att det är likör i, men några få (vid olika tillfällen) hade jag unnat mig.
aneleh
Stammis

BF: 100529

Inläggav Dannie 16 dec 2009, 17:25

newhell: Vill inte starta någon debatt om alkohol och graviditet här men jag tror att det du pratar om gäller vid amning. :) Alkohol under graviditeten har aldrig varit bra (eller ens ok) vad jag vet.

Mjstiger: alltså, det är inte tal om att dricka ett glas vin eller ta en cigarett (skulle aldrig falla mig in heller) här utan om ngr droppar likör per bit tryffel.

Mitt sunda förnuft säger att det borde vara lugnt. Som sagt, jag ska ju inte trycka i mig allt själv. :D
Det kanske blir 25 bitar så då blir det ungefär 1 ml likör per bit om jag inte tänker helt fel nu... Egentligen ska man nog inte låta det koka men det kan man ju göra ändå så får man ju dessutom bort en del av alkoholen på det sättet men behåller ändå smaken. :wink: Kanske? Hm...
BildBild
Dannie
Alltid online

Inläggav newhell 16 dec 2009, 17:37

Dannie: Nej jag är inget för dessa hetsiga debatter som uppstår. :) haha!
Nej det var en kompis som hört det av någon att det var "det nya" att det tydligen skulle vara "BRA" för bebisen... Men jag kan inte fatta de som går på det. Jag tycker absolut inte det är ok men jag bryr mig om mig själv så får andra ta sitt eget ansvar. :)

Har du bestämt dig om godiset då? :wink: Jag skulle nog tagit en eller två om jag gillade dom men det gör jag inte. :oops:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Mjstiger 16 dec 2009, 17:47

Dannnie; Om du kan läsa så står det - en smutta likör 2-3 msk som Du skrev det ÄR mkt för ett foster inte till en vuxen.

Jag skrev klart och tydligt att alla får göra som man vill. Det var du som undra och jag la en kommentar. J

ag vill inte ha någon tjafs eller diskution. Jag säger bara vad jag tycker. Och andra behöver inte lyssna eller ta åt sig, alla får göra som man vill.
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Gerda 16 dec 2009, 17:57

Mjstiger Men det handlar ju inte om att dricka 2-3 msk likör utan totalt 2-3 msk likör till 25 chokladbitar. Det är ju ingenting. Om man nu inte äter upp alla chokladbitar själv på en gång.

Så mitt allra högst personliga svar på frågan om det skulle vara någon fara är att jag inte ens skulle tänka på det om det var jag. Jag har ätit t.ex tiramisu under graviditeten.
[BildBild
Gerda
Alltid online

Inläggav Dannie 16 dec 2009, 18:13

newhell: Jasså? Hm... låter otroligt ändå. Men det är klart, i andra länder i Europa så har man ju mycket mer liberal syn på alkohol under graviditeten så det där är nog upp till var och en. :)

Ja, jag tänker nog både göra den och äta den iaf. :) Det finns en barnvänlig variant också där man kan byta ut likören mot vaniljsocker men den är inte lika god. Och det handlar ju om en så pass liten mängd alkohol så det kan knappast ha betydelse.
Tog en mun mumma när jag var på julbord för några veckor sedan och min barnmorska viftade bort det som att det var helt lugnt så jag ska nog kunna äta chokladtryffeln med gott samvete också. :)

mjstiger: Vi pratar fortfarande inte om att jag ska stoppa i mig 2-3 msk själv utan det är ju fördelat på hela satsen.
Finns ingen anledning till tjafs från min sida... Var inte meningen att det skulle tolkas så heller. :wink:

Gerda: Nä, faktum är att hade någon bjudit mig på tryffel så hade jag nog inte haft en tanke på att den kanske innehåller alkohol (om det inte är uppenbart att de gör det då) och då hade jag nog gottat i mig iaf. Det man inte vet har man ingen skada av eller vad det nu är man brukar säga. :)
Var på fest för några månader sedan där jag vart bjuden på alkoholfri cider. Bara det att när jag skulle fylla på från flaskan själv efter ett glas så visade det sig att den visst innehöll lite alkohol. Tog inte mer men kan inte tänka mig att den lilla mängden gjorde någon skada iaf.
BildBild
Dannie
Alltid online

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm