av Oxygen 14 mar 2010, 12:15
Hejsan Kelsia.
Jag ska försöka svara dig lite på ditt inlägg här då jag själv har PCO men nu är gravid i vecka 22!
Under hela mitt liv har jag alltid haft oregelbunden mens. mensen har kunnat komma allt ifrån var månad, till varannan var tredje och till och med ibland endast 3 el 4 ggr per år. Förr har jag aldrig brytt mig så mkt, utan man tyckte mest det var skönt att slippa de. Men så när de väl kom till att jag o sambon (sen tre år) för lite mer än 1.5 år sedan ville börja försöka.. så klart jag hade i huvudet att det kanske skulle bli en aning klyddigare för oss efetrsom jag adrig visste när ja skulle ha mens, el när min ÄL var. Jag tog ut min kopparspiral för mer än ett och ett halvt år sedan då vi sa, det som sker det sker. jag själv har velat ha barn i mer än 3 år men de var först då för ett och ett halvt år sedan som vi snackat ordentligt om det och faktiskt kommit fram till att det var det vi ville och då. Vi ville aldrig ha de planerat utan ville att de skulle komma som en överraskniong, när e nu skulle bli. Därfr tänkte vi som vi gjorde.
Tiden gick.. och gick.. och gick.. Inget hände. Inte för att jag väntade mig det men man undrade ju ändå ibland... Ngn gång borde man ju ha prickat äl tyckte man även om mensen var oregelbunden. jag satt o räknade på alla möjliga sätt när jag kunde TÄNKAS ha ÄL för att försöka då.. men med de underlaget ja hade att stå på (absolut inget ju) var de lite svårt.
Då min mamma själv försökte få barn i närmare 15 år innan hon lyckades få mig och min mosters båda söner är provrörsarn då hon på egen hand bara fått utomkvedshavandeskap så satte de ju såklart sprätt i huvudet på mig och jag började tänka i andra banor.. tänk så är de nu ngt fel på mig också...
Ja o sambon sa att de är kanske lika bra att vi söker upp en gyn, för att kolla om ngt är galet innan vi fortsätter kämpa förgäves... Vi hade då försökt i lite mer än ett år.
I augusti förra året kom vi i kontakt med, el ja gick vi på vårt första besök på Capiokliniken i Lund, de är fertilitetsspecieliserade och de var enda stället jag snabbt kunde få en tid. Själv är jag boendes i malmö men hade redan ringt runt till alla gyn i hela Malmö o första tiden ja kunde få var om minst 3 mån... på Capio i Lund fick ja efter knappt tre veckor.
Väl där berättade vi om vår situation, berättade hur länge vi försökt, om min oregelbudna mens hela livet osv osv. Alt han kunde tänkas behöva få veta. Vi gick in och jag fick gjort ett VUL (vaginalt ultraljud) och såg då att jag hade en mild variant av PCO. Då ja blivit medlem på det här forumet och dessutom läst runt en hel del själv om olika symtom hade ja i misstanke redan före att de ja kunde ha var PCO. Men ja har inte den där extra kroppsbehåringen som många kan ha, ja är liten o smal o har alltid varit så ngn övervikt har ja ej.. ja hade liksom inga andra symptom mer än att ja har väldigt oregelbuden mens.. därför var min variant mild men ändå tillr för att vi skulle utesluta att jag hade ngn egen äl överhuvudtaget. Visst fan, de kom som ett slag i magen. men samtidigt Kelsia.. det var så mkt bättre för mig att ha fått reda på vad det var så att jag utifrån detta kunde agera.
min sambo fick lämnat spermaprov vid två tillfällen, som de ofta gör på rutin för att utesluta den ena. Provsvaren kom lång långt långt om länge o i varlättade att han var problemfri.
Min gyn skrev ut Primo till mig, precis som du fått. Men även Pergotime. Vet ej hur mkt du vet om pergotime men de är ju hormonstimulerande/älstimulerande. Primoluten var ju nödvändig för att ja ens skulle kunna börja använda Pergon. Så efter mina 10 dgs Primo-ätande så gick ja o väntade på min blödning som fortf inte kom på dag 2 el 3 som de ska ungefär. Dagarna gick... dag 4 o 5 kom och jag började uppriktigt sagt bli väldigt ledsen för att detta inte ens fungerade. jag kunde inte ens sätta igång en jäkla blödning kändes de som. Så ja fick åka in till Lund för att ta blodpov på varför min kropp protesterade o blödningen inte kom, dock kom den dagen efter! På dag 6 el om de var 7! På femte dagen började jag käka Pergotime, enkel kur som man alltid brukar börja med. I 5 dgr käkade ja detta o from dag 12 ägglossningtestade jag med clearblues digitala (svindyra men de absolut bästa o mest säkra testerna) var eviga jävla dag.. dag efter dag gick ja o väntade på att ja skulle få utslag om ägglossning men icke... gissa om ja var helt knäckt efter den kuren... På dag 21 skulle man in för att ta ett blodprov. för att se ifall pergon haft effekt och om man fått ÄL. jag visste ju redan svaret på det men de är ju ett säkerhetsställande som de gör med blodprov. För många som äter pergotime får man komma på ett vul ungefär på dag 12-14 för att se hur pass el om äggblåsorna växt till sig så att man kan ha en ungefärlig hum om NÄR el OM ägglossnig kommer ske. Detta fick aldrig jag komma in för då de tyvärr inte hade de som rutin på sin klinik. Och de var ja själv ledsen över för de hade förenklat de hela för mig så ja hade vetat att jag troligen inte skulle få äl, men de fick ju funka utan... dock har många kliniker de som ett absolut måste då Pergo faktiskt kan överstimulera en äggstockar för vissa personer så att de blir väldigt många ägg som mognar ist. Då kan man rent av få sexförbud för att risken för flerbörd ökar avsevärt. detta är inte så himla vanligt... men de är därför vul BRUKAR göras. Så själv var ja lite förvånad.
Efter ngn dag då mitt provsvar kom, ringde min gyn upp mig. Uppgiven ledsen o trött på allting som ja var efter så lång tids kämpade var ja nästan villig att ge upp. Men min gyn insisterade på att ja skulle köra om en ny omgång med primo o sen dubbel kur på Pergo. Jag tänkte inte mkt mer på de men visst, ja började ju äta min andra omgång med alla dessa piller. Bara precis för att ja skulle. Helt hopplös och egentligen väldigt obrydd om dess effekt för ja hade redan fått bevisat att inget med mig el min kropp ville el skulle gå som de skulle.. Men men, ja körde på... Fick blödning av primon redan efter 3 dgr denna gången o började med pergon. From dag 11 ältestade jag... dag efter dag efter dag.. efter dag.... va hände tror du.. På dag 18! fick ja mitt förbaskade ÄLutslag! Ja trodde fan inte det var sant. Flög ut från toan gjorde jag, lycklig över att ja överhuvhdtaget kunde värpa hahaha. Så vi var på de den kvällen o kvällen därefter.. egentligen hade vi knappt haft sex alls den veckan (som man blir rådd att ha när man tar pergo) eftersom ja var så ledsen o uppgiven o trött på allting. De är med planerats ex var skitjobbigt för oss båda och tro mig de är de för många så man ska inte känna sig ensam om de. för vissa ä de inget problem malls men för oss o många andra var de. o ja trodde ändå inte de skulle funka. men iaf, vi sexade de två dagarna. sen tänkte ja inte mer på de. hade ingen aning om när min BIM (beräknd icke mens) skulle vara eftersom ja ju som sagt alltid haft oregelbunden mens... så ja tippade på ungefär 14 dgr efter... ja vet egentligen inte ens varför ja testade mig, ja var lite tidigt ute då a testade 11 dgr efter. Jag hade sagt åt mig själv att inte testa före min ev bim för att inte gå o bli antingen glad el besviken i förskott. För ja trodde ju liksom inte på de ändå de här.. Men när ja testade så använde ja en sån där sticka, ja har aldrig haft spec stor tillförlitlighet på de.. eftersom de KAN missvisa för tjejer med pco.
åtm älstickor. ÄLstickor ska ju visa lika starka streck (2 st) el att de ena strecket tom blir starkare. När ja kissat på gravstickan så fick ja efter en sund syn på kontrollstecket som ju ska synas. men bredvid de såg ja ett tunt tunt tunt tunt annat streck. ja tänkte inte så mkt mer på de... tänkte de är nog mest ett spökstreck. eftersom de ju på ÄLstickor ska vara lika starkts om de andra annars är de inte giltigt. Två dgr senare, testade jag igen, då var ja ännu bara på dag 13. Men va fan.. där kom strecket igen..?! Denna gången en liten liten aning starkare?? ja gick in här på forumet o frågade hur de funkade med gravstickstester. om båda strecken var tvungna att vara lika starka el hur de var. jag fick massa svar på att de spelade ingen roll om de var ett svagt el starkt sträck. utan fick man bara ett andra streck så var de positivt.. tror du ja höll på att bli kok av detta? Jag satt som på nålar.. o testade med ytterligare en sticka. Sen var stickorna slut. ja hade sen tidigare köpt ett Clearblue vanligt gravtest... o hade ju tänkt spara detta till min riktiga BIM dvs... som ja trodde var en två dgr senare... men ja kunde banne mig inte låta bli.. utan testade med detta också.. o fick ett plus nästan direkt... !!!!!!
Vad jag försöker säga Kelsi är att NEJ de är inte kört. Vi är ett gäng med tjejer i en tråd här som heter "Någon mer som skall börja med Pergotime i september?" . Vi har följts åt sen aug ungefär förra året.. och vet du en sak... vi är 4 el 5 av totalt 6-7 tjejer som plussat!!!! jag är i vecka 22 nu... En annan tjej i vecka 23. En tredje tjej tror ja bör vara runt vecka 10-11 snart. O ja har suttit exakt där du satt... Förtvivlad, uppgiven o dämpad.
Vad jag tycker är konstigt att du så sent fått veta att du hade PCO. Gjordes inget VUL på dig direkt vid första besöket el detta var ngt du gjorde först senare? För de är ngt man ser direkt på äggstockarna när man gör VUL. Jag vet ju inte riktit vad du har för gyn i dagens läge el var i processen du står. men det här med Pergotime har kommit att bli en väldigt vanlig variant att påbörja sin ägglossningsstimulering med.
Om du ska till din gyn snart, så fråga han/hon om Pergo. Om du skulle kunna få det eller han/hon kanske rent av säger redan då att du kan få det.
ja känner till tjejer som ätit både enkel, dubbel o trippelkur.. och jag själv trodde aldrig nånsin på de. Nu kan ja inte säga att de är ngn garanti för alla med dessa hormontabletter... men de är en bra bit på vägen och jag tycker inte du ska ta ut sorgen i förskott...! ja själv gjorde de.. gång på gång... Men det är inte alls omöjligt att bli gravid bara för man har PCO! Det är en aning svårare JA, men långt ifrån omöjligt!!!!! jag sitter här med en liten gosse i magen som ska titta ut den 21 juli. kan jag o så många andra tjejer som varit EXAKT LIKA UPPGIVNA som du så varför skulle inte du kunna?!
Fråga på om de är ngt mer du känner att du vill veta. Jag har lärt mig själv en hel jäkla massa av dessa år med försökande o förbaskade tabletter som ja egentligen inte ens fick lov att äta. (får ej lo att äta ngn form av hormoner alls)
Har redan skrivit ett så långt inlägg här nu, så ja överlåter restern till dina funderingar o undrar du mer så svarar ja gärna på frågor.
Upp med hakan vännen o så hör dig för om pergotime!