-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
"Demivegetarian"
7 inlägg • Sida 1 av 1
"Demivegetarian"Hej jag är så kallad demiveg och gravid. demiveg = jag äter inte kött å fågel, men fisk ägg och mejeriprodukter.
Nu är jag lite orolig förmitt proteinintag. Jag äter 5 ordentliga mål mat om dagen och däremellan frukt om jag skulle behöva och till varje måltid äter jag något proteinhaltigt som exempelvis bönor, ägg eller "köttersättare" som quorn, tofu eller sojaprotein. En dags matsedel för mig kans e ut exempelvis såhär: Frukost: Havregrynsgröt, smörgås och ägg, juice Mellanmål: Bön och äppelsallad eller avocadosallad etc Lunch: Sojakorv och linsgryta, smörgås, frukt Middag: Quorngratäng, kikärtsröra, frukt kvällsmål: "Fattiga riddare" Får jag i mig tillräcklig mängd protein? Någon annan som är veg eller som kommer på nåt speciellt jag borde tänka på?
Re: "Demivegetarian"Tror inte att du behöver oroa dig ett dugg. Jag äter ungefär som du och jag tror faktiskt att man tänker mer på att få ett balanserat mat intag då man inte äter kött. Ägg innehåller väldigt mycket protein, en av de absolut bästa protein källor du kan hitta. Fisk är ju också väldigt bra eftersom det innehåller omega 3 vilket är väldigt bra då man är gravid.
Lycka till!
Re: "Demivegetarian"Tack för svaret!
Då får jag nu sluta oroa mig å bara äta som jag gör. Åh snart dags för dig!
Re: "Demivegetarian"
Hej! Jag håller med Miss K, du behöver inte oroa dig för ditt proteinintag. Tycker din matplan ser bra ut
Re: "Demivegetarian"Hej!
Jag tror att du får i dig tillräckligt med protein. Jag är vegetarian (äter ägg och mjölk men ej fisk och kött), och jag tänker extra mycket nu på att äta linser och bönor. Men för säkerhets skull äter jag vitaminer (Kvinna, från apoteket) som ju innehåller B12 och sånt. Så jag tycker att du kan fortsätta som du gör. Jag kommer i af aldrig mer att äta kött och fisk. Jag har varit vegetarian i 15 år och mår prima! ![]()
Re: "Demivegetarian"
Hej! Tänk bara på att Aco vitamineral kvinna inte innehåller något kalcium. Se därför till att du är duktig på att äta kalcium-rika livsmedel!
Re: "Demivegetarian"åh va skönt att höra! För jag är nämligen helt inställd på att inte behöva äta nåt kött mer. Har älskat det i hela mitt lv men nu känns det helt motbjudande. undrar varför. Sörjer det inte speciellt mycket.
7 inlägg • Sida 1 av 1
|