Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Detta är irriterande....

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Detta är irriterande....

Inläggav L.Holm 15 aug 2010, 07:27

Jag kan bli så fruktansvärt irriterad på min man...Han tycker fortfarande att sovmorron betyder att man kan/ska sova till ca 12 på dagen. Och detta kan göra mig helt vannsinnig..

Nu under semestern så har vi gått upp med sonen varannan dag ungefär. så att den ena får sovmorron...
Vår son somnar mellan 19-20.30 och vaknar ca 07 något jag ser som normalt..han sover mellan 10-12 timmar per natt

trots att de alltid är jag som får gå upp på nätterna när han gnäller så klagar jag aldrig när de är min morron...jag går upp trots att jag är dötrött...man blir ju pigg efter en stund.

när de är gubbens morron..så försöker han med allt för att sonen ska somna om!! hallå..han har sovit 12 timmar...inte fan e han trött....

Sen när de är gubbens sovmorron så tycker han som sagt att han ska sova till 12...vilket innebär att halva dagen gått när han kommer upp...sen ska han äta och göra sig iordning...så vi får inte mycke gjort dessa dagar...
(jag själv sover väl kanske en timme extra under mina sovmornar, till 08)

Jag kan väl tycka att man kan sova länge om man är sjuk eller inte fått sovit på natten eller jobbat natt...men såna problem har vi nästan aldrig hemma...

Jag tycker faktiskt de ska bli skönt att hans semester är slut i morron...så jag slipper han gnäll om att sonen vaknar tidigt..!!

Kanske bara jag som är löjlig när de kommer till detta...men de är mycke man får överge de första åren med barn, som man får tillbaka senare....och de är väl inte bara jag som ska överge all "vardagslyx"??
BildBild
L.Holm
Alltid online

BF: 090916
Bor: Karlholmsbruk

Re: Detta är irriterande....

Inläggav lipzi_90 15 aug 2010, 08:42

nej men dedär tycker jag låter konstigt. Jag vet själv dom dagarna jag inte väcker sambon vid halv 10 när jag vaknar, då går han inte upp förns 12 och sen är hela dagen borta i princip. nu har vi inte fått bebisen än men snart, och han vet ju med sig att man inte kan göra så längre. kan du inte ta ett snack med honom om allt dedör? Säg som du skrev, att du minsan itne klagar. ? hoppas de blir bättre!!
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav Gotland 15 aug 2010, 08:46

Jag förstår dig mycket väl.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav L.Holm 15 aug 2010, 08:46

Jag har pratat med honom om detta många ggr... får bara till svar att han e trött...

känns som om jag gift mig med en tonåring med sömnproblem å inte en 31-åring.... :?
BildBild
L.Holm
Alltid online

Inläggav HelloKitty 15 aug 2010, 09:29

hehe förlåt att ja skrattar men detta problemet verkar vanligt? och konstigt nog är det alltid männen som "skall" sova länge. här va de så första månaden typ sen tröttnade jag nu mera går vi i regel upp tillsammans vid sju när charlie vaknar för även om det är skönt med lite sovmorgon så tycker ja ändå att de e roligare om man går upp tillsammans. då och då tar en av oss sovmorgon o de e om man verkligen inte orkar gå upp (det är ALLTID jag som tar charlie på nätterna han har inte gått upp en enda gång men de har ja inga problem med) men då handlar de om o sova till åtta kanske istället absolut inte senare än halv nio. visst han sura om de i början men nu är det en vana och inget konstigt med det.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav L.Holm 15 aug 2010, 09:43

Jag har försökt fått till de så jag med...att vi alla går upp..hade varit hur bra som helst...men de vill han inte veta nått om..."han har semester och då ska han allt kunna sova ut" heter de....eller han har helg så han ska vila...

jag blir bara så trött....jag har inte fått sova en enda hel natt sen anakin föddes...jag klagar inte på de...men tycker att han som faktiskt får sova hela nätterna (han hör inte anakin när han sover, även om han gallskriker) borde va den av oss som är minst trött...
BildBild
L.Holm
Alltid online

Inläggav Liiiiten 15 aug 2010, 09:45

Åh vad jag känner igen det där!

Hos oss är det jag som tar lillen på nätterna i och med att jag ammar honom och sambon jobbar. Men på helgerna efter att jag varit uppe både 03 och 06 är det inte mer än rätt att blöjbyte och morgonbad tas av sambon 09! Sedan kan lillen läggas tillbaka i sängen för att ammas innan vi går upp tillsammans... Dessvärre möts detta oftast av djupa suckar och mutter. Då känner jag att jag lika gärna kan göra det så slipper lillen de negativa vibbarna. :roll:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav L.Holm 15 aug 2010, 10:08

Första månaden tog min man allt utan minsta suck...jag vart snittad och kunde inte komma ur sängen/soffan allt för smidigt så han fixade de mesta....
jag ammade inte så de va inga problem...

men ju äldre anakin blir och ju mer stimulans han behöver...desto mer suckar min man...
När jag tycker att anakin ger oss sovmorron till 08...vilket händer ibland så suckar han och klagar över att han vaknar för tidigt!! Jag kan tycka 05 e tidigt...men 08?? nee knappast!!

Ja detta gör mig inte klok någonstans...de går heller inte att byta så att han tar nätterna och jag morronen...han hör inte anakin alls och jag vaknar ändå så de ger inte mig mer sömn...
BildBild
L.Holm
Alltid online

Inläggav Ida86an 15 aug 2010, 15:48

Kan inte du väcka din man på natten eftersom han inte hör eller helt enkelt kanske inte vill höra så att han får gå upp och du kan ligga kvar, jag är likadan minsta ljudet så studsar jag upp ur sängen fortfarande :) men se till att knuffa till din man o se om han går upp då :D
Ida86an
Alltid online

Inläggav Jag 15 aug 2010, 16:23

Jag precis som Hello Kitty skrattar när jag läser, det är väl inte roligt egentligen..
Men ja..
Karlar haha.

Ska dock säga att här hemma så sover den som har sovmorgon precis så länge den själv känner att den vill.
Halv tolv är ok liksom..
Speciellt då det mycket väl kan vara jag som får lov att sova så länge, eller längre ibland, men då brukar jag svära och fråga varför han inte väckt mig.

Nu är inte han pappa till min dotter, men han tar delat ansvar, sovmorgonen blir lite som vi känner för, ibland går han upp ibland jag, beror på vem som känner sig minst trött.
Jag tar det som kan tänkas komma på natten, men endast för att hennes säng står på min sida av sängen...
Dock sover hon genom nätterna och det är bara att lyfta över henne i min säng när hon vaknar fram på efternatten så somnar hon om.
Nu hör ju dock till saken att vi sällan är i säng innan 02 på nätterna, det sista vi gör innan vi lägger oss oavsett tiden är att ge henne välling som hon dricker i sömnen.
Ibland har man tur och hon sover till nio tiden och ibland otur och hon vaknar vid sex..
Vaknar hon vid sex så vägrar vi, då gör vi välling och lägger oss igen och hoppas att hon somnar om, gör hon inte det så får hon greja i sängen medans vi vaknar till.
Då orkar vi gå upp.
Tycker det fungerar bra här hemma.
Vet inte om det är lättare just för att han inte är pappan, men känns som om det borde vara tvärtom..
Det är ju inte ens hans barn och i början tyckte jag det var lite jobbigt att han tog så mycket ansvar när allt var mitt, men inget snack om saken utan han skule hjälpa till.

Tala om för era karlar att de är patetiska som inte orkar med sina egna barn men förväntar sig att ni ska orka allt.
Det är idiotiskt.
Det ska vara på lika vilkor, vad ska man annars med karlen till?
Jag hade nog slängt ut karlen om han inte hjälpte till med hälften, kanske inte i början när han kom till oss, men om han efter ett år inte tog nå ansvar alls för de jobbigaste bitarna så hade jag inte orkat med honom och han hade åkt ut..
Då kan man lika gärna vara ensam, mycket lättare att göra allt då faktiskt..
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Nästa

< Återgå till Familj & livet som förälder

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm