Annons:

Dövöra fasen?

Diskutera syskon och trotsålder

Dövöra fasen?

Inläggav trudy » 13 feb 2013, 13:19

Hej allihoppa!!!
Vi har ett litet problem här hemam med att både våran 4 1/2 åring och våran 2 åring slår på dövörat näst intill hela tiden. Man kan säga deras namn lungt och fint under en bra stund utan att få en reaktion. Inte förens man höjer rösten så får man en reaktion. Vilket känns himla drygt i längden. Så nu undrar jag hur vi ska gå tillväga med att få tillbaka den lugna tillvaron då ingen höjer rösten. Ska tillägga att de båda två lyssnar fint och följer instruktioner kanon när man är ute i trafiken. Så de verkar välja sina stunder när det är "ok" att inte lyssna på oss.

Vad göras???
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Mitt Krypin

Re: Dövöra fasen?

Inläggav Stina » 15 feb 2013, 15:48

Hmm.... Så svårt! Det är inte lätt att få små barn att lyssna när de är helt inne i något annat.

vad gör de när du försöker prata med dem? :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Mitt Krypin

Inläggav trudy » 11 mar 2013, 11:40

Nej det är inte lätt att få kontakt alla gånger. När jag försöker så börjar jag alltid med att säga barnets namn. Setter mig på huck så jag kommer i samma höjd och upprepar namnet om den inte hörde första gången. Hörde den inte då så går jag fram och lägger handen på axeln setter mig ned och frågar om han/hon inte hörde mig och därifrån så kan man antinge säga det man vill eller så får man fortsetta att fånga uppmärksamheten. Vilket oftast slutar så att man får höja rösten för att få en reaktion. Vilket känns helt fel. Men har man hållit på 10 min och inte fått et svar eller en reaktion så blir man ju less. Vilket känns himla drygt :?

När man väl har uppmärksamheten så håller de den och lyssnar klart. Så därför blir det drygt när man ena stunden inte ens kan få en nick eller blick så att man vet tat de lyssnat.
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Stina » 11 mar 2013, 12:14

Det låter ju som att du har ett toppen sätt att göra detta på! :)
Allt går i perioder, det handlar väl om att man ska ha roliga saker att säga till sitt barn oftare än de som är mindre roliga. :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav trudy » 12 mar 2013, 19:40

Ja jag tycker också att jag har en bra taktik men den tycks inte fungera direkt :/ Vilket blir så frustrerande.

Det är sant. Allt posetift ska man uppmärksamma oavsett hur stort eller litet. Men visa dagar är bara så där, hmm, ja va är rätt ord för det, i botten (kanske är fel ordval) när det bara ska trotsas och göras tvärtemot. Då är det inte lätt att hitta posetiva saker att nämna.

Men du har rätt i att allt är en fas och att det går över med tiden. Jag trode aldrig att sonen skulle komma ur 3 års trotsen. Men simsallabim så var den borta utan att man märkt tat den försvunnit allt hade bara blivit som ett stort lung och man myste runt och kunde inte alls minnas att sitt barn suttit på tvärren om det ena och det andra :)
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Stina » 12 mar 2013, 21:12

Jag brukar köra med en variant där jag inte "ser" det som sker... Alltså istället för att få stå och tjata så låtsas jag som att jag inte ser det som händer. Antagligen är ju mycket av det man vill säga till om inget som egentligen är akut att tillrättavisa.

:)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav trudy » 13 mar 2013, 13:43

Nee så är det nog. Det är bara man själv som vill att det ska va på ett sett och att man får lite svårt att acceptera att det inte är så. Barn för liv och har diskutioner och bråkar. Ända settet för dem att lära sig handskas med konflikter är ju genom att just få chansen att lösa dem själva. För hoppar man in hela tiden så tar de ju för givet att man alltid ska det. vIlket blir fel. man borde nog observera mera än att lägga sig i helt enkelt. Men lättare sagt än gjort tycker jag....
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav zeeshan002 » 17 dec 2015, 09:03

Men du har rätt i att allt är en fas och att det går över med tiden. Jag trode aldrig att sonen skulle komma ur 3 års trotsen. Men simsallabim så var den borta utan att man märkt tat den försvunnit allt hade bara blivit som ett stort lung och man myste runt och kunde inte alls minnas att sitt barn suttit på tvärren om det ena och det andra :)
online business
zeeshan002
Nykomling

Mitt Krypin

Återgå till Syskon & trotsålder
Annons: