-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
doppler/angelsound
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: doppler/angelsoundEn stor anledning till att man lyssnar först i v 25 är att det innan dess kan vara svårt att hitta fosterljuden och att det då orsakar stor och önödig oro istället för föräldrarna. Efter v25 lyssnar man med doppler vid varje BM-besök, men vissa lyssnar hellre via en sån "trätratt".
Man vet som sagt att dopplers och UL stör bebisarna så då är det ju onödigt att störa dom för ofta. Jag fick göra en hel del CTG´n under min första graviditet pga sammandragningar som inte vill ge med sej. Och varje gång de satte plattan på magen så blev dottern helvild där inne och sparkade på delen som registrerar fosterljuden. Så hon är bevis på att det faktiskt är störande.
Re: doppler/angelsoundJag har en doppler och den har räddat mitt psyke skulle jag säga. Efter två MA var det lugnande att ha dopplern till hands, även om jag inte använt den så mycket, kanske sammanlagt 7 gånger under hela graviditeten. Exempelvis när bebis inte rört på sig på länge osv. Alternativet hade varit att jag ringt förlossningen och fått komma in och ta upp deras tid istället. Jag lyssnade första gången i vecka 14 och då fick jag gräva lååångt ner på magen för att få tag på lokomotivet.
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|